Категории
Превантивна дейност

Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Разширен идеен проект за Автомагистрала „Черно море“

Днес, 19.10.2022 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) и допълнителна информация за инвестиционно предложение  „Разширен идеен проект за Автомагистрала „Черно море“ , с възложител Агенция „Пътна инфраструктура“, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава шеста и глава седма от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

АМ „Черно море“ е ключов елемент на националната и европейската транспортни мрежи и се явява връзка между автомагистралите „Хемус“ и „Тракия“. Начало на АМ „Черно море“ ще бъде новопроектираната пътна връзка с АМ „Хемус“ в района на с. Слънчево – приблизителен км 412+000 на АМ „Хемус“. Края на автомагистралата ще бъде новопроектиран пътен възел при пресичането на път I-6 и АМ „Тракия“, в района на с. Ветрен – приблизителен км 359+000 на АМ „Тракия“.

Проектният габарит на АМ „Черно море“ е Г27,00, включващ: активни ленти за движение (2х3,75 м); ленти за изпреварване (2х3,50 м); ленти за принудително спиране (2х2,50 м); разделителна ивица (1х3,00 м); банкети (2х1,50 м); водещи ивици (2х0,50 м + 2х0,25 м). Проектната скорост е 120 км/ч. Определена е категория на движението „тежко“.

В информацията са представени три основни варианти решения (зелен, червен и син); три частични алтернативни варианта (оранжев, розов и светлосин) и един комбиниран вариант – лилав.

  1. Зелен вариант:

Общата дължина на трасето по този вариант е 113 729,83 м. Началото на автомагистралата е при км 413+789 на АМ „Хемус“ на 1600 м след п.в. „Слънчево“ (представени са два варианта за реализиране на п.в.). Краят на АМ е при км 113+729,83.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища, железопътни линии. Изграждане на пътни възли; селскостопански подлези – 24 бр.; селскостопански надлези – 19 бр.; пътни подлези – 8 бр.; пътни надлези – 5 бр.; мостове над реки (габарит Г27,50) – 13 бр.; виадукти – 27 бр.; тунел с дължина 850 м; зони за почивка и обслужване; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 15 910 м.

  1. Червен вариант:

Общата дължина на трасето по този вариант е 115 083,16 м. Началото на автомагистралата е при км 413+789 на АМ „Хемус“ на 1600 м след п.в. „Слънчево“ (представени са два варианта за реализиране на п.в.). Краят на АМ - при км 102+453,33 червен вариант се влива в км 101+100 на зелен вариант и до края на обекта продължава по следата на зелен вариант.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища, железопътни линии. Изграждане на пътни възли; селскостопански подлези – 13 бр.; селскостопански надлези – 17 бр.; пътни подлези – 7 бр.; пътни надлези – 8 бр.; мостове над реки (габарит Г27,50) – 13 бр.; виадукти; тунел с дължина 1300 м; зони за почивка и обслужване; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 19 490 м.

  1. Син вариант:

Общата дължина на трасето по този вариант е 114 792,53 м. Началото на АМ е от км 37+900, при който се отделя от червен вариант. Краят на АМ - при км 80+800, при който се влива в зелен вариант.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища, железопътни линии. Изграждане на пътни възли; селскостопански подлези – 4 бр.; селскостопански надлези – 6 бр.; пътни подлези – няма; пътни надлези – 1 бр.; мостове над реки (габарит Г27,50) – 2 бр.; виадукти – 22 бр.; не се предвижда тунел; зони за почивка и обслужване; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 16 880 м.

  1. Оранжев вариант:

Представеният вариант е алтернатива на началото на червен вариант, който след км 9+000 се влива при км 7+038 на червения.

Общата дължина на трасето по този вариант е 117 045,16 м. Началото на АМ е от км 410+230 на АМ „Хемус“ на 1950 м преди п.в. „Слънчево“ (представени са два варианта за реализира не на п.в.). Край на АМ - при км 9+000 се влива в км 7+038 на червен вариант и до края на обекта продължава по неговата следа.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища, железопътни линии. Изграждане на пътни възли; селскостопански подлези и надлези няма; пътни подлези – 2 бр.; пътни надлези – 2 бр.; мостове над реки няма; виадукти – 1 бр.; тунел – съвпада с червен вариант (дължина 1300 м); зони за почивка и обслужване - няма; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 19 490 м (идентични с червен вариант).

