Разговор с министър Нено Димов на 15 ноември 2017 г. в предаването „Здравей България“ по Нова ТВ
Водещ: Сега към един друг важен въпрос: ще спират ли колите без катализатори и ще отказват ли да регистрират тези, които замърсяват въздуха? Какво ще се случи с автомобилите „втора ръка“, които основно купуваме в България, т. нар. „нов внос“? Какво става и с останалите, които минават годишен технически преглед много често само на хартия, въпреки че бълват черни облаци. Това е една от темите, по които ще си говорим – чистотата на въздуха, една от темите за разговор с екоминистъра Нено Димов. Добро утро и добре дошли.
Нено Димов: Добро утро и добре заварили.
Водещ: И други въпроси искаме да обсъдим с вас. Но първо чистотата на въздуха. Вълнува ни напоследък заради различни съобщения, които бяха дадени от измервателни станции. Бяха дадени примери с много замърсен въздух. За моя изненада, примерно в Горна Оряховица – много замърсен, във Видин – много замърсен и много чист в Девня, която свързваме с химия и т.н. Да уточним това, от какво е основното замърсяване.
Нено Димов: Всъщност това, може би, не е толкова изненадващ резултат от гледна точка на това, че като погледнем основните замърсители, може би индустрията, с малки изключения, е най-малко замърсяващата, защото там има най-много предпазни мерки, които са взети, и пречиствателни съоръжения. Всъщност основният източник на замърсяване на въздуха е битовото отопление.
Водещ: Отоплението.
Нено Димов: Битовото отопление.
Водещ: Където няма парно…
Нено Димов: Където няма парно, където няма газификация, битовото отопление е на твърдо гориво, защото ако отоплявате на ток, което между другото е много скъпо и затова не е предпочитано. И от тази гледна точка може да се каже, че въобще не е изненада, примерно Видин, защото той е пряко свързано и с благосъстоянието на хората. Тоест замърсяването на въздуха, което от една страна е пряка връзка с качеството на живот, със здравето, ако щете, защото чистият въздух е здраве. От друга страна обаче това е проблем, който има социално-икономически основи. Той затова е толкова трудно да бъде разрешен.
Водещ: Бедността замърсява в крайна сметка.
Нено Димов: Бедните райони са тези, които имат много високо замърсяване на въздуха, когато говорим за битовото отопление. Неслучайно София е най-напред от градовете. Все още има замърсяване на въздуха и надвишаване на нормите, но тенденцията за последните пет години е ясна. И във Варна – по същия начин. Тоест, по-големите градове, където могат да си позволят по-сериозни финансови възможности, вървят по-бързо напред.
Водещ: Аз видях един доклад, не знам дали не го коментирахме при едно друго интервю, дали потвърждавате тези данни, на Световната здравна организация за миналата година, според който България е втора в света по смъртност заради мръсния въздух. Мен ме стресна това. Доколко го потвърждавате или опровергавате – 118 души на 100 000 жертви директно на мръсния въздух? Втора ли е България по смъртност заради мръсен въздух?
Нено Димов: Нито мога да го потвърдя, нито да отрека, просто защото ние нямаме компетентност. Световната здравна организация и въобще здравните органи са тези, които могат да правят подобен тип анализ.
Водещ: То това е техен доклад.
Нено Димов: Това е техен доклад. Дори не съм запознат с методиката, която използва, защото тя също сама по себе си е интересна. Любопитно ми е да разбера как разделят пушачите от тези, които не пушат, и как това влияе върху смъртността.
Водещ: Тоест имате съмнения как е направено изследването, за да се стигне до този…
Нено Димов: Не съм запознат, за да мога да го коментирам.
Водещ: Но това е много важно. В смисъл, основният ви приоритет…
Нено Димов: Аз казах, основен приоритет…
Водещ: Въздухът.
Нено Димов: Основен приоритет е въздухът и тук говорим за здравето на хора и това, което е безспорно е, че по-мръсният въздух е предпоставка за по-висока заболеваемост.
Водещ: То това го знаем по принцип.
Нено Димов: Това е безспорно. От тази гледна точка е добре да се постигне подобряване на качеството на въздуха не само защото Европейският съюз е поставил едни норми, те не са самоцел.
Водещ: Да, аз не питам заради тях, питам заради себе си.
Нено Димов: Точно. Защото това ни дава по-малко респираторни заболявания, има редица заболявания, които…
Водещ: А, може ли да попитате Световната здравна организация дали е вярно това, за да знаем?
Нено Димов: Аз не се съмнявам в нейните данни. Казвам, че не съм запознат с методиката, за да мога да отговоря на този въпрос. Нещо повече, Министерството на околната среда и водите няма компетентност в сферата на здравеопазването, но е факт, че имаме в сферата на замърсяването на въздуха и че там има много неща, които трябва да се направят.
Водещ: Според мен е добре да се попита дали сме втори в света, за да знаем откъде тръгваме и за да стигаме до мерки, за които искам да коментираме по-подробно.
