Министър Димов: Не се подготвя забрана на вноса на дизелови автомобили

02 юли 2019 | 11:27

Разговор с министъра на околната среда и водите Нено Димов в предаването „Здравей, България“ по Нова телевизия (2 юли, вторник, 8,30 ч)

Водеща: Продължаваме по друга тема, където също не е много розово, защото постоянно си говорим за това как да се предпазим от допълнително замърсяване на въздуха, понеже знаем, че не е много чисто, какви мерки се вземат и работят ли тези мерки, а и какви доказателства имаме, че работят там, където са прилагани. Екоминистърът Нено Димов е при нас. Добро утро, добре дошли.

Водещ: Добре дошли.

Нено Димов: Добре заварили.

Водещ: Вярно ли е, министър Димов, че се подготвя забрана за вноса на дизелови коли, тоест коли втора ръка, с клас под Евро 4 от 1 януари 2021 г.?

Нено Димов: Съвсем конкретно – не. Документът, който в момента е на обществено обсъждане, много ясно е казал, че това е допълнителна мярка към основните, за които ще стане дума след малко. Тоест тя може да бъде приложена, може да не бъде приложена. И става дума за ограничаване на вноса, защото забраната в рамките на Европейския съюз противоречи на основно правило за свободно движение на хора, стоки, услуги и капитали. Така че тук говорим конкретно за движението на услуги, така че директна забрана не може да има.

Водещ: А как може да се ограничи? Дайте пример с кола, която е – понеже не всички знаят класовете, Евро 3, Евро 2, от Евро 4 нагоре са по-новите коли, които цапат по-малко?

Нено Димов: Евро 6 са най-новите, общо взето. И тръгвайки назад, мисля, че тези, които са Евро 3, много скоро ще станат на 15 години като възраст, ако това е, макар и не съвсем коректно, но горе-долу като ориентир. А що се отнася до начина, по който може да стане, всъщност още миналата година аз имах, аз възможност и във вашето студио да кажа, аз събрах една сериозна коалиция от една трета от европейските държави и възложихме на Европейската комисия да разреши този проблем на европейско ниво. Защото като говорим, че ние не можем да нарушаваме основни принципи за свободното движение, ако това бъде намерено като решение на европейско ниво, то естествено, че няма да наруши този принцип, така че колите да не могат да преминават от една държава в друга, примерно Централна и Източна Европа да се превърне в отпадък на стари автомобили, защото трябва да си дадем една такава сметка – идвайки тук една кола, която е на 15 години, ако приемем, че нейният живот нормално е 30 преди да спре, то тя има още 15 години. Докато една нова кола има 30 години преди да се превърне в отпадък. Защото рано или късно една кола, която излезе от движение, се превръща в отпадък. Така че проблемите са два – замърсяването на въздуха, а другият е отпадъците, които идват.

Водеща: Аз исках да питам следното нещо – при положение, че при нас даже май не става дума конкретно за дизела, а за старите коли въобще, имаме най-старият автопарк, а оттам идва и проблемът с дизеловите стари автомобили. Има го поради причина, която всеки ще ви каже – не можем да си купим по-нова кола. Имаме ли обаче ние, независимо каква директива се приеме в Европа и какво се реши, кое е законно и кое не е, опцията да оставим колата си като не можем да си купим, защото нали това е логиката, като не можеш да имаш кола, каквато трябва, не карай кола, и да се качим на градския и междуградския транспорт и наистина да имаме някаква възможност да се придвижваме? Говоря за хора, които живеят в села, където два пъти в седмицата преминава някакво малко бусче, за да осъществява прехода до града и въобще за тази мизерия, в която не можеш да се движиш по друг начин, освен с каруца или с много стар автомобил.

Нено Димов: Ще ми разрешите ли само преди да отговоря да кажа още нещо от гледна точка на замърсяването на въздуха, защото този документ, знаете, говорили сме тук за краткосрочно до 2024 г., който е насочен към фините прахови частици, това е единственият проблем, който имаме в България със замърсяването. Този обхваща редица замърсители и в частност и серния окис, и азотния окис, тоест това е един мащабен документ, който говори средносрочно до 2030 г. За да отговоря на въпроса ви, ние успяхме да уговорим с Европейската комисия почти 400 милиона лева, които вече са на разположение на българските общини за електрификация на градския транспорт. Това е първа стъпка. Това естествено не отговаря изцяло на вашия въпрос, това показва посоката, в която ще се движим. Но това нещо повече от шест месеца отделихме, за да убедим Европейската комисия и на практика процедурата се отваря буквално тези дни със срок до края на август месец за кандидатстване от общините...

Водещ: С електрически транспорт.

Нено Димов: ... за електрификация на транспорта, което между другото ще допринесе и за изграждането на инфраструктура, което ще подпомогне не само градския транспорт, а в бъдеще време и личната възможност да има как човек да закупува и да има как да зарежда, как да сервизира и прочее електромобили. Така че това определено е една посока, в която трябва да вървим.

