ИЗСЛУШВАНЕ НА МИНИСТЪРА НА ОКОЛНАТА СРЕДА И ВОДИТЕ ОТНОСНО НАПРЕДЪК ПО ПОДОБРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ В БЪЛГАРИЯ

08 март 2019 | 12:45

Въпрос: Какви политики и мерки предприемате за подобряване качеството на атмосферния въздух на национално ниво и как те кореспондират с политиките на местната власт?

УВАЖАЕМИ НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

Постигането на нормите за качество на атмосферния въздух е предизвикателство за почти всички европейски държави и България не прави изключение в това отношение. Затова още в самото начало на мандата си като министър заложих политиката за подобряване качеството на атмосферния въздух като първи приоритет на Министерството на околната среда и водите с ясното съзнание, че е необходимо спешно да се предприемат конкретни мерки, а започнатите стъпки да бъдат ускорени. Не случайно поставихме тази тема и във фокуса на Българското председателство.  Политиката ни е и част от Програмата за управление на правителството на Република България за периода 2017-2021г.  

Важно е да отбележим, че за да имаме по-чист въздух е необходим политически консенсус и воля за предприемане и на непопулярни мерки. Конкретни резултати могат да се постигнат само със съвместни действия на всички институции на национално и местно ниво. Замърсяването на въздуха е сериозен, не само екологичен, но и социален проблем, поставящ множество предизвикателства по отношение на управлението. В същото време то е пряко свързано с качеството на живота и здравето на гражданите. За интегриране на политиката по опазване чистотата на атмосферния въздух в други секторни политики вече работи Координационен съвет по опазване чистотата на атмосферния въздух, включващ представители на управленско ниво от всички компетентни институции, местните власти и работодателски организации.

Провежданата политика е приоритетно насочена към намаляване и преустановяване на наднорменото замърсяване с фини прахови частици (ФПЧ10), което е най-сериозният проблем по отношение на качеството на въздуха на национално ниво и е предмет на процедура по нарушение пред Съда на Европейския съюз.

Същевременно не бива да забравяме, че общините са тези, които носят отговорността за постигане на нормите за качество на атмосферния въздух. Благодарение на усилията ни местната власт все повече демонстрира, че припознава важността на проблема и необходимостта да го включи в дневния ред на местното самоуправление. Кметовете на общините, в които е регистрирано наднормено замърсяване, разработват и изпълняват програми за подобряване на качеството на въздуха и достигане на установените норми на тяхната територия, чрез изпълнение на предвидени за целта мерки (чл.27 от Закона за чистотата на атмосферния въздух). Поради различни и специфични за отделните райони причини, местните политики все още не постигат желаните резултати. Част от причините произтичат от това, че замърсяването на въздуха има и своя социален аспект. Това обуславя трудността в прилагането на някои от необходимите мерки – важно е те да бъдат приложени така, че да дават устойчиви резултати (пример – наличието на газопреносна мрежа в някои общини, която за съжаление не се използва, именно поради социални причини). Във връзка с гореизложеното, Министерството на околната среда и водите предприе действия на национално ниво, които да подпомогнат общинските власти. Те са насочени към намаляването на емисиите от двата сектора, които са идентифицирани в общинските програми като имащи най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици – битовото отопление и автомобилния транспорт. Действията, които предприехме са следните:

  1. Приет бе Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух. С тази важна стъпка позволихме предприемането на конкретни мерки за подобряване на качеството на въздуха в някои ключови направления:
  • Въвеждат се разпоредби за ограничаване на употребата на нискокачествени въглища и брикети за битово отопление; Държавната агенция за метрологичен и технически надзор е определен за орган по осъществяване на контролни функции по прилагането на тези изисквания. Създадено е законово основание за приемане на наредба за качеството на въглищата и брикетите за битово отопление. В момента в рамките на междуведомствена работна група се разработва проект на наредбата, която предстои да бъде приета с Постановление на Министерския съвет;
  • С изменението на закона се дава основание за разработване на наредба за изискванията за дървесината, която се предлага на населението за битово отопление. В момента от страна на Министерството на земеделието, храните и горите се сформира междуведомствена работна група за разработване на нормативния документ;

В рамките на процедурата по приемане на законопроекта местните власти ясно изразиха подкрепа към посочените мерки за твърдите горива за битово отопление;

