Интервю с министър Нено Димов в предаването „Денят на живо“ на Канал 3 на 2 ноември 2017 г.
Водещ: Министърът на околната среда и водите Нено Димов е в студиото, добре дошли.
Нено Димов: Добре заварили.
Водещ: Първа оставка в кабинета и първи вот на недоверие предстои. Какво се случва в управляващата коалиция, има ли причини да се съмнявате, че този вот може да разклати вашата стабилност?
Нено Димов: Всъщност дали е правилно подбран моментът на вота на недоверие или не е въпрос на опозицията да реши, тя има правото. В една парламентарна република е нормалното опозицията да иска вот на недоверие, нормално е и партиите, които в момента се събират около тази идея за вот на недоверие да бъдат опозиционните, така че според мен това е една нормална процедура. Действително тук има елемент на „в навечерие на председателство“, а в навечерието на председателството е значително по-важно да се съсредоточим върху онези неща, които може да свършим за България през следващите шест месеца, имам предвид от януари нататък. Защото това е уникален шанс, който ще се повтори след 14 години.
Водещ: Абсолютно вярно, някой може да каже, че ще го използвате като алиби. Ето, в този момент точно е отстранен министър и то отстранен заради съмнения пак за роднински назначения, за помощ на негови роднини, пак с едни такива оттенъци?
Нено Димов: Не е отстранен, министърът си подаде оставката...
Водещ: Е, въпрос на тълкувание.
Нено Димов: Всъщност подаването на оставката не е тълкувание, това е много ясен акт. Така че, министърът си подаде оставката при съмнение, както сама казахте. Били сме свидетели много пъти на съмнения, при които никой не си е подал оставката. Също може да се види като цяло и в парламентарните групи на мнозинството, и в предходни такива подобни случаи хора, които са си подавали оставката, винаги някак са били от представители на десницата, тази, която носи може би значително по-сериозния морал. Така че, от тази гледна точка...
Водещ: Представители на десницата? Проф. Николай Петров не е от политическа квота, той всъщност не е член на ГЕРБ и, доколкото знаем, дори това е било един от проблемите в партията, за да не искат да го издигнат...
Нено Димов: Говоря като цяло, това са хора, които изповядат десни ценности, а не е задължително да бъдат членове на определена партия. Защото, от тази гледна точка и винаги ми е било особено забавно, когато левицата говори за морал, там според мен нещата доста се размиват... Но, нека да оставим това право и на тях.
Водещ: Ахилесовата пета на управлението в роднинските назначения ли се намира и вие, господин Димов имате ли някакви подобни назначения във вашето ведомство, как ги контролирате? Чували ли сте да има роднини?
Нено Димов: Слава Богу, може би нямам прекалено много роднини и те нямат никакъв интерес в сферата на околната среда. Не мисля, че роднинските назначения са ахилесовата пета на управлението, напротив, мисля, че това управление показва много стабилно мнозинство в момента и много сериозна работа, така че заявените приоритети на политическите партии, които формират мнозинството, според мен са съвсем стабилни към днешна дата и в близкото бъдеще, а може би и по-далечното.
Водещ: Вие сте от квотата на Обединените патриоти. Доста сериозно напрежение има между Обединените патриоти в парламента и ДПС, искане за оставка на Валери Симеонов също така. Доколко са основателни тези искания и смятате ли, е трябва да има някаква промяна в отношенията между тези две партии, особено от парламентарната трибуна например?
Нено Димов: Вие хубаво казахте, че съм от квотата, бях поканен в качеството си на експерт в правителството, действително от квотата на Обединените патриоти. Повтарям, нормално е опозицията, каквато е в случая ДПС, да иска оставката на министър от управлението, или вот на недоверие. Това всъщност е основна задача на опозицията да търси слабостите и да ги атакува, това е и корективът, който трябва да има...
Водещ: А трябва ли да се променят отношенията и тона между двете партии?
