Разговор с Росица Карамфилова, министър на околната среда и водите - БНТ, Говори сега, 04.03.2023

04 март 2023 | 20:00

 

 

Водещ: „Говори сега“ продължава с голямата тема от седмицата, която е започналата проверка на Европейската прокуратура на частните български ТЕЦ-ве. Десетки претърсвания и следствени действия бяха извършени в дружества, за които се твърди, че са част от групата на бизнесмена Христо Ковачки. Разследването проверява възможни измами свързани със системата за търговия с емисии на ЕС, от които предполагаемите бюджетни загуби възлизат на милиони евро. Според данните на Европрокуратурата частно дружество, което отговаря за проверката на емисиите на парниковите газове на топлоелектрическите централи и топлофикациите е разследвано за предоставяне на фалшифицирани доклади на компетентните национални органи. Подобни данни за драстично понижени въглеродни емисии у нас се появиха още през 2021 година след статия в италианската преса. Имаше доклади на неправителствения сектор, както и разглеждане на сигналите в парламента. От това обаче не последва нищо…. Продължаваме с опит за конкретни отговори от страна на държавата. Фалшифицирана и погрешна информация за въглеродните емисии може да бъде подавана не само от верифициращите фирми, но и от лабораториите, които проверяват горивата, с които работят топлоцентралите. Това уточнение за „Говори сега“ направи министърът на околната среда и водите Росица Карамфилова. По думите и, и министерството и Агенцията за околна среда многократно са сигнализирали за нарушения, но от акредитациите на тези частни фирми, които извършват проверките не зависят от министерството и то не може да ги отнеме. Всичко за търговията с емисии и за опитите на МОСВ да разреши проблемите със замърсяващите предприятия вижте в ексклузивния разговор с министър Карамфилова, който записахме в последния работен ден.

Водещ: Министър Карамфилова, благодаря ви, че ни приехте тук в Министерството на околната среда и водите, за да се опитаме да разберем какво толкова и има на търговията с вредни емисии, която повечето от нас изобщо не разбират, че се наложи Европейската прокуратура да се занимае с български предприятия, които търгуват с вредни емисии.

Росица Карамфилова: Благодаря ви, за поканата, добре дошли в министерството. Ще си позволя преди да говоримо дали разбираме или не, да дам малко разяснения какво всъщност представлява схемата за търговия с емисии, защото това наистина е много сложна материя. Материя, която изисква дълбока експертиза, познание и дълъг опит. Схемата за търговия с емисии тя е общоевропейска такава и е една от ключовите политики на ЕС именно в областта на управлението на климата. Създадена е още през далечната 2005 година и в тази схема участват, това е така наречения пазар, ако мога да го нарека, на въглеродни емисии и има за цел да осигури един ефективен механизъм, при който на практика тези, които емитират съответните въглеродни емисии да имат този пазарен стимул, което от своя страна е целта за намаляване емитирането на количествата…

Водещ: Тоест, тези които цапат най-много да си плащат за това, за да могат да намалят своите вредни емисии и да не плащат толкова големи суми?

Росица Карамфилова: Да, цената е борсова и в зависимост от това какви са количествата емитирани ще ви дам пример на ниво ЕС. След излизането на Великобритания има над 10 хиляди инсталации, които участват в тази схема и е наистина борсов принципа. Това са инсталации, които са свързани както визираните топлоелектрически централи, така и рафинерии, тежка индустрия, всички, които потенциално при своята дейност отделят парникови газове. Въпросът тук е, ще ви дам пример. Миналата година, тъй като имаше сериозно натоварване, цената на квота въглероден диоксид еквивалент достигна близо 200 лева. Сами може да си представите, че при емитиране на определено количество, ако трябва и да се закупят тези емисии, тоест квотите, за да се участва в пазара, това е един огромен и сериозен ресурс.

Водещ: Голям разход за самите фирми, за тези, които произвеждат и трябва да си платят вредните емисии, което обяснява защо вероятно може да се говори и за желание за спекулация именно за търговията с тези вредни емисии. Разбра се неща, които Европейската прокуратура сега проверява и при нас, с ТЕЦ-ве и топлоцентрали, които в голямата са част се свързват с един от бизнесмените у нас – Христо Ковачки. Това, което знаем за момента от близо по този случай е, че се проверяват така наречените верифициращи фирми. Можете ли да ни кажете каква е функцията на тези верифициращи фирми, по какъв начин информацията, която те предават към Министерството на околната среда вие можете да засечете, за да си обясним ние кой може да лъже?