  • С приетите изменения в закона ясно се разграничават отговорностите по отношение на управлението и контрола на качеството на атмосферния въздух между общинските власти, регионалните инспекции по околната среда и водите, Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията и Министерството на вътрешните работи;
  • Измененията в закона въвеждат изискване изпълнението на мерките от общинските програми да води до ежегодно намаление на броя на превишенията на нормите за вредни вещества и на средногодишните нива на замърсителите. Целта е постигане на конкретни резултати. Разширява се санкционния режим спрямо кметовете, изпълняващи програми по чл.27 от Закона за чистотата на атмосферния въздух. Целта е отговорните институции да предприемат мерки, които водят до подобряване на качеството на въздуха и спазване изискванията на законодателството;
  1. Разработен е проект на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018 - 2024г. В процес е нейното съгласуване с компетентните ведомства и  разглеждане и приемане от Министерския съвет. Програмата предвижда изпълнение на мерки в посочените сектори – битово отопление и транспорт, като основната сред тях е поетапното извеждане от употреба на печки и котли на твърдо гориво в общините с нарушено качество на въздуха. Изпълнението на програмата в посочения период ще бъде мащабен проект, който ще изисква усилията на всички заинтересовани страни – министерства, общини, бизнес, граждани. За изпълнението на предвидените мерки ще е необходим значителен финансов ресурс. В зависимост от обхвата между 475 и 879 милиона лева.
  2. Във връзка с изпълнението на Националната програма за качество на атмосферния въздух се предвижда по-ранното (през 2020г.) въвеждане на изискванията на Регламент 2015/1185 за битовите отоплителни уреди на твърдо гориво, с цел подпомагане на процеса на подмяна на тези уреди с такива, които са с по-ниски емисии на вредни вещества; В тази връзка се водят интензивни разговори с Министерството на икономиката;
  3. Предприехме и конкретни стъпки за финансиране на дейности, които имат пряко отношение към подобряване на качеството на въздуха. В рамките на оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ са открити две процедури за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ на общините. Едната процедура е за финансиране на общинските власти за разработване или актуализация на техните програми за качество на въздуха, като с това се цели подобряване на качеството на програмите и съответно – предприемане на по-адекватни и ефективни действия за постигане на изискванията на законодателството. В първия етап срокът за кандидатстване беше 31 януари 2017г. В момента се изпълнява вторият етап на процедурата. Крайният срок за кандидатстване беше 31 януари 2019 г. В момента се разглеждат входираните проектните предложения. Другата процедура е за финансиране на инвестиционни мерки, насочени към намаляване на емисиите от определения основен източник на замърсяване – битовото отопление. Допустими бенефициенти са общините София, Пловдив, Бургас, Видин, Монтана, Димитровград и Смолян, като финансовият ресурс е около 111 милиона лева;
  4. В процес на разработване е Национална програма за контрол на замърсяването на въздуха във връзка с изпълнение на изискванията на Директивата за намаляване на националните емисии на някои атмосферни замърсители. Приемането и изпълнението на тази програма ще доведе до намаляване на общите емисии на някои основни замърсители, което да допринесе за постигане на изискваното от законодателството качество на въздуха;
  5. По отношение емисиите от транспорта - от страна на компетентните органи се предприемат мерки, включително промяна на законодателната рамка и подзаконовата нормативна уредба, за повишаване на качеството и ефективността на периодичните технически прегледи. Основен проблем е, че голяма част от автомобилите са с неизправни изпускателни системи;
  6. Въведохме допълнителни ограничения за изкупуване на катализатори от моторни превозни средства в пунктовете за приемане на отпадъци чрез прилагане на строг контрол и санкции;
  7. Приети са промени в Закона за местните данъци и такси, които целят да стимулират употребата на автомобили, водещи до по-ниски нива на замърсяване;
  8. Променихме екотаксите, стимулирайки по-новите моторни превозни средства, както и хибриди и електромобили;

Бих искал да Ви информирам, че към днешна дата, в резултат от положените усилия от всички страни – държава, общини, индустрия, граждани, данните от мониторинга на качеството на атмосферния въздух за последните години показват постоянна положителна тенденция за намаляване на замърсяването с фини прахови частици. Към 2013г. имаше само една община, в която качеството на въздуха отговаря на изискванията на законодателството. През 2017г. вече е постигнато съответствие с нормите в шест общини – Девня, Добрич, Пирдоп, Сливен, Гълъбово и Стара Загора. Съгласно наличните към момента предварителни данни за 2018г., се затвърждава постигането на нормите за посочените общини, като съответствие е постигнато в още три – Ловеч, Варна и Димитровград.

В заключение бих искал да ви уверя, че Министерството на околната среда и водите продължава да води активна и последователна политика за подобряване качеството на атмосферния въздух. За постигане на желаните резултати е необходимо партньорството между всички институции, общински власти, бизнеса и гражданите.