Отговор на въпрос от народния представител Миглена Александрова от ПГ на Обединени патриоти, относно конкретните мерки за подобряване чистотата на въздуха в София

23 юни 2017 | 13:50

Уважаема госпожо Александрова, задължение на Министерството на околната среда и водите е да провежда държавната политика по управление качеството на атмосферния въздух.

На местно ниво, основно задължение за поддържане на качеството на въздуха, съгласно законодателството, отговорност имат общинските власти. В районите с нива на замърсяване над определените норми, местните власти са задължени да разработят и изпълняват общински програми за качество на aтмосферния въздух. Програмите следва да се разглеждат като основно средство за справяне с наднорменото замърсяване на атмосферния въздух. Именно в тях следва да бъдат идентифицирани мерките и сроковете за постигане на нормите. Столична община има изготвена „Програма за управление на качеството на атмосферния въздух за периода 2015-2020 година – намаляване на емисиите и достигане на установените норми за фини прахови частици“. В нея са посочени комплекс от конкретни мерки за намаляване на това замърсяване и срокове за тяхното изпълнение.

Предвид сериозността на проблема с наднорменото замърсяване на атмосферния въздух с фини прахови частици, Министерството на околната среда и водите предприема редица действия на национално ниво за подобряване на качеството на въздуха:

  1. В края на 2016 г. Народното събрание ратифицира Споразумение за предоставяне на консултантски услуги между Министерството на околната среда и водите и Международната банка за възстановяване и развитие. В резултат на това, престои разработване и приемане на Национална програма за качество на атмосферния въздух. Тя следва да идентифицира приложимите мерки, отговорните институции, сроковете за изпълнение, финансирането, възможностите за прилагане на финансови облекчения и пр. Програмата ще идентифицира мерките на национално ниво, които общините не са в състояние да приложат сами, предвид факта, че проблемът с наднормените нива на фини прахови частици има социално-икономически корени. Срокът за изпълнение e март 2018 година;
  2. Създадена е междуведомствена работна група със задача да изготви предложения за промени в законодателството. Основна цел е ограничаване съдържанието на сяра и пепел във въглищата и брикетите за битово отопление;
  3. Създадена е междуведомствена работна група, с цел идентифициране и предприемане на мерки срещу замърсяването на въздуха с фини прахови частици от автомобилния транспорт;
  4. Създадена е Приоритетна ос 5 „Подобряване качеството на атмосферния въздух“ в ОП „Околна среда 2014-2020 година“ с финансов ресурс, насочен към фини прахови частици – битовото отопление и транспортът. През 2016 година е обявена процедура за предоставяне на безвъзмездна финансова помощ за разработване/актуализация на общинските програми за качеството на въздуха в размер до 3 млн. лв. Към днешна дата вече има сключени договори с общините Асеновград, Пловдив, Враца, Гълъбово, Димитровград, Монтана, Несебър и Шумен. По същата тази ос ще се финансират и инвестиционни мерки, насочени към подобряване качеството на въздуха, със средства в размер на близо 115 млн. лв.