Росица Карамфилова: Схемата, по която се осъществява верификацията е схема, която се прилага на общоевропейско ниво. Ние като държава-членка, разбира се се съобразяваме с европейското законодателство, най-вече има регламенти, които са с пряко прилагане. Ще се опитам да начертая схематично каква е логиката на изпълнение. Всеки един оператор, който участва в схемата с търговия на емисии, има ангажимент до 31 март на текущата година да подаде доклади с емитираните количества парникови газове за миналата година. В своите ангажименти всеки един от тези оператори има издадено разрешително за емисия от парникови газове, които се издават от структури на МОСВ, Изпълнителна агенция по околна среда, един ключов елемент. Това е така наречения „План за мониторинг“. В този План за мониторинг, който е част от разрешителното се определя типа на инсталацията, какви са ангажиментите, какви са Водещите потоци за емисии, дали са въглища или са различните газови смеси, и въз основа на това разрешително той има съответните ангажименти да го изпълнява и респективно да подава емисиите си.

Водещ: Кой определя обаче кои са фирмите, които ще извършват тези прословути замервания?

Росица Карамфилова: Съгласно същите тези европейски регламенти трябва да има независимост на самата оценка. Основните верифициращи органи, ние им казваме верификатори, трябва да бъдат независими юридически лица, които притежават валидна акредитация издавана от Българската служба по акредитация.

Водещ: Колко са в България?

Росица Карамфилова: По спомен мисля, че са 6 или 7 фирмите, но ако позволите да направя още една бележка, това е общоевропейски регламент и на нашия пазар, в нашите условия, оперират и верификатори от други държави. Има верификатори от Чехия, има верификатори от Гърция, които притежават съответната акредитация от техните служби по акредитация. Нашите фирми, които са акредитирани, българските такива, те са юридически лица, предполагам, че също няма пречка да участват и в другите държави за верификация.

Водещ: Предприятията сами ли си избират верифициращата фирма, с която работят, или не, министерството може да им наложи конкретна фирма, с която да работят?

Росица Карамфилова: Не, категорично министерството не може да наложи, това е пазарен принцип, въпрос на договорени отношения между трети страни, дори бих казала търговски взаимоотношения. Най-важното изискване съгласно европейското законодателство е да няма обвързаност и свързаност между оператора и верифициращата фирма, за да се гарантира безпристрастността на данните.

Водещ: Кой следи за това обаче да няма свързаност? Тоест, собственикът на предприятието или някои от собствениците, или свързан с него, да не е свързан и с проверяващата верифицираща фирма?

Росица Карамфилова: Аз също искам да получа отговор на този въпрос, предполагам, че може би Европейската прокуратура също ще даде отговор на този въпрос. Но по презумпция зад отделните фирми стоят отделни юридически лица. Всеки един от тези верифициращи органи притежава валидна акредитация, която на всеки 12 месеца минават при акредитационна процедура. По този начин се цели именно степенното определяне. Знаете ли каква е логиката на подаване на тези верифицирани доклади. Операторът изготвя своя доклад, в който представя съответните емитирани количества през предходната година. Верификаторът, с който операторът има договор, той обикновено е за цялата година, прави посещения на място, проверява какви са съответните емисионни фактори, той освен, че проверява доклада на верификатора, той подава допълнителен верифициращ доклад, с който удостоверява дали има открити несъответствия, какви коригиращи действия са предприети от оператора, и не на последно място да гарантира, че тези количества, които е декларирал оператора са достоверни. Нещо повече, и оператора и верификатора подават декларация за достоверност на данните за да гарантират, че тези данни са такива. Бих искала да обърна внимание на още един ключов елемент. Съгласно схемата, съгласно логиката за управление на този процес всеки емитиращ поток, било то въглища или друг такъв, има коефициенти, ще ги нарека емисионни коефициенти, които са част от сложните уравнения за пресмятане на количествата емитирани парникови газове. Европейският законодател е определил различни алгоритми, по които да се определят тези коефициенти. Първият е, да се използват така наричаните „теоретични коефициенти“, в нашия случай те са в съответствие с националната инвентаризация или….