Нено Димов: За съжаление това, което се случва в момента е, че опозицията изобщо не се фокусира върху това да бъде коректив по същество, а се плъзга по една повърхност, която всъщност не носи нищо, дори и на самата опозиция.
Водещ: Тоест, не трябва да има никаква промяна, ето така да си се карат от парламентарната трибуна, чужденците да са тук и да ни гледат и да продължаваме...
Нено Димов: Напротив, точно това се опитах да кажа, че ако опозицията бъде конструктивна, ако фокусира проблеми и атакува проблемите, които съществуват в управлението, които бъдат предлагане на алтернативи, това априори маха дебата от начина, по който се води в момента и го слага на друга плоскост. Но опозицията е решила, че иска по този начин да води дебата, че иска да е в друго кресчендо, това е нейно право. Тя има право да си прави стратегиите, колко са успешни, в края на краищата виждаме, че управляващото мнозинство и основната партия печели изборите през последните десет и повече години. Следователно, това не е правилният подход, който може би БСП може да избере.
Водещ: Но пък и често се оттегля от управлението, така че не може да бъдем сигурни сега колко ще продължи, нали?
Нено Димов: Естествено, че не можем да бъдем сигурни, но в края на краищата беше ясно направено заявлението за четиригодишен мандат...
Водещ: Да видим.
Нено Димов: Да видим, да.
Водещ: Споменахте за работата ви, дайте сега да видим по същество колко много има още да свършите. Ще напомня един случай от последните дни, това са протестите в Генерал Тошево. Те са свързани с добива на газ в областта. Знаете, имаше инвестиционно намерение на „Русгеоком БГ“ ЕАД, което предвиждаше добив на газ през пукнатини в земната повърхност, част от хората обаче заподозряха, че става дума за фракинг. Енергийният експерт Христо Казанджиев коментира, че фирмата, собственост на бизнесмена Сашо Дончев е допуснала сериозни нарушения, поради което е сезирана РИОСВ – Варна. Да видим какво каза той пред Апостол Апостолов, след което се връщаме да коментираме в студиото.
Плановете на инвеститора е да направи сондажи на площ от 254 квадратни километра. Срещу тази идея скочиха 18 селища в Добричка област. Възражение изказал и самият Казанджиев (видео…).
Водещ: Коментираме точно тази тема сега с министъра на околната среда и водите Нено Димов. Чухме господин Казанджиев и неговите опасения. Казва, че подобно находище „Спасово” няма, че темата изобщо не е нова, периодично се повдига, но там определени залежи няма никакви. Чухме и практиките до момента какви са били, отдават се подобни находища, след което просто се препродават, тъй като вътре няма никакви залежи и никакви природни богатства. До колко този случай може да вземе отношение вашето ведомство и какво сте направили към момента, министър Димов?
Нено Димов: Всъщност трябва да разделим нещата, защото това, което говори господин Казанджиев, изключително уважаван от мен експерт, е извън сферата на компетентност на министерството. Регионалната инспекция във Варна е прегледала доклада по ОВОС, допуснала го е да тръгне по процедура за обществено обсъждане, която мина, мисля имаше девет такива, последното в Генерал Тошево, след което в момента тече период, в който трябва да бъдат обобщени резултатите от обществените обсъждания и евентуално в този период могат да дойдат и писмено допълнителни становища. След което, след обобщаването трябва да бъде насрочен експертен съвет, който да вземе едно от четири възможни решения. Първото възможно решение да каже „да“, докладът по ОВОС е добър и инвестиционното продължава, вторият – да го върнат за доработване, което е лекия вариант, третото – да го върнат за преработване, което значи, че из основи трябва да бъде променен доклада и четвъртото – да кажат „не“, не може да се реализира това инвестиционно намерение.
Водещ: Има ли значение какво ще реши референдумът обаче, който е през декември?
Нено Димов: Референдумът не се отнася до работата... Референдумът има своето политическо отражение, докато работата на експертния съвет наистина е експертна и тя ще се реши върху доклада какво е, а след това какво решение ще бъде взето от директора, за да го подпише или не и прочие, това е последващ. Ние не трябва да натоварваме експертите с решения, които не са експертни.
