Отговор на въпрос от народния представител Петър Куленски от ПГ „Продължаваме промяната“, относно извършена проверка и предприемане на действия, във връзка с Решение за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околното

08 март 2022 | 16:13

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН КУЛЕНСКИ,

В отговор на поставения въпрос Ви уведомявам следното:

Извършена е проверка на наличните в Министерството и РИОСВ - Пазарджик документи по случая. През 2019 г. в хода на процедурата по издаване на Решение № ПК-34-ПР/2019 г. в Министерството е постъпило възражение от граждани от с. Синитово, което е препратено за разглеждане от компетентния орган за провеждане на процедурата - директора на РИОСВ - Пазарджик. Решението е обжалвано пред Административен съд - Пазарджик, който с решение от м. юли 2021 г. е отхвърлил жалбите. Върховният административен съд с решение от м. декември 2021 г. е оставил в сила първоинстанционното съдебно решение. Влязъл в сила административен акт не може да бъде отменян произволно от неговия издател или горестоящия административен орган, а само в ограничен кръг хипотези, установени изчерпателно в закона. В тази връзка са анализирани са предпоставките за образуване на производство по реда на глава седма от Административнопроцесуалния кодекс (АПК), което е извънреден контролен способ за отмяна на влезли в сила порочни административни актове. Обжалването на Решение № ПК-34-ПР/2019 г. на директора на РИОСВ - Пазарджик по съдебен ред и потвърждаването му с влязло в сила съдебно решение в случая изключва възможността за образуване на подобно производство и за отмяна от министъра на околната среда и водите на акта на директора на РИОСВ - Пазарджик. Административен орган не може да пререшава въпрос, разрешен с влязло в сила съдебно решение. За липсата на законосъобразна възможност за отмяна от министъра на решението на директора на РИОСВ - Пазарджик са уведомени и подателите на сигнал, постъпил в Министерството през м. февруари тази година.

В допълнение, анализирани са и възможностите, предвидени в глава четиринадесета от АПК за защита срещу порочни съдебни актове. Кодексът предоставя правото на искане за отмяна порочен съдебен акт на страна по делото, за която същият е неблагоприятен (чл. 238, ал. 1 от АПК). В случая на това изискване отговарят лицата, подали жалба пред Административен съд - Пазарджик. Отмяна на влезли в сила съдебни актове може да иска и главният прокурор или неговият заместник при Върховната административна прокуратура на основанията и в срока, определени за страните (чл. 238, ал. 2 от АПК). Основанията за отмяна на влязъл в сила съдебен акт са изброени изчерпателно в чл. 239, т. 1 - 6 от АПК. Възможността за предприемане на действия по реда на глава четиринадесета на АПК е предоставена от кодекса на лицата и органите по чл. 238 от АПК.

В заключение, принципът на законност, установен в чл. 4 от АПК, повелява, че административни актове се издават единствено на основанията, по реда и за целите, установени от закона. Кодексът изключва възможността за отмяна с акт на министъра на околната среда и водите на влязлото в сила Решение № ПК-34-ПР/2019 г. на директора на РИОСВ - Пазарджик.