Водещ: Казана по-просто, на теория купуващ лигнитни въглища, такъв им е коефициента и не замерваш… Караш по това, което държавата е определила като коефициент.

Росица Карамфилова: Точно така.

Водещ: Какъв е другият вариант?

Росица Карамфилова: Вторият вариант, който се води по-прецизен вариант, това е чрез така наречените „лабораторни изследвания“, в който вече по сложни алгоритми и методологии се определят именно тези коефициенти, които стават част от уравнението.

Водещ: Възможно ли е тук да се получи разминаване обаче, лабораторията да даде един показател а държавата съвсем друг?

Росица Карамфилова: Възможно е, ще ви обясня на практика къде са функциите и каква е контролната дейност на структурите на министерството.

Водещ: Само да уточним, лабораторията държавна ли е?

Росица Карамфилова: Не, лабораториите са частни и те притежават също валидна акредитация. Добрите европейски практики казват, че това е по-прецизния начин за определяне на коефициентите, така че достоверността на данните би трябвало да е по-голяма. От една страна имаме, ако е с лабораторни анализи, лабораторна фирма, която е под акредитация независима. Вторият етап е взимането на всички тези коефициенти, операторът се смята верифициращият орган. Целият този пакет документи се подава към Изпълнителна агенция по околна среда, за да са като последното стъпало. Проверяват се, законодателят ясно е определил, съответствието Плана за мониторинг, изискванията на разрешителното за емисии парникови газове. Миналата година,ь 2022-ра, след като 2021 година много сериозно се заостри вниманието. Тъй като екипите, аз предполагам и това са разговори с екипите на агенцията, са забелязали, че има намаляване, тенденция надолу, намаляване на така наречените коефициенти, но 2021-ра се заостри това сериозно внимание. Имаше временна комисия водена от госпожа Мая Манолова, тогава по линия на италиански журналисти имаше сериозни разследвания и участия в тези комисии. След това прокуратурата, българската прокуратура изисква и от Изпълнителната агенция и от министерството, доколкото знам и от Българската служба по акредитация, да се представят всички заверени копия на документите, да се представи анализ и логика на действията. Това още 2021 година. Разбира се, вече 2022 годишна, сезирането, вдигането на темата дава още по-голям фокус на действието, защото…

Водещ: Добре де, това не доведе ли 2022 година до поправяне на тези коефициенти, до тяхното повишаване?

Росица Карамфилова: Ще ви кажа какво се случи. 2022 година, преди това се правят различни срещи, разговори, включително и с верифициращите органи, включително и с представяне на цялата тази документация на Българската служба по акредитация, изобщо много добра координация и комуникация между звената. 2022 година, предвид факта, че ние не знаем какво ще се подаде, имам предвид структурите, това са независими верифициращи органи, решава се да се предприемат допълнителни чек контроли. Преподготвят се чек листа с над 60 въпроса, които наистина на най-големия детайл…

Водещ: Вие изпращате на кого?

Росица Карамфилова: Първо за вътрешната проверка, които се изпълняват от агенцията и служат само ако има дори някъде съмнение, което да е уточнено и първата контрола е – има ли отклонение на намаляване надолу на емисионните коефициенти, които споменах, от тези, които са теоретичните съгласно националната инвентаризация. Когато се установиха такива отклонения, сега за установените се предприемат следващите стъпки, това е дори надскачане на задълженията. Започват да се изискват допълнителните анализи, лабораторните протоколи, доказателства за всяка една от пробите, да се влезе в дълбочина на анализа, включително деклариране на тези данни. В крайна сметка, с всички инструменти, които законодателят е определил се стига до съответните изводи и тези доклади се валидират.

Водещ: Какви бяха вашите изводи през миналата година?

Росица Карамфилова: Също забелязахме, че има намаляване надолу на емисиите.

Водещ: Въпреки скандалите от 2021 година, публикациите, комисиите в парламента, 2022 година са продължили да намаляват спрямо 2021 година като показатели?

Росица Карамфилова: Мисля, че се задържаха на нивата, които са от 2021 година, не мога да си спомня точно конкретно… Само да ви кажа, че това са 114 оператора, тоест 114 фирми подават до 31 март и 7 дни има Изпълнителна агенция да прегледа всичките тези доклади и да каже дали всичко приема че е в контрола, защото до 30 април трябва тези данни да се подадат към Европейския регистър за търговия и схема с емисии.

