Отговор на въпроси от народния представител Явор Божанков от ПГ „БСП за България“, относно замърсяване на атмосферния въздух в гр. Велико Търново от страна на „Кроношпан България“ ЕООД

11 февруари 2022 | 13:09

Въпроси:

  1. Към днешна дата установени ли са нарушения свързани със замърсяването на атмосферния въздух в гр. Велико Търново от страна на „Кроношпан България“ ООД?
  2. Установено ли е от страна на РИОСВ – Велико Търново дали разрешените с Условие 9.1.1 от Комплексното разрешително пречиствателни съоръжения, изградени към датата на предходната проверка са въведени в експлоатация или все още са в тестови режим?
  3. Установени ли са отклонения в КАВ за кварталите „Бузлуджа“ и „Чолаковци“ в периода октомври 2020г. до днес?
  4. Извършени ли са проверки във връзка с твърденията на гражданите за силна миризма и шум? Какво са установили?
  5. Ако според проверяващите нарушения от страна на „Кроношпан България“ ЕООД липсват, установено ли е дали има вероятен друг нарушител в региона, на който се дължат осезаемите замърсявания, влошаващи качеството на живот в кварталите „Бузлуджа“ и „Чолаковци“?
  6. Към днешна дата има ли мотивирано предложение от страна на кмета на община Велико Търново (на основание чл.9, ал.5 и 6 от Закона за чистотата на атмосферния въздух), за определяне на по-строги норми за допустими емисии на цитирания промишлен обект?

 

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ПРЕДСЕДАТЕЛ,

УВАЖАЕМИ ДАМИ и ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,

УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН БОЖАНКОВ,

 

Във връзка с поставените от Вас въпроси Ви информирам следното:

  1. За периода от октомври 2020 година до момента, съгласно информация от контролния орган – РИОСВ - Велико Търново, контролните, собствените периодични и собствените непрекъснати измервания на емисиите в атмосферния въздух от източниците, разположени на производствената площадка на „Кроношпан България“ ЕООД, не са установили превишения на нормите, заложени в Комплексно разрешително (КР) №570-Н0/2018г.
  2. Работата на пречиствателни съоръжения в тестови режим е по реда на Закона за устройството на територията и за съжаление затруднява извършването на контролна дейност. Съгласно информация от РИОСВ - Велико Търново, към момента от изградените 27 броя пречиствателни съоръжения, 17 броя са въведени в експлоатация, а 10 броя са в тестови режим. Въвеждането в експлоатация на тези пречиствателни съоръжения е свързано със строителни процедури, чието приключване предстои през 2022г. През 2022 година са предвидени контролни измервания на емисиите, изпускани от всички източници, разположени на площадката.
  3. През 2021г. мобилна автоматична станция на Регионална лаборатория – Русе към Изпълнителна агенция по околна среда е извършила индикативни измервания на качеството на атмосферния въздух в пункт Дом за стари хора в квартал „Бузлуджа“. При проведените измервания не са регистрирани превишения на приложимите норми за измерените замърсители: серен диоксид, азотни оксиди, въглероден оксид, озон. За показател фини прахови частици е констатирано едно превишение на 13.11.2021г. от 53 µg/m3. Извършените изчисления на базата на резултатите от измерванията показват, че средноденонощната норма от 50 µg/m3 за 2021г. не е превишена.
    В изпълнение на условие от комплексното му разрешително, операторът на „Кроношпан България“ е изградил и поддържа автоматичен пункт за мониторинг на качеството на атмосферния въздух, който е разположен на територията на кв. „Чолаковци“. От октомври 2020г. до момента в пункта са регистрирани общо 20 превишения на средноденонощната норма от 50 µg/m3 за показател фини прахови частици (5 за 2020г., 11 за 2021г. и 4 за 2022г.). Допустимите превишения на тази норма в рамките на една календарна година са 35. За показател формалдехид не е установено превишение на осреднената половинчасова и средноденонощна норма.
  1. През 2021г. на площадката на дружеството са извършени общо 33 проверки – 7 планови за измерване на емисии, 1 планова във връзка с изпълнение на условията в комплексното разрешително, 1 извънредна проверка относно утвърждаване разположението на точки за вземане на проби/извадки, 1 извънредна за връчване на констативен протокол по реда на чл.28 от Закона за защита от шума в околната среда и 23 извънредни проверки по сигнали за шум, обгазяване и замърсяване от дейността на дружеството. При извършените проверки на площадката е установявано, че няма наличие на неорганизирани източници на интензивно миришещи вещества на площадката.
    През 2021г., въпреки спазването на съответните норми за допустими емисии, е установено разпространение на миризми от дейността на дружеството, като са съставени два акта за установяване на административно нарушение и са издадени наказателни постановления на стойност 20 000 лв.
    По отношение на шум, излъчван в околната среда от инсталацията, получените резултати и направената оценка след извършените през август 2021г. проверки показват, че стойностите на еквивалентното ниво на шума в измерителна точка по контур и в местата на въздействие в ж.к. „Чолаковци“ и ж.к. „Бузлуджа“ превишават нощното ниво на граничните стойности, определени в комплексното разрешително. Въз основа на установените превишения на дружеството е съставен и връчен констативен протокол по реда на чл.28 от Законa за защита от шума в околната среда. От регионалната инспекция са дадени предписания за обезшумяване с цел спазване на допустимите норми. Предписанията са в процес на обжалване. Съставен и връчен е акт за установяване на административно нарушение и е издадено наказателно постановление в размер на 10 000 лева.
  1. До момента няма установени превишения на нормите за допустими емисии, изпускани в атмосферата от всички източници, разположени на територията на град Велико Търново (включително и тези на „Кроношпан България“ ЕООД).
  2. В системата на МОСВ не е постъпвало мотивирано предложение от страна на кмета на община Велико Търново (на основание чл.9, ал.5 и 6 от Закона за чистотата на атмосферния въздух) за определяне на по-строги норми за допустими емисии на „Кроношпан България“ ЕООД.
    В случай, че оплакванията на гражданите от дейността на инсталацията продължат, ще предприемем допълнителни мерки за контрол, включително извършване на проверки от други структури на МОСВ, които имат контролни функции.