Асен Личев: Няма да направя компромиси в кризата със заседналия край Камен бряг кораб

01 октомври 2021 | 16:35

Разговор на Йовка Йовчева с министъра на околната среда и водите Асен Личев в предаването „България следобед“ по Дарик радио

 

Водещ: Продължава кризата със заседналия край Камен бряг кораб. Криза, която за съжаление, оголи всички недъзи на морското ни спасяване. Стана ясно днес от изявлението на директора на Дирекция „Аварийни и спасителни дейности" в „Морска администрация", че освобождаването на заседналия товарен кораб ще започне в началото на идната седмица – понеделник или вторник, когато се очаква времето да се подобри. Има много въпроси обаче около това, което предстои. Частично бедствено положение беше обявено в Каварна. Връзка имаме сега с министъра на околната среда и водите в служебния кабинет господин Асен Личев, защото най-важният въпрос за всички е в действителност да не се допусне екологична катастрофа в района. Здравейте, министър Личев!

Асен Личев: Добър ден и на вас, и на вашите слушатели! Всъщност това е вторичният въпрос. Първичният въпрос е коя е причината да се стигне до това положение.

Водещ: Вие обявихте, че ще сезирате прокуратурата за действията на „Морска администрация".

Асен Личев: Вчера го направих. За вашите слушатели да кажа – най-странното е, че един кораб, чуждестранен, който се губи около два часа и половина по неговия маршрут, без да отговаря на сигналите на „Морска администрация", който е пълен с товар – 3300 тона карбамид, който съгласно регламент на Европейския съюз, който е задължителен закон за България, така нареченият REACH, не трябва да се превозва в насипно състояние, се блъска в Камен бряг и в защитената територия Яйлата. Това всъщност е абсолютно недопустимо за една страна членка на Европейския съюз. И оттук нататък последствията ги знаят всички, но аз мога да ги разкажа кратко. От 20 до 25-и аз като министър, който отговаря за околната среда и водите и който трябва да провежда политика, която да минимизира риска както за морската среда, така и за сухопътната, търпеливо изчаках да минат първите 2-3 дни, когато корабособственикът и застрахователят трябваше да предприемат мерки. Но видях, че…

Водещ: Мерки няма.

Асен Личев: Мерки няма. Тогава на 26-и издадох една позиция – официална, че е крайно време „Морска администрация" да се намеси и да започне да решава случая съгласно закона. Да провежда спасителна операция и след това да представи сметката на корабособственика и застрахователя. На следващия ден министърът на транспорта издаде заповед, с което стартира тези мерки. Вечерта по-късно във вечерните доби се проведе парадоксалната…

Водещ: Станала известна операция по разсипване…

Асен Личев: По разсипване на карбамида в морето. За радост аз бях наредил още преди да почне операцията, да се вземат проби от района от морето, така че ние можахме да регистрираме какво е фоновото съдържание на амониев нитрат, което всъщност е характерно за разтвора на карбамид във вода, и вече имахме база за сравнение. Но след като видях позорната картина по изсипването – разсипването на товара в морето, веднага наредих да вземат проби от морската вода. На другия ден издадох принудителна административна мярка – да спрат претоварването. И то спря.

Водещ: Колко често се вземат проби? Какво показват последните проби от района? Някъде четох, ако не греша от Варна предаваха, че 4 пъти над нормата е установено количеството на уреята в морската вода.

Асен Личев: Проби се вземат ежедневно, а от вчера е в ход площен мониторинг, който е в радиус един километър от заседналия кораб. Резултатите от пробите трябва да се коментират и анализират в контекста на всичко случващо се. И аз ще обясня просто: както казах, на 25-и бяхме взели проба отпреди така наречената претоварваща операция. Пробата, която се взе веднага след нея, е с 1,6 пъти по-висока концентрация на амониев нитрат, което е толкова очевадно, че всеки го видя, след като се излива това в морето. Но трябва да кажа, че това е пак в рамките на обичайните съдържания за амониеви съединения в прибрежната зона.

Водещ: Не е опасно като норма.

Асен Личев: Следващата проба, която е след втората, днес е публикувана на сайта, тя вече е с още по-малко съдържание и се приближава към фоновото съдържание - това, което беше отпреди 25-и. Тук искам дебело да подчертая, че екологична катастрофа на практика беше предотвратена с източването на лекото дизелово гориво, което съгласно тоя регламент REACH е силно токсично за водната среда, за водните организми и за брега и прибрежната зона. Тези 20 тона леко дизелово гориво, които се източиха от долните резервоари на заседналия кораб, гарантираха, че дори разбиването на кораба няма да позволи да се разлее това леко дизелово гориво.

Водещ: Все пак риск все още има – докато корабът не бъде освободен от товара си, докато не се изтегли, рискове има. Особено при това време, нашето море е коварно.

Асен Личев: Безспорно.

Водещ: Имаше специалисти, които коментираха, че най-големият риск е, ако се прекърши буквално корабът и такива неща, не дай Боже, са се случвали, уви, в крайбрежията и на Черно море – не в наша територия. Ако това се случи, той все още е натоварен този кораб, би ли предизвикало сериозни щети – пръскането на целия този товар в морето? Защото засега, доколкото разбирам, пасажните риби успяват да заобиколят случващото се в района по път надолу сафридът и чернокопът, а тези, които не могат да избягат?