Водещ: Вие обаче приехте ли тези доклади?

Росица Карамфилова: Тези доклади, след като се мине дълбокия чек, пак казвам по начина, които са определени и доказателствата, няма допълнителни инструменти, с които да се докаже или не валидността. Но нещо повече, за това…тъй като акредитиращият орган е Българска служба акредитация и предполагам, че те имат свои допълнителни инструменти, тъй като те бъдат акредитация и на лабораториите, и на верифициращите органи, които са съвсем независими една от друга, всичките тези протоколи, становища…са изпратени към Българската служба па акредитация.

Водещ: Имате ли контакти с тях, какво са правили…?

Росица Карамфилова: Не мога да отговоря на този етап, предполагам, че са подадени към съответните… Не мога да отговоря на този етап.

Водещ: От времето, в което вие сте министър на екологията, има ли отнет лиценз на някоя фирма, която се занимава или с верифициране или да прави лабораторните изследвания? Има ли отнет лиценз до момента?

Росица Карамфилова: Не мога да ви отговоря на този въпрос, защото е извън моята компетентност. Но само да ви кажа, че тази дейност по търговията и верификацията е една дейност, която тече и в периода март-май, края на май и аз сега очаквам, сега сме в периода, в който същите тези 114 и мисля, че 130 и няколко са операторите, които имат издадени разрешителни, трябва да предадат своите доклади.

Водещ: Дайте обаче да се върнем малко в историята, свързана с проверката на Европейската прокуратура. В последните месеци имаше не един или два проблема с ТЕЦ-ве, които са свързани с господин Ковачки, или поне в медиите има подобни информации за свързаност. Има ли ли сте вие проблеми с негови фирми или с фирми, които са свързани с него?

Росица Карамфилова: Министерството на околната среда и водите има преки компетентности по отношение контролиране на изисквания за съобразяване с нормите за качество на атмосферния въздух, на води, на отпадъци, на всеки един от операторите, които имат комплексни разрешителни. Големите горивни инсталации, включително и тези, които визирате, също имат комплексни разрешителни и подлежат на един постоянен и непрекъснат контрол. Наистина, там нещата са доста по-сложни, защото всички виждаме каква е ситуацията, аз лично съм ходила и с предходния министър на проверки. Има значително количества установени, така наречените нерегламентирани емисии. Имахме едно сериозно предизвикателство миналата година, мисля че септември, с Димитровградския ТЕЦ, ние като държава имаме ангажимент, трябва не повече от 24 превишения на серен диоксид, ние имаме и наказателна процедура там за въздуха, достигнахме буквално в рамките на по-малко от 8 часа, мисля че около 10-12 превишения на средно часовата… Беше много критично и аз благодаря и благодарение съдействието на Министерството на енергетиката ние успяхме, всъщност да спрат работата, през електроенергийния оператор, през ЕСО, за да може да се спаси следващото превишение. Тогава беше едно от най-сериозните предизвикателства, които аз имах като министър.

Водещ: Защо?

Росица Карамфилова: Защото поставихме под една огромна отговорност цялата система. Когато спряхме ТЕЦ-а през ЕСО, започнаха какви ли не медийни изяви, че всъщност виждате ли има манипулация на станциите, които са за измерване на атмосферния въздух, други твърдяха, че някой нарочно е спрял…колкото хора толкова мнения. Самият оператор, водихме няколко срещи с тях, тъй като има голяма опасност, ако наистина има недоказване, те тогава при една съдебна битка могат да претендират много сериозни щети, които държавата ще плати и тогава отговорността е още по-голяма.

Водещ: Заплашваха ли ви тогава?

Росица Карамфилова: Не. Какво направихме ние. Всъщност те, тъй като те щяха за запалят при всеки един момент, направихме така нареченото „контролирано палене“, това е може би първото, което е правено. Буквално целият Димитровград беше обхванат от мобилни автоматични станции, включително мобилна автоматична станция до тази, която е стационарната.

Водещ: Какво правят те?

Росица Карамфилова: Направиха контролирано палене, за да се прецени доколко всъщност и да се валидират данните на автоматичната измервателна станция или не. Разбирате ли каква е огромна отговорността, която автоматично докладва до Европейската агенция по околна среда.

