Образованието по устойчиво развитие и опазване на околната среда да бъде вградено в учебните програми по различните предмети

22 ноември 2012 | 16:49

Интегрирането на образованието по устойчиво развитие и опазване на околната среда в училищата да стане хоризонтално, като бъде вградено в учебните програми по различните предмети – около този принцип се обединиха участниците в кръглата маса „Образование за околна среда”, организирана съвместно от Министерството на околната среда и водите и Министерството на образованието, младежта и науката. Участниците отхвърлиха идеята за въвеждане на отделен предмет екология, тъй като това би пренатоварило учебната програма на децата.

Форумът обобщи натрупаният опит в областта на образованието за околната среда в българското училище и представи възможности за насърчаване на образованието за устойчиво развитие и създаване у младите хора на устойчив модел за отговорно обществено поведение към околната среда.

„Фактът, че образователната система е толкова важна за промяна на  потребителското поведение, което е завладяло света от десетилетия, се доказа и от едно представително национално социологическо проучване, което правихме преди около година и то недвусмислено показа, че хората в България смятат, че именно образователната система има решаваща роля за промяна в поведението към грижа за околната среда” – така министър Нона Караджова мотивира работата на форума и допълни, че той се организира в отговор на обществените очаквания, посочени в резултатите от това проучване. Участниците в кръглата маса приеха с готовност нейното предложение този форум да се провежда всяка година, като захранва с нови идеи „правителствената политика, независимо кои ще са следващите правителства”.

Пълният текст на встъплението на министър Караджова можете да видите ТУК.

В работата на кръглата маса взеха участие председателят на парламентарната комисия по околната среда и водите Искра Михайлова, заместник-министрите на образованието, младежта и науката Милена Дамянова и на околната среда и водите Евдокия Манева, представители на синдикални и работодателски организации, на научните и академичните среди, на бизнеса, на неправителствени организации и училища от цялата страна.

 По време на дискусията участниците се обединиха около няколко конкретни предложения и приоритетни въпроси, предложени от министър Караджова – обучението на открито да влезе в учебните програми като задължителен начин на обучение, да се направи и поддържа интернет платформа, която да мултиплицира добрите практики и образователни продукти в помощ на учителите и учениците, както и да се подготви мащабен проект за прилагане на извънкласните форми на обучение в училищата, с който страната да кандидатства за финансиране от европейските фондове.

„Новият закон за предучилищно и училищно образование ще даде възможност за изучаване на устойчивото развитие и екологията. Визията ни е да образоваме активни млади хора, които да могат да вземат информирани решения” - посочи заместник-министър Милена Дамянова. – „В учебния план на училищата могат да се правят
самостоятелни програми, където да се разглеждат проблемите на опазване на околната среда” - добави тя.