Отговор на въпроси от народния представител Станислав Станилов, независим, относно възможността за преминаване на Националния институт по метеорология и хидрология към Министерство на околната среда и водите

22 май 2020 | 15:35

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН СТАНИЛОВ,

В отговор на Ваш въпрос Ви информирам следното:

Решението за отделяне на Националния институт по метеорология и хидрология (НИМХ) от Българската академия на науките (БАН)  и  преминаване под ръководството на Министерството на образованието и науката (МОН) е взето с приемането на Закона за държавния бюджет за 2019 г., като  промяната е  заложена в преходните и заключителни разпоредби на същия. От 1 януари 2019 г. НИМХ е юридическо лице извън структурата на БАН, а след преобразуването, ръководителят му е второстепенен разпоредител с бюджет, определен в бюджета на Министерството на образованието и науката.

Дейността на НИМХ се осъществява в съответствие с Правилник за устройството и дейността на Националния институт по метеорология и хидрология (приет с ПМС №7 от 14.01.2019 г. публикуван в ДВ бр. 6 от 18.01.2019) г., и включва научни изследвания в областта на метеорологията, хидрологията и агрометеорологията; оперативна дейност – метеорологични, хидроложки и агрометеорологични измервания, прогнози и експертизи; осигуряване на специализирана морска прогноза за корабоплаването в район Западно Черно море; и др.

Функциите, които изпълнява НИМХ в областта на мониторинга на водите са регламентирани в Закона за водите. Министърът на околната среда и водите организира и ръководи мониторинга на водите. ( чл.171). Измерванията, наблюденията, полевите и лабораторните изследвания се извършват съгласно одобрените от министъра на околната среда и водите програми за мониторинг от Изпълнителната агенция по околна среда (ИАОС), Изпълнителна агенция "Проучване и поддържане на река Дунав" (ИАППД) към Министерство на транспорта, НИМХ и от Института по океанология при БАН.  

Съгласно Закона за водите НИМХ извършва мониторинга на количеството на валежите, подземните и повърхностните води, включително наносния отток (чл.171 ал.2 т.2), като стопанисва и поддържа пунктовете и станциите за мониторинг на количеството на водите, извършва оценка на количеството на водите в повърхностните и подземните водни тела, осигурява метеорологични прогнози, прогнози за валежите, снеготопенето и наводненията във връзка с управлението на водите и защитата от вредното им въздействие, прогнози за валежите, подготвя ежегодната оперативна оценка на ресурсите на повърхностните и подземните води и др.  (чл. 171 ал.6 от ЗВ).

Изпълнението на дейностите на НИМХ по Закона за водите се финансира програмно целево от държавния бюджет по предложение на министъра на околната среда и водите, като за изпълнението на тези дейности ежегодно се сключва споразумение в рамките на одобрения бюджет.

По силата на действащи нормативни актове НИМХ пряко обслужва и дейности на Министерството на транспорта, информационните технологии и съобщенията (МТИТС), Министерството на земеделието, храните и горите (МЗХГ), Министерството на вътрешните работи (МВР), Министерството на регионалното развитие и благоустройството (МРРБ), Министерството на икономиката (МИ), Министерството на енергетиката (МЕ).

Проектът за Закон за НИМХ е внесен в Народното събрание с решение № 5 на Министерския съвет  от 08.01.2020 г.

 Съгласно този законопроект Националният институт по метеорология и хидрология е национална автономна научна организация в областите метеорология, хидрология и агрометеорология, юридическо лице, чийто ръководител е разпоредител с бюджет по бюджета на Министерството на образованието и науката, който съставя, изпълнява и отчита делегиран бюджет. 

Предстои разглеждане на законопроекта на второ четене в пленарна зала.

В заключение следва да се има предвид, че Министерство на околната среда и водите е орган на изпълнителната власт, който има правоприлагащи функции, като ги изпълнява в рамките на действащото законодателство на страната.