Водещ: Тоест, подсигурихте се двойно, да може да изпратите веднага данните в Европа, ако те решат да съдят или да кажат, че има манипулация.

Росица Карамфилова: И още нещо, което беше наистина много рисковано. Защото това не е просто да изключиш двигателя на колата. Когато работи тази голяма машина – ТЕЦ-а, разбира се дори да спре да работи той има остатъчна…, и играта беше много сложна. И тогава операторът подаде към нас, към МОСВ, към Министерство на енергетиката, декларация, в която каза – ние определихме едни норми, ако достигне /…/ независимо от станцията, ще спре да работи до края на декември месец 2022 година ,за да гарантираме, че в този регион няма да има 24-то превишение. Уверявам ви, не искам да се връщам към тези времена…контролирано палене. Първите станции тръгват нагоре, спряха, направиха своите ремонтни дейности… Всъщност 2022 година е първата година, в която няма превишения на норми на серен диоксид…и това го докладвахме до Европейската комисия. И има голяма връзка и с наказателната процедура за качеството на атмосферния въздух, защото миналата година септември участвахме в устни състезания, там е свързано разбира се с фините прахови частици, очакваме решението на съда. Обаче сме обнадеждени, че поне държавата няма да плати тройна, петорна цена, за това, че има проблеми…

Водещ: Защото сте направили един опит, който се е оказал успешен. Защо преди вас години наред не е правен този опит? Казвате, че е много трудна процедурата, описахте я детайлно, защо не е правено до сега?

Росица Карамфилова: Не мога да ви отговоря на този въпрос.

Водещ: Но, има начин?

Росица Карамфилова: Когато има воля, има и начин, има и трябва обаче да има екип, на който да се разчита. Тогава знаете ли, аз смених директорите от регионалните инспекции, за да си гарантирам, че няма да има обвързаност.

Водещ: Че ще изпълнят процедурата?

Росица Карамфилова: Точно така.

Водещ: Толкова ли е тежко на местно ниво?

Росица Карамфилова: Нашата система е невидимата система, имам предвид системата на МОСВ. Ако всичко върви, никой не забелязва какво правим. При най-малкия проблем, дали някой си е хвърлил отпадъка там, или от вчера случката с язовир „Студена“, което ми казват, че министърът трябва да сто нонстоп на язовир „Студена“…

Водещ: Трябва, защото видяхте какво стана с министър Нено Димов, вашият предшественик?

Росица Карамфилова: Да, това вече става като някаква огромна тежест на плещите, на който и да е министър. Нашата…добрата работа остава невидима, най-малкия проблем ние сме първи…

Водещ: Кажете за „Студена“.

Росица Карамфилова: Ще ви кажа много бързо. Предприели сме съответните действия, няма нищо обезпокоително…

Водещ: Ще прелее ли язовира…?

Росица Карамфилова: Не, моля ви, няма да допуснем да прелее язовира. В координация сме, дори днес получихме и писмо от ВиК оператора, турбината на единия ВЕЦ има авария, в момента ще намалим малко мощностите, така че да се гарантира… Защото тази вода е много ценна, това е едногодишен изравнител, за да се осигури за цялата година вода за Перник и региона той трябва да съдържа много високо количество вода. Тази година е доста сушава и ние за да гарантираме, това е много сериозен баланс буквално всеки ден. И аз смея да твърдя, че работа дава резултати. Знаете в началото и в края на годината „Копринка“ и други язовири, които буквално бяха източени, благодарение на точно този урегулиран режим ситуацията е доста по-добра.

Водещ: Трябва да засегнем обаче и Плана за възстановяване и устойчивост, който е свързан и с темата с ТЕЦ-те. Поискахме предоговаряне, очевидно разчитаме на това, че ще намалим замърсяването, ще намалим вредните емисии, за да искаме отсрочка за затварянето на българските ТЕЦ-ве. Кажете ми обаче, ако допуснем, че затворим всички тези ТЕЦ-ве, които до момента са подложени на проверка от Европейската прокуратура, че те са нарушили всички възможни изисквания, или хипотетично разгледаме този вариант, това ще ни позволи ли, да застанем пред Европейската комисия с амбицията, че сме намалили вредните емисии у нас достатъчно, за да искаме предоговаряне?