  1. Розов вариант:

Представеният вариант е алтернатива на зелен вариант в участъка от км 10+850 до км 22+080,55 (по локален км на „Розов“ вариант 19+600) и предлага скъсяване с 2480,55 м от зелен вариант, като същия преминава източно от с. Здравец и не се доближава до с. Бенковски.

Общата дължина на трасето по този вариант е 111 249,28 м. Началото на автомагистрала „Черно море“ е от км 10+850 от зелен вариант. Край на АМ - при км 19+600 се влива в км 22+080,55 на зелен вариант и до края на обекта продължава по неговата следа.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища. Изграждане на пътни възли; селскостопански подлези – 1 бр.; селскостопански надлези – 1 бр.; пътни подлези – няма; пътни надлези – 2 бр.; мостове над реки няма; виадукти – 5 бр.; тунел – съвпада със зелен вариант; зони за почивка и обслужване - няма; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 18 010 м.

  1. Светлосин вариант:

Представеният вариант е алтернатива на участък от зелен вариант от км 61+400 до км 80+800.

Общата дължина на трасето по този вариант е 114 433,38 м. Началото на АМ е от км 61+400 на зелен вариант. Край на АМ - при км 80+800 се влива в зелен вариант и до края на обекта продължава по неговата следа.

Предвидени са съоръжения за пресичане на републикански и общински пътища. Изграждане на селскостопански подлези – 4 бр.; селскостопански надлези – 4 бр.; пътни надлези – 5 бр.; мостове над реки – 1 бр.; виадукти – 7 бр.; тунел – дължина 950 м; изграждане на допълнителна лента с обща дължина 11 860 м.

  1. Лилав вариант:

Този вариант е комбинация от някои от разгледаните по-горе варианти. 

Общата дължина на трасето по този вариант е 111 829,88 м. Началото на АМ е от км 0+000 до приблизително км 7+000 по червен вариант; след км 7+000 (червен вариант), следата на трасето плавно преминава към зелен вариант при приблизително км 9+000 до км 11+000; от км 11+000 до км 19+600 розов вариант (приблизително км 22+080,55 на зелен вариант); от км 22+080,55 до км 61+400 по зелен вариант; от км 61+400 до км 81+503,55 по светло син вариант (приблизително км 80+800 на зелен вариант); край от км 80+800 до км 113+729,83 по зелен вариант.

Предвидени са пътни възли; големи съоръжения, съгласно предвидените на отделните варианти; тунел – дължина 950 м; изграждане на допълнителна лента в участък от км 71+250 до км 76+650, която ще се включи в габарита на тунела.

Така заявеното ИП за „Разширен идеен проект за АМ „Черно море“ в неговата цялост попада в т. 7.2. от Приложение № 1 на ЗООС и съгласно чл. 92, т. 1 от ЗООС подлежи на задължителна ОВОС. Предвид засягане на територия, контролирана от две РИОСВ (РИОСВ-Варна и РИОСВ-Бургас), на основание чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗООС, компетентен орган за вземане на решение по ОВОС е министърът на околната среда и водите.

Обръщаме внимание, че съгласно разпоредбата на чл. 82, ал. 3 от ЗООС, когато за осъществяване на ИП трябва да се развият и други, свързани с основния предмет на оценка, спомагателни или поддържащи дейности, те също се включват в изискващата се оценка.

            Информираме Ви, че на основание чл. 4а от Наредбата за ОВОС, е изискано становище по компетентност от Басейнова дирекция „Черноморски район“. В отговор е изразено становище с вх. № ОВОС-14/31.08.2022 г. на МОСВ, копие от което прилагаме за съобразяване. Следва да има в предвид, че от Басейнова дирекция „Черноморски район“ са направени заключения, че разглежданите: син вариант, розов вариант и лилав вариант са неприемливи, в съответствие с изискванията на чл. 7, ал. 1, т. 1 от Наредба № 3/2000 г. за условията и реда за проучване, проектиране, утвърждаване и експлоатация на санитарно-охранителните зони около водоизточниците и съоръженията за питейно-битово водоснабдяване. В тази връзка, Ви препоръчваме да проведете допълнителни консултации с Басейнова дирекция „Черноморски район“.

