Разговор с Нено Димов, министър на околната среда и водите в "Здравей България" по Нова телевизия,11 октомври 2018 г.

11 октомври 2018 | 12:22

Водещ: Сега продължаваме с друга тема, която ще коментираме с  Нено Димов, министър на околната среда и водите . Добро утро и добре дошли!

Нено Димов: Добро утро!

Водещ: Беше съобщено, финансовото министерство, разбира се, е основният инициатор на промяната в данъците в посока нагоре за по-старите автомобили. Имаше изчисления, че около 2,4 млн. са автомобилите, които ще бъдат засегнати и ще имат 30% по-висок данък заради това,  че са по-стари и по-мръсни, най-общо казано. Все пак,  България,  знаете, е най-бедната европейска държава, огромен брой българи не могат да си позволят по-скъпи коли. Доколко тази мярка е добра, според вас? И доколко ще е ефективна?

Нено Димов: Първо, може би основната идея тръгва от бизнеса, при който и при срещи, които аз съм имал, също са поставяли този въпрос. Като говорим за повишаването на данъка за старите коли, трябва да си даваме сметка, че старите коли са един от двата основни замърсители на въздуха. Тук говорим също така и за здраве и за инвестиции в здраве. Не на последно място ще кажа, че вече сме в навечерието на втората фаза от съдебната процедура, която има за чистотата на атмосферния въздух. И мерките, които трябва да се предприемат са комплексни. Това е един от елементите. Ако сложим промяната, която направихме за катализатори, тоест,  как да бъдат проследени, да се опитаме да прекратим кражбите на катализатори, като говорим за техническите критерии, към които има все по-завишени изисквания, като говорим към това, което предстои за първа регистрация да се прави, в София вече е факт, като говорим за този данък, това е един комплекс от мерки към един от двата основни замърсители на въздуха. Според мен това е съвсем в правилната посока.

Водещ: Много хора искат да дишат по-чист въздух, има напрежение през зимата, когато той стане труден за дишане, искат да карат нови коли, но не могат да си ги купят. Какво ще се случи на практика? Искат, ама не могат да си ги купят, защото 1,7 млн. българи живеят с доходи до 600 лв.

Нено Димов: Тук има всъщност два проблема – дали ще имате две коли или една по-нова, дали ще вземете от определена марка, която традиционно е по-скъпа или от друга марка, която е по-евтина, но по-нова кола за същите пари. Това е и въпрос на манталитет и промяна. Но в края на краищата това, в което ние трябва да се съсредоточим,  как да подобрим качеството на живот, който включва и колата, и въздуха, и здравето. Здравето е приоритет и ние трябва да се съсредоточим върху подобряване на здравословната среда за живот.

Водещ: Споменахте тези газ-анализатори, които в началото на годината, януари месец, и КАТ съобщиха, че ще спират коли, които замърсяват въздуха. Беше казано, че коли, които имат първа регистрация, мисля че така нареченият нов внос, трябва да минават. И септември месец гледах един репортаж, че нито една кола пък не е спряна за замърсяване на въздуха от КАТ. А пък тези газ-анализатори, купени от общината, нещо не работели. И се чудих, за 10 месеца кой какъв въздух е дишал. Тези, които трябва да проверяват са били някъде на по-здравословно явно, за да не си спомнят откриването и аплодисментите за покупката.

Нено Димов: Мисля, че не съм правилният адресант по този въпрос. При всички положения това, което зависи от общината, София в случая. Това, което зависи от министерството и в момента е рамките на преговорите, които водим преди отварянето на програмата Въздух в ОП „Околна среда“, е да може МВР да бъде бенефициент, така че не само в София, а във всичките пунктове да има.  А как се прилага, това вече е друга тема и вероятно трябва да направите конкретно предаване за нея.

Водещ: Да, защото януари месец бяхте там, нали помните?

Нено Димов: Да, с Йорданка Фандъкова бяхме там, точно така.

Водещ: А пък септември гледах, че това на което бяхте, не работи.

Нено Димов: Пак казвам, всеки трябва да носи своята отговорност. На практика не може да отговаря някой за отговорност, която не носи и респективно – не отговаря за нещо, което носи.

Водещ: Кой носи отговорност за това, че нещо, което е съобщено...

Нено Димов: Там, където се правят техническите прегледи, там, където се прави първа регистрация. Това са хората, които трябва да отговорят дали това е така или не е така. Защото аз не знам дали е вярно това.

Водещ: КАТ?