Нено Димов: При всички положения, може би това, което е интересно, е, че в София примерно като столица, далеч не е втората в Европа по замърсяване. Тя е много по-назад. Има много по-замърсени столици. България като държава действително има всичките си шест района, градове, които надвишават, то и това е проблемът. Една станция в един район да превишава и се брои, че целият регион превишава. Но в никакъв случай не може да се каже, че въздухът в България е много по-мръсен от примерно въздуха във Франция.
Водещ: Вярно ли е, че сте казали на някаква конференция точно за чистия въздух, че само два пъти в рамките на една година в София е имало превишаване на фините прахови частици или това е някаква грешка?
Нено Димов: Не. Може би не е станало ясно. Има два начина за измерване. Едното е ежедневните превишавания и другото е годишните превишавания. Годишните показват фон и обща тенденция. Ежедневните – моментна стойност. И това, което казах, е, че ако през 2011 г. всички станции в София са превишавали годишната норма, то през 2016 г. само две превишават годишната, не ежедневните. При ежедневните нещата изглеждат не така добре, но годишната и обща тенденция, тоест общата тенденция в тази посока го показва, а не че само два пъти е превишавано през годината.
Водещ: Да.
Нено Димов: Две станции на годишна база.
Водещ: Важно уточнение. Сега към всички шофьори и към тяхното внимание със следващия въпрос, с който и започнахме. Разбрах, че общината има седем закупени уреда, които мерят вредните емисии, и имат идея колите, т. нар. „нов внос“ мисля, че беше популярно, тези коли, които ги внасяме от чужбина и за първи път ще получат регистрация, да я получат само и единствено, ако не замърсяват въздуха, ако имат катализатори. Това ще се случва от началото на следващата година като намерение, така разбрах. Това е основният дял от колите. Означава ли, че коли без катализатори, без филтър няма да бъдат допускани и да се движат в страната?
Нено Димов: Нека да доуточним, за да бъдем максимално ясни за зрителите. Една кола има техническа характеристика и тази техническа характеристика включва много неща, включително действието на филтрите, които има. Ако примерно тази кола няма маслен филтър, тя не може да работи. При всички положения тя трябва да бъде спряна. Ако не отговаря на техническите параметри за спирачките си, по същия начин. Тоест, ако тя не е изправна технически, не би трябвало да получи първа регистрация при внос. Така че това може би ще е първата стъпка. Ние сме говорили с вас, че ще имаше две работни групи, които направих в началото на мандата. Те вече имат своите предложения, на 24 този месец ще има голяма конференция, на която ще обсъдим всички тези предложения. Между другото, на 22 ноември те ще бъдат представени в Брюксел на работно ниво.
Водещ: Въпросът е дали ще се спре тук, в България, регистрацията на коли, които...
Нено Димов: Целта е коли, които не отговарят на техническите условия, да не могат да получават първа регистрация и това е една от мерките.
Водещ: А първата регистрация само в КАТ, няма да се разчита на частно – плащаш 40 лв. за годишен технически преглед, нали?
Нено Димов: Това са две различни неща. Вие не може да отидете на технически преглед и там да регистрирате кола. Колата се регистрира в КАТ.
Водещ: Говорим за първа регистрация.
Нено Димов: Говорим за първа регистрация.
Водещ: Тоест още на входа всички коли, които влизат тук, свикнали сме да казваме, че сме гробището на колите на Европа, но ще има такова изискване за този внос.
Нено Димов: При всички положения. Дали ще влезе в началото на годината, имайте предвид, че това иска и своята техническа подготовка, защото към днешна дата, поне по моя информация, КАТ няма необходимата апаратура.
Водещ: Само за София мисля, че въобще има такава апаратура.
Нено Димов: В София това е активност на общината, която ние говорим заедно с тях и те ще закупят подобна. Целта е да бъде в цялата страна, защото ако вземем мярка само в един град, това означава, че можете да направите във всички останали тази регистрация, което е стъпка в правилната посока, но за да можем да предприемем всичките действия, трябва да го направим в рамките на държавата.
Водещ: Колите заварено положение, които се движат, сами сте виждали огромни гъсти черни кълбета дим, светофарът не се вижда отпред, те минават годишен технически преглед. Но аз твърдя, абсолютно го твърдя, защото съм го виждал, че много често формално си получават стикера, уж минава, уж поглеждат, въведен е видеозапис, знам, на камера, но голяма част от тези пунктове, това им е оборотът, това са им клиентите, предпочитат, невинаги, не всички да са изрядни. Какво правите с тях? Това са писани правила, имате изисквания обаче на пътя?
Нено Димов: Тях ги има и в момента. Всъщност тук не може да говорим, че ще има някакви нови правила, просто трябва да бъде засилен контрола и респективно санкциите. Към тези, които са неизрядни, тези, които не спазват закона, защото в края на краищата трябва да се толерира този, който спазва закона, а не този, който не го спазва. Така че тук вече говорим за мерките, които могат да бъдат взети. Между другото, имаме представени някои много интересни и иновативни решения, които, ако имате любопитство, на конференцията на 24, но не искам да говоря от името на авторите им, защото някак си не е редно.