            Във връзка с изпълнение на задълженията по смисъла на чл. 95, ал. 1 от ЗООС и чл. 4, ал. 2 от Наредбата за ОВОС от възложителя/общините, кметствата, Ви уведомяваме следното:

  • към допълнителната информация за ИП, предоставена от Вас не се съдържат документи, доказващи обявяване от възложителя на ИП на интернет страницата, и чрез средствата за масово уведомяване и/или по друг подходящ начин съгласно изискванията на чл. 95, ал. 1 от ЗООС и чл. 4, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, а само информация, че уведомлението е поставено на интернет страницата на Агенция „Пътна инфраструктура“ в раздел „Нормативна уредба“ подраздел „Документи“ на 22.03.2022 г. Също така не са налични доказателства за обявяване от възложителя на коригираните трасета на различните варианти, предоставени с писмо с вх. № ОВОС-14/19.08.2022 г. на МОСВ;
  • в МОСВ е постъпило писмо от Кметство Здравец, Община Аврен с приложено възражение и подписка, заведено с вх. № ОВОС-14/15.09.2022 г. на МОСВ, копие от което прилагаме за съобразяване, като постъпило в хода на процедурата по реда на глава шеста, раздел трети от ЗООС.

По отношение на разпоредбата на чл. 104 от ЗООС:

До основен ситуационен вариант - син и до два от частични алтернативи варианта - оранжев и светлосин не се намират предприятия/съоръжения, класифицирани с висок или нисък рисков потенциал по реда на глава седма, раздел І на ЗООС.

До основен ситуационен вариант – зелен на около 2 km в началната част от участъка на магистралата е  „Пристанище за обществен транспорт от регионално значение за горива – Варна“, гр. Белослав, община Белослав, област Варна с оператор „Газтрейд“ АД, гр. София (класифицирано с висок рисков потенциал).

До основен ситуационен вариант – червен и до комбиниран вариант - лилав на около 2 km в крайната част на участъка на магистралата е фабрика „Теком“ АД, гр. Бургас с оператор „Теком“ АД (класифицирано с нисък рисков потенциал).

До частичен алтернативен вариант - розов на около 2 km в началната част на участъка на магистралата е  „Пристанище за обществен транспорт от регионално значение за горива – Варна“, гр. Белослав, община Белослав, област Варна с оператор „Газтрейд“ АД, гр. София (класифицирано с висок рисков потенциал).

ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Съобразно изложената информация в т. I от настоящото писмо и след направена проверка относно местоположението и обхвата на представените варианти на трасе се установи следното:

  1. Зелен вариант попада:

1.1. В границите на една защитена територия по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ):

- Защитена местност (ЗМ) „Побити камъни“ обявена за природна забележителност със Заповед № РД-258/17.07.1995 г. на министъра на околната среда (обн. ДВ, бр.69/1995 г.). Прекатегоризирана в защитена местност със Заповед № РД-817/23.08.2002 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр.86/2002 г.).

1.2. В границите на единадесет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-1018/17.12.2020 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 17/2021 г.);

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-992/10.12.2020 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 11/2021 г.);

- BG0000116 „Камчия“ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, включена в списъка от защитени зони, приет с Решение № 802/04.12.2007 г. на Министерския съвет (обн., ДВ, бр. 107/18.12.2007 г.);

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-839/17.11.2008 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 108/2008 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-309/31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 48/2021 г.), с която се обявява и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна;

- BG0002043 „Емине“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-560/ 21.08.2009 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 69/2009 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-76/28.01.2013 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 10/2013 г.);

- BG0002044 „Камчийска планина“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-132/10.02.2012 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 52/2012 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-77/28.01.2013 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 10/2013 г.);

- BG0002045 „Комплекс Камчия“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-354/03.05.2012 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 37/2012 г.);

- BG0002046 „Ятата“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-81/ 12.02.2008 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 26/2008 г.);

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-128/10.02.2012 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 58/ 2012 г.);

- BG0002060 „Галата“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД - 127/ 10.02.2012 г. на министъра на околната среда и водите (обн. ДВ, бр. 21/2012 г.).

  1. Червен вариант:

2.1. Не попада в границите на защитени територии по смисъла на ЗЗТ.

2.2. Попада в границите на единадесет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002060 „Галата“.

  1. Син вариант:

3.1. Не попада в границите на защитени територии по смисъла на ЗЗТ.