Нено Димов: КАТ прави първата регистрация, техническите прегледи, Министерство на транспорта е там. Аз нямам дори информацията дали това наистина е така или не е така.

Водещ: А фактът, че нито една кола не е спряна, казвате пак не е въпрос към вас, някой друг да си питаме.

Нено Димов: Въпросът не е дали да питате някой друг или не, можете да ме питате и мен. Въпросът е, че аз нямам информация и не мога да  дам коректен отговор.

Водещ: Въпросът е когато се обяви, че ще дишаме по-чист въздух и за целта властите ще спират автомобили, които замърсяват много повече от позволеното, и когато никой не ги спре, какво означава?

Нено Димов: Вижте, това не е въпрос дали ще спрем един автомобил или няколко автомобила. Пак казвам, това са комплекс от мерки и всъщност за последните 3 години ние имаме устойчиво излизащи градове от сферата на тези, които са с наднормено. На практика до 2017 г., включително има 6 града, които следим в момента, много добре върви и Варна, която също, ако продължи по този начин до края на годината, ще излезе. Комплексът от мерки очевидно дава резултати, очевидно не толкова бързо, колкото би се искало на всички нас.

Водещ: България ще забрани ли вноса на стари коли над определена възраст или това са само някакви слухове? Има ли такова намерение конкретно?

Нено Димов: В рамките на един от фундаменталните принципи за свободно движение на стоки, България не може да забрани вноса на стари автомобили. Но това, което аз поставих онзи ден  на Съвета на министрите по околна среда като тема към комисията, е да не могат да бъдат изнасяни коли, които не отговарят на определени условия. Ние сме свидетели в момента, че в редица западноевропейски градове се правят забрани за движение на определени коли. Тази забрана, която е административна, автоматично намалява цената на тази кола. Тя става по-атрактивна за държави от Централна и Източна Европа.

Водещ: И те ни ги продават тук.

Нено Димов: Те ги продават, но това всъщност е преместване на проблема, това е типичното в рубриката двоен стандарт, което не важи само за храните, той важи и в този случай, защото това отново касае здравето и живота на хората. И всъщност тази моя идея беше подкрепена като съвносители от Полша и Словакия.

Водещ: А от Германия и Италия?

Нено Димов: На място получихме подкрепа от Литва,  Латвия,  Кипър, Люксембург, Унгария и от Румъния. Така че 9 страни на практика поставиха този въпрос пред Комисията за решаване. Комисарят Вела, който всъщност също не е пряко отговорен, защото свободното движение е в друг ресор, заедно със своя колега, обещаха че през 2019 г. ще работят и евентуално от 2020 г. ще се търси решение на този проблем.  Защото този, който изкривява пазара по някакъв административен начин, трябва да поеме отговорността за това. Тези коли, ако бъдат, думата на английски е „retrofit“, на български няма още точна дума, но ако бъдат така пригодени, че да могат да се движат в Западна Европа, те спокойно могат да бъдат изнесени и за Източна Европа.  Между другото, в Германия се говори – попитахте за Германия – производителите да поемат и те своята отговорност, което би било добре да бъде не само за Германия, а всички западноевропейски производители да поемат отговорността за колите, които се движат в Европа.

Водещ: Аз се връщам, понеже намерих в архива това съобщение, че от началото на 2018 г. Пътна полиция не е проверявала. Към Пътна полиция явно ви е била забележката, ама любезно. Пътна полиция не е проверявала кои коли замърсяват въздуха. 70 хиляди лева купи Столична община за 7 устройства, които би следвало да се грижат за чистотата на въздуха. Дали пък прекаляваме с колите, според вас? Някъде четох, че... Дали не прекаляваме и с данъка към старите коли, затова че цапат толкова, след като 9 пъти, прочетох, повече цапа въздуха и замърсява отоплението през зимата. И ние всички можем да преценим, че големите проблеми със замърсяването на въздуха и оплакванията, и протестите дори идват през зимата. През лятото, колкото и сериозен да е трафикът на моменти, не се получава тази невъзможност да дишаш, която имаме през зимата. Какво ще се направи? Само планове.