Водещ: Да се върнем пак към частните коли.

Нено Димов: Може би само към транспорта, за електрификацията – миналата седмица на Съвета на министрите предложих и получих подкрепата отново почти от една трета от държавите за изграждане на фонд, който да подпомага инфраструктурата и електрификацията на страните в Европейския съюз, основно в Централна и Източна Европа. Така че това е процес, който ще продължа да развивам и ще се опитам да направя максималното в тази посока.

Водещ: Притеснявам се, че не обяснихме изобщо – като не се забранява вноса на стар дизел, как се ограничава? Какво означава това? Дайте да кажем конкретно за хората, които ще искат да си внесат втора ръка дизел. Как ще се ограничи, без да се забрани?

Нено Димов: За мен ограничението ще дойде от това, което възложихме на Европейската комисия, която да намери европейско решение на този въпрос. Когато една кола, примерно казвам, не може да бъде изнасяна, защото се третира като отпадък, това е вид ограничение.

Водещ: Тоест чакаме някакво на европейско ниво решение, а през това време...

Нено Димов: Не, не чакаме, ние сме възложили. Девет държави възложихме на ЕК подобно нещо. Разбира се сега изборите минаха, трябва да се състави новата комисия, няма как старата да го направи.

Водеща: Просто казвате, че това се отлага във времето като решение.

Нено Димов: Първо, тази мярка, за която започнахме да говорим, е само при положение, че не сработят основните мерки, тъй като ние тук говорим за основни мерки, които са най-вече свързани с икономиката, с енергетика, земеделие, промишленост. Само това е един резервен вариант.

Водещ: Резервен вариант. Виждам обаче, че в някои държави, без да чакат някакво общо европейско решение, си казват, че в техния град – в Милано например, забраняват да се влиза с кола, която е под Евро 4 точно, а в Германия има такива градове. Точно затова там хората искат да с отърват от дизела. Ние и Естония, доколкото видях, сме единствените европейски държави, при които има ръст на продажбата на тези коли, с 18%, при всички други има намаляване. Тоест трябва нещо да направим сами ние, без да чакаме друг да ни го реши.

Нено Димов: Много добре го казахте. Това, което е направила държавата, е, че при годишния технически преглед дава възможност на различни видове стикери от гледна точка на категорията на колата, а местната власт е тази, защото вие казахте за Милано, а в Милано вероятно местната власт е забранила, или в Мюнхен, влизането. Така че това вече е въпрос, тези зони, които трябва да бъдат направени в градовете, са въпрос на планиране на самите градове. Неслучайно, че и проблемът за фините прахови частици, за които сме си говорили, но и общо въпросът за замърсяването на въздуха в градовете, е въпрос на планиране и взимане на решения от местната власт.

Водеща: А понеже казахте, че вече след определена възраст се тълкува като боклук една такава кола.

Нено Димов: Хайде да го кажем като отпадък, защото тя може да има и много суровина в нея, не чист боклук.

Водеща: Ние много суровина ще извадим, защото чета, че са 1,6 млн. дизеловите автомобили в момента. И какво ще стане с тях, когато...

Нено Димов: Това казвам, че едно от нещата, които са притеснителни, е, че в един прекрасен момент тези коли ще престанат да се движат по улиците, те ще станат по някакъв начин отпадък и този отпадък трябва да бъде... В интерес на истината, да отворя една скоба, ние имаме много висок процент в момента, оползотворяващите компании имат много висок процент на рециклиране и оползотворяване на това, което остава от колите. Металът е ясен, но оттам нататък, взимайки и пластмасите, и гумата, има много висок процент, мисля, че над 90%.

Водещ: Албания е забранила вноса на коли над 10 години. Това ми направи впечатление. Какво искате да кажете - че не е приложимо за нас това?

Нено Димов: Албания все още не е член на ЕС. Пак казвам, забраната...

Водещ: Ще излезе, че кандидат-членките могат да си позволят повече.

Нено Димов: Докато са кандидат. Моментът, в който излезе този документ за обществено обсъждане, ние имахме запитване от комисаря по конкурентоспособност на Европейската комисия и ще има среща, за да обясним, защото те се притесняват именно от това да не бъдат нарушени свободното движение на стоки, което е основно европейско право.

Водеща: Сега много бързо да отидем до морето, където с пречиствателните станции искам да попитам какво се случва. Има ли още курорти, хотели, ресторанти и прочее, където отходните води се изливат в морето? Миналата година имахме едно нарушение на плажа, беше регистрирано по сигнал на граждани, и една, помниш ли, много голяма разкопка до морето, където казваха: Спокойно. Това стига на 800 метра в морето и там се излива. Това си е нормално. Отходна тръба е.

Водещ: Гмуркайте се.

