ОТГОВОР НА ВЪПРОС НА НАРОДНИТЕ ПРЕДСТАВИТЕЛИ ДЕСИСЛАВА ТОДОРОВА И АЛЕКСАНДЪР МАЦУРЕВ, ПГ НА ПП ГЕРБ ОТНОСНО ИЗПЪЛНЕНИЕТО НА ПРИОРИТЕТНА ОС 5 „ПОДОБРЯВАНЕ КАЧЕСТВОТО НА АТМОСФЕРНИЯ ВЪЗДУХ“

16 ноември 2018 | 13:31

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ТОДОРОВА,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН МАЦУРЕВ,

В рамките на тази година Управляващият орган на оперативна програма „Околна среда 2014-2020 г.“ активно търси възможности за постигане на заложените цели по приоритетната ос.

Успешно приключи изпълнението на проект „Създаване на информационна система за докладване на данни за качеството на атмосферния въздух като част от Националната система за мониторинг на КАВ в реално време“ с бенефициент Изпълнителната агенция по околна среда. Разработена е, внедрена и функционира информационна система за докладване на данни за качеството на атмосферния въздух – част от Националната система за мониторинг на въздуха в реално време.

В ход е процедура „Разработване/Актуализация на общинските програми за качеството на атмосферния въздух“ за 28 общини с нарушено качество на атмосферния въздух, като по нея се изпълняват 11 договора и проектите са на финален етап.

В допълнение, Министерство на околната среда и водите работи активно по обявяване на процедура чрез директно предоставяне на безвъзмездна финансова помощ, с която да се подкрепят мерките за подобряване качеството на атмосферния въздух. За целта е изготвена концепция с конкретни параметри, които отразяват всички препоръки на Европейската Комисия, получени в рамките на редица проведени технически срещи и консултации. Отчитайки ограничения финансов ресурс по приоритетната ос, същият е предвидено да бъде фокусиран в ограничен брой общини, които са с идентифициран основен източник на замърсяване битовото отопление и с планирани мерки в общинските програми за качество на атмосферния въздух за подмяна на отоплителни устройства на твърдо гориво. Тези мерки попадат изцяло в обхвата на интервенциите, препоръчани в проекта на Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух, който в момента е предоставен за обществено обсъждане, както и в разработените анализи на Световна банка. Те са идентифицирани като мерки с най-голям ефект в относително кратък срок при наличното финансиране, с цел подобряване качеството на въздуха, а оттам и условията за живот на гражданите.

В допълнение, Министерството като отговорно за политиките по опазване чистотата на атмосферния въздух, произтичащи от ангажиментите на страната по Европейското екологично законодателство, отчита значимостта на подобни действия и от гледна точка на осъдителното Решение на Съда на Европейския съюз за неспазване на нормите за съдържание на фини прахови частици в атмосферния въздух съгласно Директива 2008/50/ЕО. Предприемането на действия на този етап от изпълнението на оперативната програма ще позволи навременно анализиране на резултатите от изпълнението им. Подобни анализи, както и наличните констатации и препоръки в Националната програма, ще предоставят възможност да бъдат планирани най-адекватни и ефикасни мерки за подобряване качеството на въздуха в последващия процес на програмиране за периода 2021-2027 г. Ограничените средства по приоритетна ос 5 ще бъдат използвани за поставяне основата на национален модел за преодоляване на проблемите с нарушеното качество на атмосферния въздух в резултат от битовото отопление, за да се осигури възможност за продължаване финансирането от Европейските фондове и през следващия програмен период.

В заключение, в рамките на състоялото се на 12 ноември т.г. дванадесето заседание на Комитета за наблюдение на оперативната програма, членовете приеха Методология и критерии за оценка по процедура „Мерки за подобряване качеството на атмосферния въздух“, с което дават мандат на Министерство на околната среда и водите за обявяване на процедурата до края на 2018 г.