Нено Димов: Тази информация е от програмата, която направи Световна банка и беше представена преди 2 седмици, ако не се лъжа. В момента предстои да стане и правителствен документ, в която действително битовото отопление е номер едно средно в страната. Има някои градове, в които автомобилният трафик обаче се доближава до битовото отопление. Те са по-малко, разбира се. Като цяло това е правилен извод. И затова битовото отопление трябва да бъде адресирано, първо. Между другото, интересно от доклада на Световна банка е, че определени мерки, защото те са направили много добър анализ кои мерки ще подобрят въздуха и каква ще бъде цената за това нещо, определени мерки при наличието на инфраструктура могат да са най-ефективните и евтините и същевременно същите мерки при отсъствие на тази инфраструктура, говоря примерно за газификация и топлофикация, може да са най-скъпите. Вътре в тези две крайности има редица други мерки. Не случайно, след като излезе този доклад, ние сме на финалната права за отваряне и на ОП „Околна среда“ в сферата за въздух, за да може да се стартира и кметовете, общините, които имат общински програми, защото те са основно отговорните, чрез тези програми, да могат да постигнат качество на въздуха, а ние да финансираме това с ограничения ресурс, който има в момента, но това да послужи като пилотен проект, на база на който ние да договорим значително повече средства през следващата оперативна програма. Защото е ясно, че със 115 милиона лева проблемът няма да може да бъде решен.

Водещ: Казали сте наскоро, че въглища и брикети с ниско качество не трябва да има възможност да се продават, а оттам и да се купуват и да се ползват.

Нено Димов: Не трябва да бъдат допускани до пазара, това е с определено съдържание на сяра, пепел и влажност.

Водещ: Това обаче го казахте и миналата година.

Нено Димов: Точно така.

Водещ: И по-миналата година, мисля.

Нено Димов: Не, по-миналата няма как да съм го казал..

Водещ: Миналата. Въпросът е дали ще остане само като идея, или...

Нено Димов: Всъщност то беше залегнало в промените в Закона за чистотата на атмосферния въздух, който беше готов април месец. Но се оказа, че срещаме изключителна трудност по това как трябва да бъдат изградени лабораториите, времето за акредитация и прочее. На практика очаквам той да влезе следващата сряда с всички съгласувания, които трябваше да минат. Мисля че вчера е тръгнал към Министерски съвет и следващата сряда трябва да бъде приет. Факт е, че целта беше за  този сезон. Не можахме да постигнем тази цел, но все пак в сряда се надявам той да бъде приет от Министерски съвет и да отиде към парламента. Пак казвам, основната трудност, която имахме с ДАМТН, беше лабораториите, начинът, по който ще бъдат извършвани измерванията и контролът, защото текст на закон, който няма осигурен контрол, е много вероятно да е не работещ.

Водещ: Няколко думи за ситуацията със сметището край Ихтиман. Имаше и ситуация, при която станаха тежки верижни катастрофи заради липса на видимост от задимяването. И сега си припомнихме за този случай с инциденти от онзи ден, мисля, отново на същото място, освен обичайната мъгла в района, самозапалване ли е, гниене ли е, но трябваше да бъде обезопасено и приключено с това сметище, а не е. Защо толкова време? Пак миналата година си говорихме за същото сметище и същия проблем.

Нено Димов: Рекултивацията на сметището е отговорност на местната власт. Това, което беше получено в МОСВ на 27 септември тази година като окончателен на този етап проект за рекултивация, вече е прегледано от експертите в министерството и е върнато в ПУДООС за финансиране.  Естествено, за да може да бъде един проект финансиран, той трябва да отговаря на определени критерии. На практика ние още през пети месец сме изпращали писма до общината, за да ѝ напомним, че сме върнали проекта за дооправяне. В края на краищата на 27 септември той е внесен. Но тук е важно да се знае, че ПУДООС няма необходимия ресурс, за да се справи с всички стари сметища. За новите сметища се отчисляват пари, които трябва да свършат тази работа.  Още в такса Смет, в такса Битови отпадъци се събират. Но ние нямаме възможност, над 113 са депата, за които трябва по наказателна процедура да бъдат финансирани.

Водещ: Значи пак ще гори? Където е горяло, пак ще гори.

Нено Димов: Този специално проект, пак казвам, влизайки на 27-и, вече е одобрен от министерството и е върнат в ПУДООС, за да отиде към Управителен съвет и евентуално да бъде финансиран.

Водещ: Тоест? Кога ще се реши проблемът?

Нено Димов: Пак казвам, през рамките на тази година Управителен съвет ще вземе решение. И ако вземе това решение, общината ще може да започне да си провежда процедурите, ако бъде осигурено финансирането.

Водещ: Това значи някъде в бъдещето.

Нено Димов: При всички положения обаче Предприятието няма да осигури 100% от финансирането и общината ще трябва да има и съфинансиране.

