Отговор на въпрос от народния представител Станислав Владимиров, ПГ „БСП за България“, относно мерки за подобряване на качеството на атмосферния въздух в Перник

13 септември 2019 | 14:15

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ВЛАДИМИРОВ,

Законодателството по опазване чистотата на атмосферния въздух определя конкретни замърсители, които трябва да бъдат контролирани, и конкретни норми за тях, които трябва да бъдат спазени. Задължение на Министерството на околната среда и водите е да провежда държавната политика по управление на качеството на атмосферния въздух и да контролира големите индустриални източници на емисии. На местно ниво, основно задължение за поддържане на качеството на въздуха, съгласно законодателството, има местната власт.

За контрол качеството на атмосферния въздух на територията на град Перник има разположени два пункта за мониторинг, които са част от Националната система за контрол качеството на атмосферния въздух – автоматична измервателна станция „Център“ и ръчен пункт „Църква“. Съгласно резултатите от мониторинга (от началото на годината), не са превишени нормите на контролираните вещества(серен диоксид, азотен диоксид и въглероден оксид). По показател ФПЧ, от началото на 2019 г. са отчетени 20 броя превишения на средноденонощните норми за ФПЧ при годишна норма от 35 броя. Данните от автоматична измервателна станция са публично налични в Системата за предоставяне на информация на обществеността за качеството на атмосферния въздух в реално време на интернет страницата на ИАОС.

Същевременно през 2019 година са получени множество сигнали за миризми в различни райони на град Перник. В тази връзка от контролния орган – РИОСВ - Перник, са извършени проверки с цел установяване източника на миризми. С изключение на сигнал получен през месец юли, за който не е установен източникът на миризми, останалите постъпили сигнали са свързани с дейността на ТЕЦ „Република“.

Във връзка с това, от контролния орган са предприети следните действия:

На 17 април 2019 година е наложена принудителна административна мярка на парогенератор №4 чрез запечатване и пломбиране до окончателно и качествено приключване на всички необходими ремонтни дейности по котела и обслужващите елементи на съоръжението. На 23 юли 2019 година РИОСВ - Перник е уведомена за завършени ремонтни дейности и след направен оглед е извършено премахване на пломбите.

На 15 май 2019 година е наложена принудителна административна мярка на „Хийт Енерджи“ ЕООД – спиране на дейността на инсталация за сушене на твърди горива, намираща се на територията на ТЕЦ „Република“.

През 2019 година на „Топлофикация - Перник“ са наложени санкции, както следва: Наказателно постановление от 17.01.2019г. - в размер на 35 000 лв., намалено от Районен съд –Перник на 10 000 лв. и потвърдено от административен съд – Перник; Наказателно постановление от 05.07.2019г., с което са наложени две имуществени санкции – 30 000 лв. и 20 000 лв.

На 4 септември 2019 година при проверка на ТЕЦ „Република“ е констатирано използването на неразрешен вид гориво – биомаса, в нарушение на издаденото комплексно разрешително. От директора на РИОСВ - Перник е издадена заповед за налагане на принудителна административна мярка – спиране на дейността на парогенератори 4 и 5. Дадено е задължително за изпълнение предписание със срок до 13 септември 2019 година да се отстранят от площадката на ТЕЦ Република всички налични горива, които не са разрешени съгласно условията в комплексното разрешително. На 11 септември 2019 година е извършена проверка на място и е установено, че дружеството е изпълнило даденото предписание – площадката е почистена и на нея се съхраняват само горива, разрешени по комплексното разрешително. Във връзка с това, от директора на РИОСВ е издадена Заповед № ПАМ 3-1/11.09.2019г. за преустановяване на принудителната административна мярка и на 12 септември 2019 година парогенераторите са разпломбирани.

В заключение бих искал Ви уверя, че Министерството на околната среда и водите се отнася отговорно към задълженията си по прилагане на изискванията на екологичното законодателство и в тази връзка прави всичко, което е в компетенциите и възможностите му за опазване качеството на атмосферния въздух.