Отговор на въпрос от народния представител Джевдет Чакъров, ПГ на ДПС, относно изпълнението на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“

15 януари 2021 | 15:13

Уважаеми г-н Чакъров,

Във връзка с поставените от Вас въпроси, бих желал да обърна внимание на факта, че въпреки генерираното забавяне в началото на програмния период, оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ се представя добре както по отношение напредъка по изпълнение на индикаторите, така и от финансова гледна точка. Договорени по ОПОС към днешна дата са 308 проекта. Следва да се има предвид обаче, че извършените плащания към бенефициентите от 1 януари 2020 г. до 31 декември 2020 г. възлизат на над 353 млн. лв., което представлява 10,4% от бюджета на ОПОС 2014-2020 г.

Следва да се има предвид, че в рамките на миналия програмен период 2007-2013 г. ударният старт на програмата по отношение реалното осъществяване на тежките инфраструктурни проекти в сектори Води и Отпадъци дойде едва към края на периода, но това не попречи на успешното й изпълнение. Текущото състояние на финансовия прогрес на програмата за периода 2014-2020 г. е чувствително по-добро в сравнение с програмен период 2007-2013 г. Към настоящия момент целият бюджет на ОПОС 2014-2020 г. е договорен, като размерът на наддоговорените средства по програмата е 12%. Това изцяло отговаря на националните правила, които допускат наддоговаряне до 20%. Бих искал да акцентирам върху размера на верифицираните и сертифицираните разходи по програмата за 2014-2020 г., които вече надхвърлят тези от миналия програмен период (27% за периода 2007-2013 спрямо 33% за 2014-2020 г.). Според анализи на Управляващия орган, към края на настоящия програмен период няма риск от непостигане на индикатори по програмата и неусвояване на финансов ресурс.

Отчитайки данните до този момент, стартиране към днешна дата на обществените поръчки по изпълнение на сключените инфраструктурни договори, няма да доведе до бъдещи непреодолими затруднения. Това дава увереност, че рискът от загуба на средства както за 2020 г., така и за следващите години от програмния период, ще бъде редуциран до минимум или дори избегнат. Следва да се има предвид обаче, че изпълнението на оперативната програма зависи в най-голяма степен от темповете на изпълнение на проектите от страна на бенефициентите, където е необходима максимална мобилизация. МОСВ оказва постоянно и пълно съдействие на бенефициентите по програмата, като едновременно с това стимулира тяхната активност за възможно най-бързо сключване на договори с изпълнители и последващото им изпълнение.

По отношение на поставения от Вас въпрос, касаещ програмирането на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ бих искал да Ви информирам, че Управляващият орган е определил (и определя за програмен период 2021-2027 г.) потенциалните бенефициенти и допустимите мерки за финансиране въз основа на поетите ангажименти от страна на държавата-членка, произтичащи от изискванията на европейското законодателство и препоръките на Европейската комисия в сектор околна среда, както и позовавайки се на задълбочените анализи, представени в разработените на национално ниво стратегически документи относно нуждите в сектора.

Що се касае специално до водния сектор, достъпът до европейски средства на страната ни за програмен период 2014-2020 г. беше изцяло обвързан с изпълнението на водната реформа, съблюдавайки принципа „една обособена територия – един ВиК оператор – едно Регионално прединвестиционно проучване – един проект“. Степента на готовност по отношение на реформата и покриването на ангажиментите, произтичащи от изпълнението на целите в Рамковата директива за водите и двете директиви – относно питейните води и относно пречистването на отпадъчните води, както и изричните коментари, отправени от страна на Европейската комисия в процеса на програмиране, предопределиха избора на конкретни бенефициенти по приоритетната ос.

Отчитайки и анализирайки основните причини за генерираното забавяне – липсата на наличен капацитет при ВиК операторите и някои общини за подготовка и управление на проекти, забавено обявяване на обществени поръчки /следва да се има предвид и че ситуацията с пандемията доведе до допълнително забавяне, поради удължаване поне с два месеца на сроковете за представяне на оферти по обявените обществени поръчки/ и последваща продължителна оценка на подадени оферти, към настоящия момент се консултират възможности за преодоляване на тези предизвикателства за следващия програмен период. Като възможен подход се разглежда включително изискването при кандидатстване за безвъзмезден финансов ресурс да бъде въведено изискване за проведени процедури за обществени поръчки и наличие на решение за избор на изпълнител. Факт е, че подобно ускоряване на процеса още на най-ранен етап ще допринесе за значителното ограничаване на последващи рискове от загуба на средства в резултат на нестартирало или забавено същинско изпълнение на проектите.