Водещ: Ситуацията с втория лифт край Банско нажежаваше страстите многократно. На първа инстанция надделяха природозащитниците. Сега виждам, че предстои на 15-и продължение по темата. Вие на същата позиция ли оставате, въпреки решението на Върховния административен съд, на първа инстанция обясняваха, че магистратите казват промените противоречат на Закона на защитените територии, който не позволява ново строителство в парка, включително и на спортни съоръжения. Колеги припомняха и думите на вицепремиера Валери Симеонов, че ако загубата на това дело стане окончателна, цитирам: Аз ще се върна в Бургас, ще отида на бургаския мост, ще си закача една релса на врата, ще скоча и ще се удавя. Ще живее ли Валери Симеонов?

Нено Димов:  Явно това е в ръцете на съда, това в кръга на шегата. Преди да се стигне до това дело, аз очаквам делото, което беше по същия повод в края на септември и е насрочено за окончателно решение, да излезе в рамките на текущия месец или в началото на другия, което е по същия повод. И то ще даде яснота в каква посока ще бъде практиката на ВАС. При всички положения, живеейки в правова държава, трябва да се съобразяваме с влезлите в сила съдебни решения. Така че аз ще се придържам към тази практика. Факт е обаче, че това са процеси, при които България губи въобще възможността да развива един цял отрасъл като планинския туризъм. Защото тук не можем да говорим само за Банско. В България има една дузина намерения, които са били блокирани по един или друг начин, за развитие на зимен туризъм, за развитие на планински туризъм. А пък хората, които живеят в планинските и полупланинските райони, знаем, че са най-бедни. Ние говорим непрекъснато, че сме най-бедната държава в ЕС, същевременно имаме непрекъснато възпрепятстване на икономическото развитие, едно саботиране на модернизацията на държавата, което не ни позволява да вървим по-напред. Така че и тук трябва да бъде търсен балансът между опазване на околната среда и между икономическото развитие. Защото, когато едно от двете надделее, естествено е другото да страда. В края на краищата и двете са важни за качеството на живот на гражданите.

Водещ: Много аргументи, много спорове, много обвинения и протести имаше. След като сте толкова убедени в законността, защо според вас съдът не прие вашите аргументи, а прие аргументите на природозащитниците?

Нено Димов: Аз нямам за момента окончателно решение на съда, за да мога да коментирам.

Водещ: На първа инстанция имам предвид. Вие чакате окончателното.

Нено Димов: При всички положения това е процес и в този процес се изясняват фактите. И когато има окончателно решение, аз ще коментирам окончателното. Някак си не е редно да давам коментар преди да има окончателно решение. Съдът е независима власт, не трябва да се влияе на съда.

Водещ: Няколко думи, ако искате, разбира се, защото пък съвсем не е във вашия ресор – целият шум, който се вдигна, проследили сте го, а и полемиката, която е подразнила премиера Борисов, заради интерпретациите около тежкото престъпление, убийството в Русе. Ние малко по-късно ще говорим с посланик Ема Хопкинс на Великобритания. Но криза ли, изпитание ли беше това за правителството? Ако мнението на Европа и на света през световните медии е: в България убиват разследващи журналисти.

Нено Димов: Според мен това беше изпитание и се показа много по-ясно по какъв начин ние сами се опитваме и успяваме явно до голяма степен да злепоставим собствената си държава. Това е един типичен подход, в който хора, лишени очевидно от национално достойнство и от национално самосъзнание, се опитват по всякакъв начин да злепоставят държавата, за да намерят някакви краткосрочни политически интереси, не давайки си може би сметка, че това един ден ще бъде като бумеранг, ако случайно стигнат до управление, и върху тях самите. Израждането на авторитета на една държава зависи от разбирането на всички в тази държава. Това беше типичен случай, в който няколко пъти беше поискано необходимото време, за да бъде намерено решение. Решенията не идват сега, веднага и в момента.

Водещ: Това е ясно. Виждате ли проблем и в липсата на доверие към институциите? Има коментари: те си заслужават да не им вярват, както беше и с чумата. Те направиха така, да не им вярват, дори когато казват верни неща, вече не им вярват.

Нено Димов: Това е очевиден проблем с доверието в институциите. И казвам отново, че част от загубата на това доверие в институциите е точно благодарение на такива действия, които целенасочено рушат това доверие, целейки краткосрочно политически дивиденти, не си давайки сметка, че по този начин дългосрочно се руши държавността. Така че, да, определено има проблем с доверието. Но това доверие и до голяма степен го няма благодарение на тези безродници, които са готови на всичко, само и само, за да могат да имат някакъв краткосрочен политически дивидент.

Водещ: Силни думи. Благодаря ви. Нено Димов ни беше на гости.