Отговор на въпрос на народни представители от ПГ на "БСП за България" относно повторно публикуване на Проект на Правилник за изменение на Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите

12 юни 2020 | 14:00

Въпросът е зададен от народните представители ВАЛЕРИ МИРЧЕВ ЖАБЛЯНОВ, ЕВДОКИЯ СЛАВЧОВА АСЕНОВА, ЛЮБОМИР БОЙКОВ БОНЕВ, ИВАН ТОДОРОВ ИБРИШИМОВ и АТАНАС ПЕТРОВ КОСТАДИНОВ

УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

В отговор на Вашия въпрос бих искал да Ви информирам следното:

Съгласно чл. 14, ал. 5 от Закона за опазване на околната среда /ЗООС/, броят, териториалният обхват на дейност, функциите и структурата на РИОСВ и правомощията на техните директори се определят с правилник, издаден от министъра на околната среда и водите.

С обявената за обществено обсъждане промяна на Правилника за устройството и дейността на регионалните инспекции по околната среда и водите се предлага вливане на  РИОСВ – Перник в РИОСВ – София, като РИОСВ – София, с административен център – гр. София ще бъде с териториален обхват включващ областите София, София област, Перник и Кюстендил.               

Причините, налагащи промените, са свързани с оптимизация на структурата на регионалните инспекции по околна среда и води. РИОСВ – София обхваща територията на област София и София град, където е значително завишен броят на инвестиционните предложения, процедирани по реда на ЗООС. В годишния отчет на РИОСВ – София за 2019 г. са констатирани проблеми по отношение на провеждане на процедури по ОВОС и Екологична оценка, които се дължат най-вече на засиления инвеститорски интерес на територията на София град и Софийска област, което  обуславя обработването на голям брой преписки за инвестиционни предложения, планове и програми. Недостатъчният наличен експертен състав, предвид обема на работа, създава предпоставка за забавяне при обработването на преписките. Проблем се явява произнасянето в законоустановените срокове, предвид съотношението на експертите в съответното административно звено към броя входящи документи и натовареността. Контролната дейност на РИОСВ обуславя необходимост от предприемане на навременни действия от териториалния орган, осъществяващ множество правомощия, както по ЗООС, така и по Закона за управление на отпадъците /ЗУО/, Закона за чистотата на атмосферния въздух /ЗЧАВ/, Закона за водите /ЗВ/ и другите специални нормативни актове в сферата на екологичното законодателство. Общата численост на персонала в РИОСВ – София към момента е 46 служители, която численост е недостатъчна, за да се гарантира ефективност и ефикасност в работата. Териториалният обхват на РИОСВ – Перник обхваща общините от областите с административен център гр. Перник и Кюстендил (с изключение на общините Кочериново и Рила). РИОСВ-Перник осъществява контрол на силно индустриализиран регион. На територията на РИОСВ-Перник дейност осъществяват високо рискови обекти, с издадени съответни разрешителни и изискващи прецизен и засилен превантивен, текущ и последващ контрол. Част от предприятията, осъществяващи икономическа дейност на територията на двете области, имат специфичен предмет на дейност, което налага непрекъснат контрол, а експертният потенциал, който го осъществява е недостатъчен.

Горепосоченото обосновава причините, водещи до необходимостта от промяната на нормативния акт, с оглед необходимостта от оптимизация на превантивната дейност на РИОСВ - София, обезпечаване на контролната дейност на РИОСВ – София и РИОСВ – Перник, в това число разпределението на административния капацитет на контролните органи съразмерно и с оглед икономическия профил на проверяваните оператори. Нормативната промяна дава възможност за създаване на изнесени работни места, като по този начин административният капацитет ще се разпредели целесъобразно и съгласно конкретните административни необходимости. Промяната ще позволи дейността на експертите да бъде контролирана от орган на власт със седалище в друга област, в случая РИОСВ – София, която през годините е доказала своята компетентност като най-голямата и натоварена регионална инспекция в страната. Процедирането на промените в момента се реализира с цел осигуряване на максимален контрол по прилагане на екологичното законодателство, както и подобряването на контролната дейност.

Проектът на акт се представя за втори път на обществени консултации по смисъла на чл. 26 от Закона за нормативните актове. Първоначалното им провеждане беше по време на извънредното положение, обявено в Република България с Решение от 13.03.2020 г. на Народното събрание. Предвид отминалото извънредно положение, административният орган счита, че е необходимо да се осигури максимална откритост в процеса по приемане на нормативния акт, поради което осигурява възможност на гражданите повторно да се запознаят с проекта,  както и с допълнените мотиви по доклада, обуславящи причините за извършваната промяна.