Предстои парламентът да приеме промени в Закона за водите, с което ще отпаднат основанията срещу България за наказателната процедура по директивата за риска от наводнения

25 юни 2010 | 10:43

Проектозаконът за изменение и допълнение на Закона за водите има за основна цел да въведе в българското законодателство всички изисквания на европейската директива /Директива 2007/60/ЕО/ за оценка и управление на риска от наводнения.
Директивата е приета и въведена за страните - членки на ЕС през октомври 2007 г. Срокът за адаптиране на националното ни законодателство e изтекъл в края на ноември 2009 г. В продължение на почти две години бившият ръководен екип на министерството не е предприел нито една конкретна стъпка да направи необходимите промени в Закона за водите, които да въведат в практиката подхода за дългосрочно планиране на риска от наводнения по изискванията на директивата. Резултатът е, че срещу България е задействана наказателна процедура за неприлагане на тези изисквания, която сега преминава във втора фаза.
Още през есента на миналата година министър Нона Караджова разпореди приоритетно да бъде формиран екип за разработване на проектозакон за изменение на Закона за водите, който беше разработен в изключително интензивен режим на работа и беше приет от Министерския съвет през април т.г. Предвид ситуацията на неизпълнение, в която се намира страната, парламентарната комисия по околната среда и водите работи също в извънредно усилен режим по текстовете на законопроекта. През следващата седмица предстои депутатите да разгледат проектозакона на второ четене в пленарна зала. След приемането му от парламента остава двуседмичен срок до обнародването му, с което той влиза в сила и основанията срещу България за по-нататъшен ход на наказателната процедура отпадат.
Страната разполага с двумесечен срок за отговор – срок, в който България ще може да представи официална нотификация за приети промени в Закона за водите, така че случаят да бъде автоматично закрит. Съдебната фаза на процедурата ще бъде предотвратена благодарение на усилията на МОСВ и парламентарната комисия за адаптирането на закона в кратък срок.

Директивата създава единна законова рамка за управление на риска от наводнения за всички страни – членки на ЕС. Чрез транспонирането й в Закона за водите се осигурява нормативно регламентиране в българското законодателство на принципите, заложени в нея, и на подхода на дългосрочно планиране за намаляване на риска от наводнения, предвиден в три основни етапа:
• предварителна оценка на риска от наводнения - до 2011 г. за речни басейни и прилежащите им брегови зони;
• карти за опасност от наводнения и карти за риск от наводнения - до 2013 г. за местата, където съществува реален риск от наводнения или може да се предвиди такъв;
• планове за управление на риска от наводнения - до 2015 г. за зоните с идентифициран реален риск от наводнения или може да се предположи такъв. В плановете се определят и целите, които ще се достигнат с прилагането на директивата.