Асен Личев: Как да го обясня? Ще го обясня по следния начин: за рибите – това е една риба мъздруга, ако не бъркам, това е сладководна, от вида на шарановите, умира след 96 часа експозиция при 9 милиграма на литър карбамид, разтворен във водата. Водните мекотели умират при 10 милиграма на литър за 24 часа непрекъсната експозиция. Това са нива, които са от 170 до 200 пъти по-високи, отколкото в момента се наблюдава. Но ако се прекърши корабът на две, ще има моментно състояние, в което тази концентрация ще е по-висока от леталната доза за тия организми.

Водещ: Ударна доза.

Асен Личев: Тогава рискът ще се състои в това, в каква степен морето и привълновата зона ще могат на бърза ръка да разкарат и да разтворят този карбамид, така че експозицията на тези концентрации да не стане смъртоносна за тези видове – рибите и мекотелите. Но въпреки всичко, не може да няма някакъв отрицателен ефект, защото доколкото чувам учените, те се опасяват от така наречения цъфтеж. За мен цъфтеж в дадените условия при тези температури на водата, в това време на практика почти не е възможен, но при всяко положение ще има отрицателно въздействие – моментно, върху този район. Трябва да кажа, че съгласно регламент REACH, който е закон всъщност – закон за разпространение, етикетиране, регистрация на химически съединения, каквито са както карбамидът, така и лекото дизелово гориво - самият карбамид е обявен за неопасен за околната среда.

Водещ: Дано не се стига до най-тежкия сценарий. Важно е да напомним, че като страна по международни договори държавата ни подлежи на санкция, ако предизвикаме, допуснем или се случи сериозно замърсяване в района на защитени зони, говорим и за Яйлата, правилно ли напомням тази наша отговорност – на държавата?

Асен Личев: Как да ви кажа, докато сухоземното право ми е безкрайно ясно, морското право е малко по-сложно и не ми е ясно. Но едно е сигурно, на границата на тази акватория се намира защитена зона Яйлата. Аз виждам даже, че и кметът на Каварна частично обявява бедствено положение с оглед на това, да могат да бъдат извършени някакви извънредни действия, които са недопустими от режима. Вчера се събирахме с колегите при вицепремиера Рашков и обсъдихме стъпките, които са ви известни сигурно – първата цел е спасяването на живота на екипажа, това сме го направили. Но всичките ми гарантираха – и Гражданска защита, и МВР, че тези мерки по никакъв начин не засягат целостта на защитената зона Яйлата. Още не съм разбрал точно какъв е вариантът, който са избрали колегите от кризисния щаб в Добрич, съвместно с Министерство на транспорта, за да мога да го коментирам. Но заради това аз съм командировал ресорния зам.-министър Петър Димитров от понеделник, когато се очаква да бъде стартирана поредната спасителна операция, да е на място и там да може да съгласува всякакъв вид операции, които не противоречат на екологичното законодателство.

Водещ: Стана ясно вече колко е сериозно положението, говоря от организационна гледна точка. Как държавата няма ресурс – нито технически, нито подготовка, пък дори и нормативно, доколкото беше коментирано – разписан, ясен алгоритъм как да действаме в такива ситуации при нужда от морско спасяване. Вие какво прозирате зад всичко това? Започнахме с това – некомпетентност, безхаберие, саботаж или нещо друго вие виждате зад тези поредица от действия, довели до това, да чакаме сега времето леко да се укроти и да се опитваме институциите да направят нещо с доста сериозно закъснение и с доста по-голям риск?

Асен Личев: След влизането ни в Европейския съюз и приемането на пазарната икономика като разковниче за всичко, държавата постепенно започна да абдикира от своите задължения по такива услуги, които са от общ интерес за обществото – като защитата от вредно въздействие на водите, като гражданска защита, защитата при бедствия и аварии, като поддържане на готовност за такива инциденти. Аз с огорчение разбрах, че на практика – и това не е само мое мнение, компетентната „Морска администрация" на практика не разполага с никакви средства. Което за мен е трагично. И аз продължавам да съм на мнение, което ми се струва, че се споделя от повечето от моите колеги-министри, че е по-добре още отсега да се наемат външни фирми, които имат и средства, и сили и капацитет – професионален, за да могат да ликвидират тази авария. Но вариантът съвсем скоро ще стане известен на всички и тогава аз ще мога да го коментирам.

Водещ: Да даде Господ и добро време, да се стартира такава операция, защото в действителност това си е сериозно предизвикателство. Морето ни никак не е безобидно.

Асен Личев: А всеки, който дойде – редовно правителство, когато има парламент, ако не обърнат внимание веднага на това, че държавата на практика е оставена разголена от едни от най-важните й функции, то тогава наистина това ще ми прилича на национално престъпление.

Водещ: Имали сме повод във времето назад, когато ставаше дума за сериозните водни кризи, за източването на един язовир, да водим разговор с вас точно за отговорностите на държавата – за абдикацията от една или друга сфера. Уви, ето сега го водим по повод морското спасяване, което застрашава и екологичното равновесие и изобщо състоянието на защитени местности.

Асен Личев: Трябва да кажа – виждате, че аз държа здраво юздите в ръцете и няма да направя компромиси.

Водещ: Не ги пускайте, за да гарантираме, че няма да са големи щетите.

Асен Личев: Разбира се, че няма да ги пускам.

Водещ: Дано и природата – както се казва, да е благосклонна към нас, за да не се стигне до…

Асен Личев: Лошото е, че винаги разчитаме на нея.

Водещ: Уви. Успех в поредния опит за операция в следващите дни, в който участват и представители на екипа на Министерството на околната среда и водите. Чухте, уважаеми слушатели, министър Асен Личев.