Отговор на въпрос от Манол Генов, народен представител от ПГ „БСП за България“, относно промени в наредбата за излезлите от употреба МПС

06 юли 2018 | 13:53

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ГЕНОВ,

Към момента Република България е изградила успешна система за разделно събиране, рециклиране и оползотворяване на масово разпространени отпадъци, включително излезлите от употреба моторни превозни средства. Страната успешно изпълнява целите по събиране, рециклиране и оползотворяване на всички потоци масово разпространени отпадъци. Окончателно беше приет новият законодателен пакет „Отпадъци“, с който се поставят нови  високи цели за рециклиране. Предложените промени целят оптимизиране на резерва от рециклируеми количества отпадъци, както и подобряване на ефективността на системите за управление.

Досега тежкотоварните и пътническите превозни средства бяха извън обхвата на Наредбата и затова оставаха встрани от специфичния контрол, който се извършва по отношение на масово разпространените отпадъци и конкретно събирането и разкомплектоването на излезли от употреба моторни превозни средства от леките категории, за които се изпълняват цели. Това поражда две негативни тенденции. Първо – извършване на нерегламентирани и неекологосъобразни дейности по разкомплектоване на излезли от употреба моторни превозни средства от категории N2, N3, M2 и M3, в т.ч. изоставяне, нерегламентирано натрупване на отпадъци изгаряне на масла, изгаряне на пластмаси, изтичане на опасни течности, охлаждащи течности,фреони от климатични инсталации и др. И второ – поради липса на нормативно поставени цели за висока степен на рециклиране, както при категории М1 и N1, има интерес единствено към съдържанието на метал. По тази причина останалата част от тези превозни средства не се рециклира и така се губят значителни количества рециклируеми суровини.

С цел екологосъобразното управление на излезлите от употреба моторни превозни средства от категории M2, M3, N2, и N3, осигуряване на по-голямо количество рециклируеми суровини и тяхното преработване в страната, се предлага въвеждането на разширена отговорност на производителя за тях, като се поставят и количествени цели по събиране, повторна употреба и висока степен на оползотворяване и рециклиране.

Гарантира се не само екологосъобразно третиране като цяло, но и висока степен на рециклиране, надхвърляща чисто пазарния интерес от стойността на основните материали и компоненти. Предложената цел е 96% оползотворяване и 94% рециклиране на    едно излязло от употреба моторно превозно средство.

Резултатът който се цели с промените в Наредбата е да се предотврати изхвърлянето на опасни вещества, нерегламентирано третиране на компоненти и части от тези категории над 3,5 тона, което е свързано с особено висок риск за здравето и околната среда и противоречи на принципите за кръгова икономика.