Водещ: А са политически, разбрах...
Нено Димов: ...а са политически.
Водещ: Можете ли вие да се намесите в конкретния случай и да поискате по-задълбочена проверка, предвид протестите, които се случват там и опасенията на хората, че в крайна сметка става дума може би и за фракинг, нещо, което беше забранено от парламента.
Нено Димов: Повече от ясно е, че не може да бъде добивано шистов газ, това е повече от ясно, имаме меморандум и просто това няма как да се случи. Хората трябва да са спокойни от тази гледна точка. От другите неща, които господин Казанджиев говори, аз нямам експертизата, за да мога да го кажа. При всички положения, след като се процедира през експертния съвет, трябва да се види дали е имало достатъчна информация самият експертен съвет какво ще реши. Защото е много ранен етап, за да се правят проверки, хората протестират, вероятно имат частично своите основания, вероятно имат частично недостатъчна информация. Това не е нещо, което ние трябва да гледаме в момента. Факт е обаче, че всички други ведомства, които са отговорни в процеса на взимане на това решение, защото ние имаме крайния продукт, решене по доклад за ОВОС, но вътре участва РЗИ, през Министерство на здравеопазването, през РЗИ за риска от здраве, ние там нямаме тази компетенция, осланяме се на тях, участват Басейнова дирекция, други институции, които са дали към днешна дата, доколкото съм информиран, положителни становища. Тоест, ние имаме ситуация, в която в края на краищата експертният съвет е поставен пред това да вземе предвид и експертното мнение на останалите ведомства, експертното мнение на тези, които са писали доклада и това, което се е чуло по обществените обсъждания не като протест, а чух, че на много места е имало експерти, които са оборвали доклада и са давали други данни. Тоест, това трябва да бъде събрано, обобщено и на тази база да се вземе едно от четирите решения, които казах.
Водещ: Но вие дотогава не може да се месите? Не може да искате дори проверка, или да върнете наново...
Нено Димов: Не, това е самостоятелен орган...
Водещ: Нямате никакви правомощия там, разбрах ви.
Нено Димов: ...така че, аз нямам правомощия. Мога да насроча проверка върху свършен акт. В момента няма такъв.
Водещ: Няма такъв, така че няма как да стане. Добре, да видим какво решение ще бъде взето. Само да допълня тук, „Зелените”, също от доклада за оценката на въздействието върху околната среда и работната програма, казват, че има притеснителни неща и също са пуснали като господин Казанджиев своята жалба, така че да видим...
Нено Димов: Аз доколкото разбрах, те са от страната на Сашо Дончев и разработват неговия доклад.
Водещ: Различни видове има явно, и други „зелени” има, така че, едната част не искат, другата част искат...
Нено Димов: А, тоест, партия „Зелените” от едната страна, от другата страна са другите...да.
Водещ: Да, други съдружници, които работят в друг интерес..
Нено Димов: Да, коалицията се е разделила на две.
Водещ: Разделила се е малко, точно така. Добре, връщаме се към другата тема, която е за съжаление още по-драматична. Това са наводненията в Бургаско и четирите жертви. Имаше достатъчно време, откакто се случи това бедствие. Успяхте ли вече да установите кой е виновен за наводненията в региона?
Нено Димов: Не ми се иска винаги да се търси кой е виновен. Факт е, че когато има човешки жертви, някак си ни се подтиква, че трябва да има задължително виновен. Но, това, което основно се е случило, това, което видях и в срядата, когато бях там, и в съботата, че действително е имало изключително тежък дъжд. И Агенцията по метрология и технически надзор излезе с доклад в края на миналата седмица, когато... или може би началото на тази беше, с която каза ясно, че няма компрометирани стени на язовири, има прелели язовири, което идва от голямото количество вода. Казва го за тези, които е успяла да провери до този момент...
Водещ: А онези седем, за които се обясняваше, че има седем спукани стени?