Росица Карамфилова: Предоговарянето вече трябва да е факт. Така или иначе Народното събрание задължи МС и ние трябва да отворим и да се опитаме да предоговорим Плана за възстановяване и устойчивост по начин, по който наистина да даде устойчивост на действията. Срокът мисля, че е 31 март, за да се даде положителна предварителна оценка от страна на ЕК, като ангажиментите са две. Първо да се отпадне поетия ангажимент 40 процента намаляване спрямо 2019 година до 2025 година и да се гарантира привеждането на ангажиментите за декарбонизация в съответствие с общоевропейските цели, като се осигури работата на централите въглища без тяхното затваряне до 2038 година. Под вещото ръководство на вицепремиера Пеканов в момента, ние и Министерството на енергетиката работим именно, за да направим план за предоговорения процес…

Водещ: Ще ви помогне ли акцията на Европейската прокуратура в тази посока обаче?

Росица Карамфилова: В случая да ви кажа, аз се опитвам да разделя задачата, защото е много важно да говорим с факти и цифри. Разбира се, Европейската прокуратура… като министър на околната среда и водите всеки потенциален замърсител не трябва да работи и го казвам най-откровено. Но нека да говорим с факти. В тази реформа, която е включена казвам следното: По приблизителна оценка /ние сме я подготвили, вече сме я изпратили на Министерство на енергетиката/, от всички централи, които произвеждат електрическа енергия от въглища най-голям е делът по вече верифицираните емисии и от парникови газове, категория производство на електрическа и топлинна енергия това са – ТЕЦ „Марица-Изток 2“ с около 25 процента, ТЕЦ „КонтурГлобал Марица Изток 3“,с около 15 процента и ТЕЦ „Ей И Ес Марица Изток I“ с около 12 процента. Тоест, тези три инсталации са източник на около 82 процента от емисиите на парникови газове на година. Ако ги преизчислим сред деветте централи, които произвеждат и ги приравним на въглища, тези трите централи са източник на малко над 94 процента от емисиите.

Водещ: Тоест, за да го преведем на по-разбираем език, дори да затворим всички тези ТЕЦ-ве и централи свързани под някаква форма с Христо Ковачки, няма да спестим повече от 6 процента вредни емисии?

Росица Карамфилова: Това, което искам да кажа е, че най-важно сега е, заедно с Министерство на енергетиката наистина да се намерят и да дадат конкретните мерки, дали ще бъдат те за смяна на горивата, и по какъв начин, именно, за да се гарантира, че чрез съответната горивна смес при работата на определени инсталации ние ще можем да имаме достатъчно амбициозна цел за декарбонизация.

Водещ: Продължаваме разговора и с Еленко Божков малко по-късно, и за да разберем колко път енергийната система може да бъде сигурна и няма да претърпи щети, ако тези ТЕЦ-ве, за които говорим от самото начало с вас, бъдат затворени. Вие обаче сте на мнение, че и да ги затворим, с вредните емисии няма да се оправим. Ще продължат държавните и така наречените американски централи да произвеждат 96 процента…

Росица Карамфилова: Аз говоря в момента статистически с факти, но казвам – ако има нарушения, респективно трябва да има наказания.

Водещ: На финала ми позволете един въпрос свързан със завода за отпадъци в София. Казахте там, че с европейски пари или поне по Оперативна програма „Околна среда“ няма да може да се финансира, но много кратко кажете – ще успеем ли да го спасим всъщност и той да се случи най-после?

Росица Карамфилова: този въпрос към Столична община. Аз казвам, със средства по Оперативна програма няма да се финансира. Вече са изпратени писма, последни такива до Столична община, с които те трябва да възстановят аванса от малко над 70 милиона лева. Вече сме в преговори с Европейската комисия за да ни начертаят какви са стъпките за да предоговорим и по-скоро да променим Оперативна програма „Околна среда“, да отпадне ключовият параметър, коефициент, който е свързан с оста, за да спасим средствата, които така или иначе остават. В момента мисля, че тече срока на Столична община, след това ще се прекрати договора за БФП и очаквам буквално до края на месец март да имаме активно сътрудничество с комисията. Така че, тези средства вече да бъдат релокирани, ние сме ги разпределили, за да отидат и за индексация на договорите, 5предвид високата инфлация, за да няма загуба от европейски средства по линия на ОП „Околна среда.“

Водещ: Много ви благодаря за този разговор.

Росица Карамфилова: И аз ви благодаря!