Водещ: Добре. Протест в Банско. Показахме позицията и на кмета, и на протестиращите, и позицията на екоорганизациите за втора кабинка. Като че ли вече има нагласа и правителството е казало – да, ще се строи, но има пречки и кмета на Банско каза – аз ще внеса, и е внесъл вече, при вас някакво искане, с което да се удължи, да може от сегашния устройствен план да се разреши без да се чака нов устройствен план, да се разреши изграждането на какво? На лифт или на строителство изобщо, понеже зелените смятат, че няма да е само лифт, ако се разреши?
Нено Димов: Може би няколко неща. Първо, вчера получих писмото и съм го пратил, за да видим чисто юридически какви са възможностите. Спомняте си сагата около служебното правителство, което беше блокирало редица решения – текущия план за управление. В момента искането на кмета е план за промяна от 2012-2013 г., който е извървял целия път, просто не е стигнал до приемане на решение на Министерски съвет, да бъде процедиран. Точно това ще проверим в момента, доколко това е възможно. Но и сега действащият план, и тази промяна, и новият, който е в съда, не предвиждат друго строителство освен съоръжение за спорт.
Водещ: Ще се запише ли това, че е лифт, за да спрат скандалите.
Нено Димов: Не. В план за управление няма инвестиционни намерения. То е само рамка. Всяко инвестиционно намерение, пак повтарям, който може да включва само съоръжения за спорт, отделно минава на оценка за въздействието на околната среда. Вие не може да имате в парка инвестиционно намерение без ОВОС, без оценка за въздействие.
Водещ: Може ли някакъв голям хотел с бетон да се нарече плувен комплекс или спортен свят и да е хотел, да започне строителство?
Нено Димов: Не. Не може. Единственото, което може, пак повтарям, са съоръжения за спорт – ски писти и съоръженията към тях, прилежащата инфраструктура. Нищо друго.
Водещ: Ще го одобрите ли това нещо, което го иска кметът?
Нено Димов: Аз не мога да поема този ангажимент, защото, казвам, вчера съм получил писмото и съм го дал на експертите. След това ще трябва да видим чисто юридически как стоят нещата, но за мен решаването на проблема в Банско с втори лифт е проблем, който трябва да намери своето решение, защото чака вече повече от 10 години.
Водещ: Ще се опитате, каквото зависи от вас, да го направите, за да се придвижи възможност за втора кабинка.
Нено Димов: Ако искате само да ви направя едно сравнение, защото тук аргументите, които се получават въобще за развитието на Банско, нямат нито един екологичен довод. Направих си труда, за да видя в един национален парк в Австрия, който има и резерват в него, „Нордберг“, в него има 20% съоръжения и ски писти. В Банско има 0, 3%. Тоест нито единият, нито другият по някакъв начин влияят толкова страшно върху околната среда, да не кажа, че това е съвсем добро съжителство, но едно е 20%, друго е 0, 3%. Тоест тук трудно могат да...
Водещ: Тоест дори и един мащаб, много по-голям на планините, говорите за процент.
Нено Димов: Говоря за процент. Нещо повече. В момента от чисто екологична гледна точка колите, които се качват да ползват пистите, са много по-замърсяващи околната среда, отколкото електромобилът, който представлява всъщност електрическия лифт. Ние се борим за привилегии, за електромобили, в контекста и на предишния разговор, докато нещо, което очевидно е най-чистият доказан транспорт, електрическият, в момента не се реализира.
Водещ: Моля ви за бърз коментар по нещо, което вчера Мая Манолова обяви, ще предложи на парламента много бързо да се приемат такива поправки, мораториум реално, за добив на нефт и газ от земеделски земи. Става въпрос за страховете на хората и големите им протести в Добруджа, в Генерал Тошево. „За“ ли сте да има такъв мораториум?
Нено Димов: Нека да започнем оттам, но това е политическо решение, което знаем, че беше прието за шистовия газ преди години. Ние трябва да разделим много ясно експертната част от политическата част. Това, което в момента тече като процедура за оценка за въздействието, е експертна част и тя трябва да стигне до своя край, освен ако не бъде оттеглена от инвеститора. А това, което предлага г-жа Манолова е политическо решение и то трябва да бъде решено от съответните политически органи в Народното събрание.
Водещ: Съгласен ли сте, че това е политическо предложение за решение?
Нено Димов: Трябва да се чуят различните мнения по този въпрос. Аз в момента следя много внимателно това, което Регионалната инспекция във Варна прави от експертна гледна точка, да бъдат събрани в цялата информация – от РЗИ, от Басейнова дирекция, от ВиК, за да може да има яснота на експертно ниво. А на тази база, вероятно в парламента ще има дебат, който да вземе решението, след като г-жа Манолова го предлага.
Водещ: Много ви благодаря.