Нено Димов: Това, което пак прочетох там е, че част от тях дори са били празни. Но пак казвам, не искам да навлизам в сфера, в която все пак има компетентен орган, който е излязъл с официален доклад, аз не е редно да го преразказвам. Това което обаче, няколко неща могат да бъдат казани извън това, което е най-важно от гледна точка на околната среда, депото и пречиствателната станция, за които ще се спра. На територията на самата община Бургас е сработила системата за ранно предупреждение и там нямаме проблем, имаме в съседните общини, където няма такава. От тази гледна точка аз реших, че в момента, в който излезем от съдебна фаза, защото има два етапа, които се финансират от държавата, всъщност първият етап е пуснат, договорен, спечелен е законно по Закона за обществени поръчки и повече от година е в съдебно жалене и блокиране и не може да се реализира. Ще направя всичко възможно в момента, в който излезе от тази съдебна фаза, защото естествено аз не мога да се меся там, да намеря вариант, в който целият този проект, може би обединен, да стартира така че, да бъде максимално бързо реализиран, защото това е система за управление на водите елемент от който е това ранно предупреждение, което в реално време да дава нива на язовири, нива на реки и виждайки го човек да може да вземе по-навременна реакция, когато разполага с тази информация.
Водещ: Така, господин министър, обяснете каква е процедурата на действие – когато получите оранжев код, когато се знае, че има подобна опасност от силни валежи, не ходят ли, не са ли длъжни на самите язовири да осигурят жива охрана, хора, които да отидат на място и да следят нивото на водата? Защо трябва пак да си говорим за системи, като има и по-лесен начин. Поне експертите в областта така казват?
Нено Димов: Значи, при всички положения собственикът на язовир, а и не само на язовир, всеки собственик носи отговорност за това, което стопанисва. Тоест, това е безспорно...
Водещ: Е как, трябва да наблюдава нивата на водата, нали така?
Нено Димов: Носейки отговорност той носи отговорност за всичко, да наблюдава нивото на водата, състоянието на стената, когато говорим за язовир... Тоест, собственикът носи тази отговорност и никой не го освобождава от нея. Контролният орган и този, който трябва да установява и да контролира, и съответно да прави предписанията. Но аз мисля, че пак се връщам... Този доклад, който излезе от Агенцията по метрология и технически надзор, която е отговорният орган, беше достатъчно изчерпателен, показвайки какво е било въстанието и какви са били мерките. Така че, друго нещо, което е важно, когато се задава въпрос той да бъде адресиран към правилния адресант, за да може да получи компетентен отговор, както аз примерно бих могъл да ви дам за депото и за пречиствателната станция, а от Агенцията по технически надзор могат да дадат за язовирите.
Водещ: Добре, кажете тогава за депото и пречиствателната станция. Разбрах, че не искате да отговорите за управлението на водите, въпреки че то е част от вашия ресор, нали така?
Нено Димов: Напротив, управлението на водите...
Водещ: Трябва да може да се посочи обаче мястото, на което системата не е сработила, защото ще се случи подобно нещо...не дай си Боже пак и...
Нено Димов: То няма система в момента там, няма система, как да сработи...
Водещ: Добре, десетки години преди това как е сработвала, като са пращали хора, които да гледат нивата.
Нено Димов: Нека да си дадем ясна сметка, че има промени и към тези промени ние трябва да се адаптираме, адаптацията ще отнеме време. Ако погледнем последните може би един сериозен период от време, този тип валежи, които са много интензивни за кратко време не са нещо, което е традиционно да кажем за последните сто години в България. Може би тук Институтът по метрология и хидрология може да даде по-точна информация. Но това, което ми разказваха фермери в района, които си имат за собствени нужди уреди за измерване, казваха – то стигна 350 и нататък преля... Тоест, имало е концентрация в определени точки на много силен валеж Аз не смятам, че дори метеоролозите могат да бъдат обвинявани, че са дали 50-60, а се е стигнало до 300, но тази прогноза се оказа, че не е достатъчно точна. Тоест, има какво още да се прави, безспорно, но това е процес.
