България има два месеца за отговор на стартираните от ЕК четири процедури по нарушение в областта на околната среда

09 октомври 2009 | 10:31

Колежът на комисарите на ЕС стартира четири процедури по нарушение срещу страната ни в областта на околната среда. Подробната информация за тези нарушения предстои да бъде получена официално в министерството до дни, след което конкретните обвинения на ЕК ще могат да бъдат анализирани в детайли. Според информацията от прессъобщението на Комисията става ясно, че в областта на околната среда това са следните процедури:

1. Извършване на дейности в защитена зона за опазване на дивите птици Емине и предложената за обявяване защитена зона за местообитанията Емине-Иракли.
Европейската комисията е повдигнала обвинение срещу България за действия по почистване на коритото на р. Вая. След получаване на детайлите по обвинението, МОСВ ще извърши незабавна проверка и ще информира за позицията на страната ни.
Обвинението е и за извършване на строителни дейности в зоната без необходимите процедури по ОВОС и ОС. По този въпрос вече са предприети действия от страна на България. Още преди стратирането на процедурата, на 21 август 2009 г., министър Нона Караджова издаде заповед за обявяване на защитена зона за опазване на дивите птици Емине. Заповедта включва забрана за допускане и извършване на жилищно, курортно и вилно строителство до влизането в сила на нов ОУП на община Несебър или негово изменение. Предстои запознаване с конкретните инвестиционни предложения, за които ЕК твърди, че не са извършени необходимите процедури, за да бъдат предприети действия в съответствие със закона.

2. Изменението на Общия устройствен план (ОУП) на Община Царево.
Европейската комисия е преценила, че при извършване на процедурите по екологична оценка и Оценка за съвместимост на изменението на Общия устройствен план на Община Царево не са приложени правилно изискванията на европейското екологично законодателство. По този случай също вече са предприети действия още преди стартирането на процедурата. Изменението на ОУП не е влязло в сила заради образувани съдебни дела срещу заповедта на министъра на регионалното развитие и благоустройството, с която е одобрено изменението на ОУП на Община Царево и срещу становището по Екологична оценка на министъра на околната среда и водите. На 28 септември 2009 г. становището по екологична оценка е оттеглено по разпореждане на министъра на околната среда и водите в съдебно заседание с цел повторно извършване на процедурата.


3. Разрешаване на проекти в защитена зона по местообитанията „Пирин”.
Комисията смята, че определени проекти са били разрешени, без да е оценено правилно кумулативното въздействие от тях върху хабитатите в зоната, като не е конкретизирано за кои проекти става дума. След получаване на официалното уведомление и запознаване с конкретните обвинения, ще бъде оповестена позицията на страната и последващите действия.

4. Последното обвинение се отнася до непълно транспониране на разпоредбите на чл. 6, ал. 3 от Директивата за хабитатите.
В националното законодателство чл. 6, ал. 3 е транспониран чрез Закона за биологичното разнообразие и Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. След преценка на направените препоръки от Комисията, при необходимост ще бъде направена промяна в нормативната уредба.

Четирите процедури, които се стартират от ЕК на 08.10.2009 г., са в началото на досъдебна фаза на процедурата по нарушение и страната ни разполага със срок от два месеца за отговор. Действията, които ще бъдат предприети след запознаване с конкретните обвинения и инвестиционни намерения, ще имат за цел да не се позволи процедурите да продължат в следващата фаза.

След като през август и септември тази година, ръководният екип на МОСВ предприе спешни мерки за преодоляване на натрупаните проблеми, две наказателни процедури, за които ЕК планираше да стартира процедура в Съда на ЕО, бяха отложени – за задължението на България да създаде мрежа от инсталации за обезвреждане на отпадъците на територията на Столична община и за неиздаването в срок на комплексни разрешителни на всички инсталации, попадащи в обхвата на Приложение № 4 на ЗООС. /От 24 инсталации, които работеха без комплексно разрешително, на 14 бяха издадени КР, 7 намалиха капацитета си под необходимите прагове по предписание на РИОСВ и за 3 бяха издадени заповеди за спиране на дейността/.
Действията, които МОСВ предприема допринесоха за възстановяване на диалога с ЕК, което дава основания за успешно приключване на двете процедури за страната ни.