3.2. Попада в границите на единадесет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002060 „Галата“.

  1. Лилав вариант:

4.1 Не попада в границите на защитени територии по смисъла на ЗЗТ.

4.2. Попада в границите на десет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и за опазване на дивите птици;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“.

  1. Светлосин вариант попада:

5.1. В границите на една защитена територия по смисъла на ЗЗТ: ЗМ „Побити камъни“.

5.2. В границите на единадесет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002060 „Галата“.

  1. Розов вариант попада:

6.1. В границите на една защитена територия по смисъла на ЗЗТ: ЗМ „Побити камъни“.

6.2. В границите на десет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, и за опазване на дивите птици;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“.

  1. Оранжев вариант попада:

7.1. В границите на една защитена територия по смисъла на ЗЗТ: ЗМ „Побити камъни“.

7.2. В границите на единадесет защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР:

- BG0000151 „Айтоска планина“;

- BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“;

- BG0000116 „Камчия“;

- BG0000270 „Атанасовско езеро“ за опазване на дивите птици и за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна;

- BG0002043 „Емине“;

- BG0002044 „Камчийска планина“;

- BG0002045 „Комплекс Камчия“;

- BG0002046 „Ятата“;

- BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;

- BG0002060 „Галата“.

Предвид, че ИП „Разширен идеен проект за Автомагистрала (АМ) „Черно море“ в неговата цялост подлежи на задължителна ОВОС, съгласно разпоредбите на чл. 31, ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС), ИП подлежи и на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на описаните защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000, по реда на чл. 31, ал. 4 от същия закон и по реда на Глава трета от Наредбата за ОС.

Извършената проверка за допустимост по реда на чл. 39, ал. 2 във връзка с чл. 12, ал. 2 и ал. 4 от Наредбата за ОС установи, че ИП:

- по всички варианти на трасе е допустимо спрямо режимите на защитени зони BG0000270 „Атанасовско езеро“, BG0000151 „Айтоска планина“, BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“, BG0002044 „Камчийска планина“, BG0002045 „Комплекс Камчия“, BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“, BG0002060 „Галата“, BG0002043 „Емине“ и BG0002046 „Ятата“, въведени със заповедите за обявяването им.

- по всички варианти на трасе е допустимо спрямо режимите на защитена територия „Ятата“, въведени със заповедта за обявяването й.

- по зелен, светлосин, розов и оранжев вариант е недопустимо спрямо режимите на защитена територия „Побити камъни“, въведени със заповедта за обявяването й.

Предложените син и лилав вариант, частично се препокриват с варианти – зелен, светло син и розов, но не в участъците, в които трите недопустими варианта засягат защитената територия. В тази връзка вариантите син и лилав, не засягат защитената местност.

Във връзка с горното и съгласно изискванията на чл. 39, ал. 3 от Наредбата за ОС е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, при която се установи, че ИП по червен, син и лилав вариант (които са допустими за реализация) за „Разширен идеен проект за АМ „Черно море“ има вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в описаните по-горе защитени зони, поради следните мотиви:

  1. Предложените варианти на трасе за реализация на ИП засяга защитени зони, което е свързано с трайно усвояване на различни по-големина участъци от тях, което предполага промени в тяхната цялост и кохерентността между тях;
  2. При изпълнение на дейностите по реализиране на ИП, последващата експлоатация и поддържането на сервитута на трасето съществува вероятност от трайно унищожаване или увреждане, трансформация и фрагментиране на природните местообитания и местообитанията на видове, включително птици, предмет на опазване в защитените зони;
  3. Изкопните работи и струпването на тежка техника и хора са предпоставка за повишено шумово и антропогенно натоварване в засегнатите защитени зони и най-близко разположените такива с вероятно неблагоприятно въздействие върху видовете, вкл. птици, предмет на опазване в тях, поради безпокойство и вероятното им прогонване, което е предпоставка за изменение в популационните им характеристики;
  4. Предвид характера на ИП съществува вероятност от въздействието „бариерен ефект“ по отношение на миграционни коридори, значими за животните, предмет на опазване в защитените зони, включително и генетична изолация на популациите;
  5. Съществува вероятност при строителството и в периода на експлоатация да се повиши смъртността на екземпляри от видовете, предмет на опазване в зоните;
  6. По време на строителството и експлоатацията е възможно генериране на емисии от съпътстващи дейности, замърсяващи компонентите и факторите на околната среда, във вид и количества, които могат да окажат значително отрицателно въздействие върху местообитания и видове, предмет на опазване в защитените зони;
  7. Съществува вероятност от кумулиране на отрицателно въздействие върху защитените зони и техния предмет на опазване в резултат от въздействията на ИП, предмет на настоящата оценка, с въздействията от други съществуващи, одобрени или бъдещи планове, програми, проекти или инвестиционни намерения, което да доведе до неблагоприятни изменения в природозащитния статус на видовете, предмет на опазване в защитените зони за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, както и в състоянието на сигурност на видовете, предмет на опазване в защитените зони.