Водещ: Да, така е, въпросът е при подаване на този оранжев код, това означава, че винаги трябва да има живи хора, които на място да следят какви са нивата. Не означава, че тези хора трябва да отидат там, когато им се обадят на 112, нали?
Нено Димов: При всички положения, когато говорим за тази система за управление на водите, която вече...
Водещ: Която я има само в Бургас.
Нено Димов: ...която вече е в сферата на Министерството на околната среда и водите, и която аз поех като предизвикателство да се опитам веднага, след съдебна фаза да а реализирам максимално бързо, да, тогава като имате информация в реално време това е съвсем различно. Тука, дори да отидете... Пътищата бяха прекъснати, ние когато ходихме...
Водещ: Има телефони, телефоните не са прекъснати...
Нено Димов: ...не, как да стигнете до язовира...
Водещ: Е, когато знаеш през деня, че кодът е оранжев, трябва да си там преди да завали...
Нено Димов: Когато ти кажат за 50 литра, а паднат 200...
Водещ: Кодът е оранжев, дали са 50 или не са... При оранжев е ясно как се действа, отиваш там на място. Не означава, че чакаш да видиш дали ще са 50 или 200...
Нено Димов: И при жълт вероятно е ясно, и при оранжев и при червен сигурно е ясно, но пак казвам, когато има човешки жертви сигурно е можело да се направи нещо повече.
Водещ: Когато има човешки жертви е страшно, и да, трябва да не се допускат повече. За целта всеки трябва да си върши работата, а вие трябва да изисквате, нали така, и когато има виновен да бъде посочен, за да няма повече подобни случаи.
Нено Димов: За това казах, че изисква този, който носи правомощията да изисква за конкретния случай. Аз ще се опитам да изискам в тази система.
Водещ: За депото, кажете сега за депото.
Нено Димов: Всъщност от екологична гледна точка имаше два сериозни проблема. Първият сериозен проблем беше депото в Бургас, което обслужва девет общини, вторият беше пречиствателната станция в Езерово. Депото имаше скъсана дига и компрометирана дренажна система, то спря да работи. И всъщност в събота вечер кметът и общината се бяха справили с дигата, бяха я възстановили. Но тъй като дренажната система е по-сложна да се оправи, в понеделник внесох решение на МС, което беше прието и което обособява четири площадки за временно съхраняване на отпадъци до момент, до който депото отново ще заработи и те ще бъдат пренесени на депото и преработени там, така че да не се усети от тези девет общини, които го ползват, никакъв проблем от гледна точка на третирането на отпадъците. Другият сериозен проблем беше, че пречиствателната станция беше под вода, беше залята и спря да работи, но тя още в петък беше възстановена, като при нея щетите бяха значително по-малки и започна работа. Така че, от гледна точка на пречиствателната всичко вече е наред. А за депото, това, което се разбрахме с господин кмета Николов, че ако 30-те дни, които сме дали като срок са достатъчни с оглед метеорологичните условия и сезона, всичко е наред, ако не, ще продължим докато бъде изцяло възстановено депото, трябва да се случи в рамките на тази година. Пак казвам, само се притеснявам от метеорологичните условия какви ще бъдат, защото работата е на открито.
Водещ: Да се надяваме, че ще бъдат благоприятни за работата, за да може по-бързо да се реши.
Нено Димов: Доброто е, че дренажната система е сработила добре и всички защити, няма никакви изтичания извън депото, така че всичко си остава затворено и няма никакъв риск.
Водещ: Вървим към края на разговора ни, но сме в района, така че за казусът „Калиакра” ще ви попитам. Съвсем накратко, позицията ни пред Брюксел каква ще бъде и ще успеете ли в случая да излезем...
Нено Димов: В неделя бях в Каварна, срещнах се с кмета и с представители на работните групи. Позициите са много сближени, така че според мен има много сериозна основа за следващи разговори, които ще са този месец в Брюксел. Междувременно вече излезе за публично обсъждане 30-дневния срок, който чете четири заповеди – три обновени и една нова за този район, които сега трябва да се дискутират, които също са елемент от разговорите, които имахме и в неделя, и в Брюксел. Мисля, че имаме основание и считам, че вървим в правилната посока.
