Oтговор на въпрос на народния представител Стефан Шилев от „ГЕРБ-СДС“, относно нормативни пропуски, затрудняващи постигането на изискванията за качеството на атмосферния въздух

28 януари 2022 | 17:51

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ШИЛЕВ,

В отговор на Вашия въпрос, бих искал да отбележа, че Министерството на околната среда и водите води целенасочена политика за създаване на инструменти и прилагане на мерки на национално ниво, които имат за цел да подпомогнат общинските власти в изпълнението на задължението им за постигане на необходимото качество на въздуха. На първо място – националното законодателство съответства напълно на това на Европейския съюз. Допълнително през последните години са предприети действия за създаване на нормативна база за намаляване на емисиите от двата сектора, които са идентифицирани в общинските програми като имащи най-голям принос за замърсяването с фини прахови частици – битовото отопление и автомобилния транспорт. В този смисъл, не е коректно да се говори за отсъствие на необходимите инструменти за работа за подобряване на качеството на въздуха.

Какво е предприето на национално ниво от МОСВ във връзка с нормативната база:

За адресиране на проблема с фините прахови частици (ФПЧ10) е приета с Решение №334 от 7 юни 2019г. на Министерския съвет Национална програма за подобряване качеството на атмосферния въздух 2018-2024 година. Към настоящия момент са изпълнени следните мерки от програмата:

  1. Въведени са изисквания за качеството на твърдите горива (въглища и брикети), използвани за битово отопление от населението. Правно основание за тези изисквания е създадено в приетия през януари 2019г. Закон за изменение и допълнение на Закона за чистотата на атмосферния въздух. Конкретните изисквания са въведени в приетата с Постановление №22 на Министерския съвет от 17 февруари 2020г. Наредба за изискванията за качеството на твърдите горива, използвани за битово отопление, условията, реда и начина за техния контрол.
  2. Допълнително със закона се дава основание на министъра на земеделието, храните и горите за приемане на Наредба за изискванията и контрола върху дървесината, която се използва за битово отопление. През 2019 година от Министерство на земеделието, храните и горите е приета Наредба №6 за изискванията и контрола върху дървесината, която се използва за битово отопление. Считам, че е коректно въпросите, свързани с този нормативен документ да бъдат адресирани към това министерство.
  3. С измененията от 2019г. на Закона за чистотата на атмосферния въздух се разшириха правомощията на общините по отношение именно на въвеждането на зони с ниски емисии. С промените е създадена възможност на местната власт да приема мерки за ограничаване употребата на определени видове горива или уреди за отопление, да създава зони с ниски емисии на вредни вещества на територията на цялата община или на част от нея, да ограничава движението на пътни превозни средства или на определени категории пътни превозни средства.

Зони за ниски емисии се използват в някои държави-членки на Европейския съюз на ниво местно самоуправление, но няма установени общи национални или европейски правила и процедури, които се следват при създаването и управлението им. Този въпрос е от компетентност на местните власти. Доколкото става въпрос за дейности от различен характер, при специфични за всяка община условия, при това – в отсъствие на европейско законодателство, е необходимо общинските власти да определят специфичните правила и условия, по които ще работи зоната.

Във връзка с изложеното подчертавам, че МОСВ е готово да окаже съдействие на всяка община по въпроса за създаване на зона за ниски емисии, в случай на необходимост.

Министерството оказва съдействие на общините чрез осигуряване на средства за прилагане на мерки за подобряване на качеството на въздуха. По оперативна програма „Околна среда 2014-2020“ са осигурени 122 милиона лева за мерки за битово отопление и разработване на общински програми, както и 500 милиона лева за обществен транспорт. През следващия програмен период (2021-2027 година) ще бъдат заделени значително повече средства за мерки за подобряване качеството на въздуха – около 750 милиона лева. По нов механизъм, който се предвижда да стартира скоро, се предвиждат 47 милиона лева национални средства за прилагане на мерки за по-чист въздух, в Бюджет 2022 ще има и допълнително 30 милиона чрез ПУДООС. От Вас ще се иска повишаване на разходния таван, за да можем да изразходваме тези средства в тази посока.

В заключение на изложеното по поставения от Вас въпрос, искам да Ви уведомя, че от своя страна Министерството на околната среда и водите, в случай на необходимост, ще предприема, съвместно с други компетентни ведомства, допълнителни стъпки за подобряване на нормативната база, както и за по-доброто ѝ прилагане.