Нено Димов: Да, дълбоководното заустване, така нареченото. Всъщност във всички големи курорти и големи градове на практика действат пречиствателни станции. Проблемът е, както и миналата година, остава в по-малките от типа на Синеморец, тези, които са под 2000 еквивалент жители извън сезона, защото в рамките на сезона те не са. Именно заради това в края на миналата година направихме промяна в ПУДООС, в предприятието, което управлява дейностите по опазване на околната среда, и такива градове да могат да кандидатстват за пречиствателни станции. До началото на тези година не беше разрешено. Може би, защото е ново, действа от 1 януари действа, но още нямаме нито една заявка от кмет на такъв град от типа на тези малките, които през зимата са под 2000, за изграждане на пречиствателна станция.

Водеща: Как си го обяснявате това?

Нено Димов: Обяснявам си го, че ние на практика, това много дълги години беше недопустимо да кандидатстват. Вероятно те имат нужда да проектират, за да има с какво да кандидатстват. Това отнема време. На практика влезе в сила в началото на тази година тази възможност. И предполагам, че те ще го направят и през следващия сезон вече ще се кандидатствали за финансиране на пречиствателни станции, за да може по този начин и най-малките, които нямаше откъде да получат финансиране, вече сме осигурили тази възможност, да кандидатстват. И тук предполагам, че след изборите ще има активност от страна на кметовете.

Водещ: Две думи за намерението на омбудсмана Мая Манолова, ако ветото на президента бъде преодоляно – това е заради новите глоби за дивото къмпингуване – да даде закона на Конституционния съд. Според нея измененията нарушават правото на хората в различни посоки на придвижване. Априори се приема, че те са тези, които цапат и мърсят – тези с палатките, а не толкова за застрояването – много пъти сме говорили – и за големите нарушения и бетонирането.

Нено Димов: Всъщност като тръгнете от Царево и стигнете до Шабла, ще видите, че там, където има диво къмпингуване, след това има изключително много отпадъци и кметовете са изключително притеснени. Всъщност те взимат ресурс от хората, които плащат, за да покриват щетите от тези, които не плащат. Между другото, тези самите хора са различни групи, защото в момента нямате законово основание, ако искате на определено място да къмпингувате по този начин, да си платите и след това да ви бъдат почистени отпадъците, които сте направили. Респективно всички имаме едни определени биологични нужди, които трябва да изпълняваме в определени места. Така че законът регламентира точно това – какви са онези минимални изисквания, за да може от една страна вие да опазвате, от друга страна да къмпингувате по начина, по който искате.

Водещ: Хайде с пример. Ако имам терен, който дори може да попада върху дюни, голяма част от дюните са частни терени...

Нено Димов: Не, върху дюните не можете да слагате преместваеми обекти.

Водещ: ... мога ли да си сложа лична палатка или да поканя срещу някаква такса мои познати, ако това не е регламентиран къмпинг? Ще ме вдига ли общината с полиция, ако на мой личен терен си опъна палатка или каравана?

Нено Димов: Собственикът – държава, община или частен собственик, могат да определят такова нещо при определени условия, казва законът. Какви са условията, ще ме попитате. Законът залага на 4 министерства за шест месеца след влизане в сила да се разработят тези условия. Естествено трябва да имате някакви видове тоалетни, трябва да имате някаква вода, ток и място, на която да събирате отпадъците си.

Водещ: Иначе не може – ако имам терен, там да си къмпингувам диво?

Нено Димов: Пак казвам, че това трябва да бъде регламентирано.

Водеща: Но трябва регулация, така ли, регулация трябва да е имотът?

Нено Димов: Не. Това е, че не трябва да мине през преотреждане на терените, доколкото съм запознат със закона, който е направен за устройство на черноморските територии.

Водещ: Сега ще излезе,че е по-лесно, министър Димов, паркинг да направя и да взимам по няколко левчета от колите, за да влязат и да им взимам пари, отколкото да сложа две палатки.

Нено Димов: Пак казвам, че основното тук, доколкото разбрах от закона, е да не се минава през преустройство на територията, тоест да не минавате сложната процедура, а да можете с много минимални изисквания, но аз, говорейки от гледна точка на околната среда, естествено отпадъците трябва да се събират и не могат да остават. Естествено е, че отпадната вода не може да се излива. Тоест това са минимални изисквания, които ще гледаме от нашата гледна точка. Другите министерства, вътрешно министерство, Министерство на земеделието, Министерство на туризма и на регионалното развитие, което е водещо – с техните специфики така, че да има онзи необходим минимум от условия, с които да може. А оттам нататък да ви се разреши това, което обичате, да го правите.

Водещ: Добре. Къде ще почивате, ако не е тайна? Виждам плажове зад вас и ми стана любопитно – по нашето море или ще ходите на „Кулата“ да чакате?

Нено Димов: Няма да ходя до „Кулата“. Ако стигна, ще стигна до нашето море.

Водещ: На север, на юг?

Нено Димов: По принцип винаги ходя на юг.

Водещ: Благодарим ви.

Водеща: Благодарим ви много.