 

Предвид гореизложеното и на основание чл. 39, ал. 5 от Наредбата за ОС следва да бъде изготвена оценка за степента на въздействие на ИП по допустимите варианти за „Разширен идеен проект за АМ „Черно море“ върху предмета и целите на защитени зони BG0000151 „Айтоска планина“;  BG0000133 „Камчийска и Еменска планина“; BG0000116 „Камчия“; BG0000270 „Атанасовско езеро“; BG0002043 „Емине“ за опазване на дивите птици; BG0002044 „Камчийска планина“; BG0002045 „Комплекс Камчия“; BG0002046 „Ятата“; BG0000191 „Варненско-Белославско езеро“;  BG0002060 „Галата“, която да бъде представена под формата на доклад за оценка степента на въздействие (ДОСВ), отделно приложение към доклада за ОВОС, съгласно чл. 34, ал. 1 от Наредбата за ОС.

Степента на въздействието следва да се определи по критериите на чл. 22 от Наредбата за ОС. ДОСВ трябва да е структуриран, съгласно изискванията на чл. 23, ал. 2 от същата Наредба, като се обърне внимание на следното:

  • Да се направи подробна анотация на дейностите по реализиране на ИП по предложените варианти (параметри, обхват, необходими площи за временно съхранение на строителни материали и изкопни земни маси, обслужващи пътища, съпътстваща инфраструктура и др);
  • Да се направи оценка на настоящото състояние на всяка от посочените по-горе защитени зони и се представи количествен анализ на усвоените територии до момента чрез описание и оценка на всички реализирани или одобрени, планове, програми, проекти и инвестиционни предложения, които заедно с настоящото инвестиционно предложение могат да доведат до неблагоприятно кумулативно въздействие върху защитените зони;
  • Да се оценят всички видове въздействия при реализацията (строителство и поддържане на сервитута) на инвестиционното предложение, водещи до унищожаване или увреждане на природни местообитания и местообитания на видове, безпокойство на видове, фрагментация на биокоридори (реки и др.), смъртност по време на строителството и експлоатацията и генетична изолация на популациите на видовете животни, предмет на опазване в защитените зони;
  • Да се установят и анализират всички възможни преки и косвени въздействия върху видовете, включително птици (унищожаване, обезпокояване на индивидите, изменения на видовия състав, структурата, плътността и числеността на популациите им), промени в средообразуващите фактори, определящи функционирането на техните местообитания;
  • Да се определи степента на идентифицираните въздействия върху засегнатите местообитания и видове, включително птици и да се оценят възможните промени в динамиката на взаимовръзките, определящи структурата и/или функцията на зоните;
  • Да се оцени всяко въздействие върху целостта на всяка от защитените зони с оглед запазване на тяхната структура, функции и цели, както и върху забавяне/възпрепятстване на постигането на целите на зоните;
  • Да се предвидят мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно отстраняване на неблагоприятни въздействия от осъществяване на ИП върху защитените зони, които да са отнесени към засегнатите видове, включително птици и/или местообитания;
  • При определянето на степента на въздействие на ИП да бъдат използвани количествени оценки за очакваните загуби или влошаване на състоянието на местообитанията (площ) и видовете (численост и плътност на популациите), предмет на опазване в защитените зони. Тези оценки трябва да бъдат разгледани в контекста на представеността на местообитанията/видовете в дадените защитени зони и в мрежата от защитени зони като цяло;
  • Да се предложат и оценят „алтернативни решения” по смисъла на § 3, т. 7 от Допълнителните разпоредби на Наредбата за ОС;
  • Да се представи подробна информация относно използваните източници и методи на изследване и оценка, особено собствени полеви проучвания (интензивност, период, времетраене, резултати);
  • Да се приложи актуален картен материал на хартиен и магнитен носител с конкретните предвиждания на ИП спрямо защитените зони и техните елементи по смисъла на §3, т. 1 от Допълнителните разпоредби на Наредбата за ОС, в отделни цифрови модели (shp-файл в координатна система WGS84, проекция UTM35N). Ясно и точно да са обозначени всички елементи на ИП.

