Категории
Отпадъци

Трансграничен превоз на отпадъци

С цел опазване на околната среда и човешкото здраве с Регламент (ЕО) № 1013/2006 относно превозите на отпадъци се определят изисквания за превозите на отпадъци в рамките на Европейския съюз (ЕС) и между държавите членки и трети държави. Регламентът установява процедури и режими за контрол върху движението на отпадъците в зависимост от държавите по произход и местоназначение на отпадъците, маршрута на превоза, вида на отпадъците и вида на предстоящото третиране. Регламентът въвежда в законодателството на ЕС изискванията на двата глобални правно обвързващи инструмента за контрол на международния трафик на отпадъци, а именно Базелската конвенция от 22 март 1989 г. за контрол на трансграничното движение на опасни отпадъци и тяхното обезвреждане („Базелската конвенция“) и Решение C(2001) 107/Окончателно на Съвета на ОИСР относно преразглеждането на Решение C(92)39/Окончателно за контрол върху трансграничното движение на отпадъци, предназначени за операции по оползотворяване. Регламент (ЕО) № 1013/2006 относно превозите на отпадъци е пряко и непосредствено приложим и задължителен за изпълнение във всички държави от ЕС. В допълнение, на национално ниво, в законодателството по управление на отпадъци, по-специално в Закона за управление на отпадъците и някои подзаконови нормативни актове по неговото прилагане, са установени мерки за изпълнението на регламента.

Рег­ла­мен­т (ЕО) № 1013/2006 разделя от­па­дъ­ци­те в два списък, т. нар. „Зе­ле­н списък”, об­хва­щащ не­о­пас­ни от­па­дъ­ци и „Жъл­т списък“ обхващащ всич­ки опас­ни и не­о­пас­ни, но изис­ква­щи спе­ци­а­лен конт­рол от­па­дъ­ци по Ба­зел­ска­та кон­вен­ция. Тъй ка­то спи­съ­ци­те не пред­став­ля­ват из­чер­па­те­лен ка­та­лог на всич­ки ви­до­ве от­па­дъ­ци, то от­па­дъ­ци или смеси от отпадъци, ко­и­то не са упо­ме­на­ти в тях, са обект на същите разпоредби както от­па­дъ­ците от „Жъл­тия спи­сък”. В зависимост от това в кой от списъците попадат отпадъците, обект на трансграничен превоз, и при съблюдаване на другите определящи фактори като държавата по местоназначение и вида на предстоящото третиране (оползотворяване или обезвреждане), превозът на даден вид отпадък може да бъде забранен съгласно разпоредбите на регламента или да подлежи на една от двете процедури за контрол, а именно:

  • процедура на предварителна писмена нотификация и съгласие - разрешителен режим, който осигурява предварителен контрол от страна на всички компетентни органи. Тази процедура гарантира оптимално наблюдение и контрол чрез изискването всички заинтересовани компетентни органи да бъдат надлежно информирани за предстоящ превоз, така че да предприемат всички необходими мерки за опазването на здравето на човека и околната среда при издаване на предварително писмено съгласие. Процедурата също така дава възможност на компетентните органи да поставят допълнителни условия, както и да повдигнат обосновани възражения срещу определени превози.
  • общи информационни изисквания по чл. 18 от регламента - изисквания за информация, която да съпровожда превоза за целите на контрола и статистиката.

Не се издава предварително разрешение за превозите на отпадъци, за които се прилагат тези изисквания.