Месец за популяризиране на екомаркировката на ЕС „Цвете на Европа”

29 септември 2011 | 12:47


Европейският съюз определи периода от средата на м. септември до средата на м. октомври тази година за ”Месец на „Цветето на Европа” 2011. Кампанията има за цел да повиши информираността на потребителите по отношение на продукти и услуги, носещи логото на екомаркировката на ЕС и да насърчи производители, търговци, вносители и дистрибутори  в тяхната дейност.
 
              В България вече се намират на пазара продукти с екомаркировката на ЕС и само информираността на потребителите може да доведе до по-голямо търсене, а това от своя страна, води и до по-голямо предлагане на такива продукти.
 
Екомаркировката на ЕС е създадена през 1992 година и е част от политиката на Общността за устойчиво потребление и производство. Схемата е доброволна и е насочена към продукти и услуги с намалено отрицателно въздействие върху околната среда, здравето, климата и природните ресурси през целия им жизнен цикъл.
 
Екомаркировката на ЕС има за цел  да  избегне създаването на прекалено много схеми, които объркват потребителите, а също и да насърчи постигането на по-високи екологични показатели във всички сектори. Правилата за установяване и прилагане на екомаркировката на ЕС са определени в Регламент № 66/2010 на Европейския парламент и на Съвета от 25 ноември 2009 година относно екомаркировката на ЕС. Това от своя страна, гарантира на потребителите, че продукти и услуги, които носят логото на екомаркировката на ЕС, имат най-високите екологични показатели, постигнати на пазара на Общността, информацията е точна, неподвеждаща и научно обоснована, и улеснява избора на по-здравословен и по-безвреден за околната среда продукт.
 
Досега са разработени и установени екологични критерии за 26 продуктови групи. Те обхващат широк диапазон от категории – почистващи детергенти, електроуреди, хартия, градина, дрехи и обувки, подови покрития, домашни уреди, туристически услуги, мебели, смазочни материали. Критериите се ревизират през определен период от време, като се взема предвид развитието на технологиите. Освен това, всяка година се разработват екологични критерии за нови продукти.
 
 
 
Повече информация за екомаркировката на ЕС, продуктовите групи и други въпроси може да намерите на страницата на Европейската комисия:  www.ecolabel.eu
 

 

 

Препоръки от НПО

 
              „Производителите отправят твърде много „зелени твърдения“, в резултат на което потребителите не знаят на кое лого да се доверят. „Цветето“ е единственият знак, който е награден, след като е потвърдено от независим орган, че продуктът отговаря на установените екологични изисквания. Следователно, това е европейско доказателство за достоверност.”

Blanca Morales, Ecolabel Coordinator, BEUC (The European Consumers’ Organisation)          
             
              “Цветето на ЕС“ е по-важно от всякога. Продуктите, с това лого могат да бъдат важна част от решението за глобалното затопляне, тъй като те трябва да ползват по-малко енергия, едновременно при производство и употреба, също лесно да се изхвърлят, когато потребителите са спрели да ги използват.”

Claus Jørgensen, Senior Environmental Adviser, The Danish Consumer Council

 
              „Купувайки продукти с логото на EU Ecolabel може не само да се намали влиянието върху околната среда, но също да се насърчат повече производители да дават публичност на действията си по отношение на нейното опазване. Несъмнено EU Ecolabel e показател за потребителите относно продуктите и услугите, които са по-безвредни за околната среда.” 

Montse Torrent, Director of the Organització de Consumidores I Usuaris de

Catalunya (consumer Organisation in Catalunia, Spain)

 
              „За да намалим отпечатъците, които оставяме, е необходимо да избираме продукти, чиито производствени методи имат по-малко въздействие върху природата на Земята. По тази причина, WWF  препоръчва на потребителите да купуват продукти, които са наградени с официално лого, например European Ecolabel.”

Dominique Royet, Director of Enterprises Relations, WWF-France

 

Препоръка от притежатели

 
            „От 2001г., Peintures ONIP са убедени, че екомаркировката на ЕС ще даде по-благоприятна картина за производството на бои и лакове. Повече от 80% от нашите продукти носят „цветето” и това е резултат от силното желание на потребителите и специалистите да възприемат „зеления начин на мислене”. Посветили сме се на изследвания, за да предложим на потребителите най-новите продукти, които отговарят на изискванията на екомаркировката на ЕС.”
 

Patrick Verlhac, Technical Director, Peintures ONIP 

(Indoor and outdoor paints and varnishes)                             
                                                                                                                                        
„Екомаркировката на ЕС донесе на бизнеса ми независимo и международно признание за изключително управление и дейност относно опазване на околната среда. В допълнение към значителните спестени разходи това лого отличи хотела ми с конкурентно предимство и допринесе за допълнителна работа. Съжалявам, че не приложих екомаркировката на ЕС по-рано.”

Joseph Dolan, Managing Director, Bush Hotel

(Tourist accommodations)
           
 
„Media Strom винаги е вярвала, че добрият сън е най-важното условие за щастлив живот. Сертификатът екомаркировка на ЕС на нашите матраци, издаден от независим и сигурен орган е доказателство за нашите клиенти, че методите на производство щадят околната среда.”

 Calliope Tsiamalou, Marketing Director, Media Strom  (Bed mattresses)
           
            „Традиционно производителите на почвени подобрители използват в големи количества торф, който е вреден за околната среда. През 1999г. Norland SA беше първата компания, на която e присъдена екомаркировката на ЕС за подобрител, който не съдържа торф. Оттогава, благодарение на „цветето” нашата продукция се увеличи. Това, което е добре за околната среда осигурява нашето развитие. Точно това е смисълът на устойчивото развитие.”

Luc Minne, Manager, Norland S.A

(Soil improvers)