Водещ: Всички тези постройки, които бяха установени в последствие на тези защитени зони, каква е тяхната съдба? Излизат информации за няколко такива строежа? Един, после още един...
Нено Димов: Има един строеж, който... Досега съм информиран за един, който ще бъде съборен... В неделя изтичаше срокът за доброволно премахване от страна на собствениците, след което започват да текат сроковете на общината. Тя трябва да предприеме съответни стъпки, но той е в пета категория, така че там общината трябва да предприеме действия. Имам абсолютното уверение на кмета, че действията ще бъдат предприети.
Водещ: И че този казус няма да съществува повече. Добре, да видим и в Брюксел какво ще договорите. Защото казахме Брюксел, идва председателството на ЕС тук в нас, приоритетите на министерството?
Нено Димов: Два основни приоритета. Първият, който обявих и в самото начало, когато приех поста, чистотата на атмосферния въздух, под формата на екоиновации. За чистота на атмосферния въздух ще е конференцията ни на високо ниво февруари месец, това ще бъде тема и на неформалната среща на министрите през април. Втората тема е така нареченото „добро управление”, тука нещо, което е приоритет на българското правителство облекчаване на режимите, по-голяма прозрачност и по-голямо съответствие на законодателството, в случая директивите. Искаме да качим това и на европейско ниво, защото определено има нужда различните политики да се пресекат по разбираем и възможен начин през политиката за опазване на околната среда. Така че, тези две теми вече са ясни, приети са от комисията, тя ни помага. Ние всъщност ще бъдем съорганизатори с тях на конференцията през февруари. А като подготвително ще има на високо ниво в България на 23 ноември конференция на темата „Чистота на въздух”, защото това е много сериозен проблем...
Водещ: Конкретни предложения ще имаме ли в тази област?
Нено Димов: Да, в момента свършиха работа и се обобщават работните групи, които бях направил веднага, след като заех поста. Те ще бъдат разгледани на конференцията на 23 и ще бъдат предложени през екоиновациите в сферата на въздуха през февруари.
Водещ: Така, може ли да загатнете някои от предложенията, които ще излязат от нас, после ще видим какви други ще дойдат...?
Нено Димов: Може би за по-тривиалните, например достъпът на горива с определено качество до пазара, по-ниско съдържание на сяра и на пепел...
Водещ: Те са по-скъпи?
Нено Димов: Но са по-калорични, и може би от експертизата, която показва, че калоричността компенсира до голяма степен...
Водещ: Какъв тип горива са това?
Нено Димов: Това са твърди горива, въглища, дърва... Трябва да договорим с производителите и вносителите отоплителни тела какъв период от време е необходимо, за да се настроят към новите европейски стандарти, които така и така ще трябва да влязат в България 2019-2020 г. Отсега да видим как чисто производствено могат да се настроят към тях, за да не претърпят сътресения. Когато говорим за битовото отопление, това, което е най-сериозен проблем, когато говорим за автомобилния транспорт, основният проблем регистрацията, първата регистрация на вносните моторни превозни средства, техническите прегледи, контрола, контролът по пътищата. Това са теми, които са разглеждани в работната група, задължително вървят ръка за ръка със социално икономическите проблеми, защото знаем, че замърсяването на въздуха, особено от битовото отопление и битовия транспорт е следствие на бедността, няма защо да го крием. Дори ако човек погледне градовете, които най-бързо се справят като София, като Бургас и като Варна, сравнено с Видин, с градовете, които са най-назад, отново може да извадим това заключение. При всички положения мерките, които се взимат трябва да бъдат социално икономически поносими.
Водещ: Добре, благодаря ви, успех ви желая с допълнителното оформяне на нашите приоритети и на идеите. Да се надяваме, че голяма част от тях ще бъдат приети и от ЕС.