Оценката за степента на въздействие следва да бъде възложена на експерти, отговарящи на изискванията на чл. 9, ал. 1 от Наредбата за ОС, с компетентност в зависимост от целите и предмета на опазване в защитените зони, в това число в областта на ботаниката и зоологията (включително експерт орнитолог), както и експерти в областта на пътното строителство, предвид характера на ИП и определянето на изпълними смекчаващи мерки.

Предвид разпоредбата на чл. 39, ал. 6, т. 4 от Наредбата за ОС, Ви уведомяваме, че подробна информация и публичен достъп до данните за защитените зони, процедурите за оценка на съвместимост и свързани с тях документи са налични на интернет страницата на МОСВ - ПРИРОДА/Натура 2000/Натура 2000 в България/Информационна система за защитените зони от екологична мрежа Натура 2000 http://natura2000.moew.government.bg, където може да намерите данни и за видовете и местообитанията, предмет на опазване в зоните.

Копие от писмото е изпратено до РИОСВ – ВАРНА, РИОСВ – БУРГАС, БАСЕЙНОВА ДИРЕКЦИЯ „ЧЕРНОМОРСКИ РАЙОН“, ОБЩИНА АКСАКОВО (ОБЛАСТ ВАРНА), КМЕТСТВО ИГНАТИЕВО, КМЕТСТВО СЛЪНЧЕВО, ОБЩИНА БЕЛОСЛАВ, ОБЛАСТ ВАРНА, КМЕТСТВО ЕЗЕРОВО, КМЕТСТВО СТРАШИМИРОВО, ОБЩИНА ВАРНА (ОБЛАСТ ВАРНА), КМЕТСТВО КОНСТАНТИНОВО, КМЕТСТВО ЗВЕЗДИЦА, ОБЩИНА АВРЕН, КМЕТСТВО БЕНКОВСКИ, КМЕТСТВО БОЛЯРЦИ, КМЕТСТВО ДОБРИ ДОЛ, КМЕТСТВО ЗДРАВЕЦ, КМЕТСТВО КИТКА, КМЕТСТВО КРУША, КМЕТСТВО ПРИСЕЛЦИ, КМЕТСТВО РАВНА ГОРА, ОБЩИНА ДОЛНИ ЧИФЛИК (ОБЛАСТ ВАРНА), КМЕТСТВО РУДНИК, КМЕТСТВО СОЛНИК, КМЕТСТВО СТАРО ОРЯХОВО, КМЕТСТВО ЮНЕЦ, ОБЩИНА БЯЛА (ОБЛАСТ ВАРНА), КМЕТСТВО ГОРИЦА, КМЕТСТВО ГОСПОДИНОВО, КМЕТСТВО ПОПОВИЧ, ОБЩИНА НЕСЕБЪР (ОБЛАСТ БУРГАС), КМЕТСТВО БАНЯ, КМЕТСТВО ГЮЛЬОВЦА, КМЕТСТВО ОБЗОР, КМЕТСТВО ОРИЗАРЕ, КМЕТСТВО КОШАРИЦА, КМЕТСТВО ПРИСЕЛЦИ, КМЕТСТВО РАВДА, КМЕТСТВО СВЕТИ ВЛАС, КМЕТСТВО ТЪНКОВО, ОБЩИНА ПОМОРИЕ (ОБЛАСТ БУРГАС), КМЕТСТВО АЛЕКСАНРОВО, КМЕТСТВО АХЕЛОЙ, КМЕТСТВО КАБЛЕШКОВО, КМЕТСТВО КАМЕНАР, КМЕТСТВО КОЗИЧИНО, КМЕТСТВО ЛЪКА, КМЕТСТВО МЕДОВО, ОБЩИНА БУРГАС (ОБЛАСТ БУРГАС) и КМЕТСТВО РУДНИК.

 

отг. от МОСВ на 19.10.2022 г.