Въпрос на Джевдет Чакъров, народен представител от ПГ на ДПС относно подаване на иск от ЕК срещу България в съда на ЕС заради забавено транспониране на рамковата Директива за отпадъците

23 ноември 2012 | 14:55

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ НА НС,
УВАЖАЕМИ ДАМИ И ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ЧАКЪРОВ,

Аз бях потресена в средата на август месец 2009 г., когато заварих „нула работа”, както по изграждане на депата, както по придвижване на проектите по Оперативна програма „Околна среда“, както по липсата на сдружение между общините, така и поради липса на каквато и да била аналитична и друга работа по подготовка на закон за транспониране на директивата. Беше „работа нула”!

Какво направихме едновременно? Както ви е известно, Рамковата директива беше готова до края на 2007 г. и публикувана през 2008 г. Предвид амбициозните цели, които поставя директивата за оползотворяване на отпадъците, на страните-членки бяха предоставени две години и половина за въвеждането на текстовете на директивата в националните закони. За съжаление, както ви казах, до септември 2009 г., в министерството не беше извършвана никаква аналитична и друга дейност за въвеждане на рамковата директива в националното законодателство.

От друга страна, анализът, който изисках и беше изготвен през септември 2009 г. за проектите по ОП „Околна среда“ за общински и регионални съоръжения  показа, че няма техническа и процедурна готовност за почти всички регионални съоръжения. А в много региони, общините не желаят и нямат интерес да се сдружават, тоест не бяха отправени покани към общините да си представят проектите, не бяха подготвени указания за изискванията към проектите, общините нямаха готови проекти, нямахме закон, който да стимулира общините да задвижат целия процес.

 Ето защо взех правилни управленски решения и приложих следния подход:

  1. Бързи изменения и допълнения в действащия Закон за управление на отпадъците с оглед създаване на административни и икономически стимули за сдружаване на общините по региони и ускоряване на подготовката на проектите по ОП “Околна среда“. Законопроектът беше разработен от министерството и приет от Народното събрание през юни 2010 г.
  2. Започнаха анализи и работа по нов Закон за управление на отпадъците, който да въведе в пълен обхват текстовете и със съответните национални механизми Рамковата директива за управление на отпадъците, като се отчетат и натрупаният опит и възникналите проблеми по прилагането на тогава действащия закон. До края на 2010 г. беше разработен първия проект на нов Закон за отпадъците, беше представен на широко обществено обсъждане, тъй като неговото прилагане засяга всички граждани, общини и широк кръг от бизнеса. Проведоха се многобройни срещи с всички заинтересовани страни, над сто срещи. В резултат, в началото на юли 2011 г., Министерски съвет одобри проекта на нов Закон за управление на отпадъците и се внесе в Народното събрание през юни той беше приет. Както вие съобщихте, Европейската комисия отчете напредъка и съответно оттегли иска от Съда на Европейските общности.

Смея да твърдя, че това, което направихме за три години, не е направено за предишните десет години и вие отлично знаете за това. Също знаете какво заварих – една схема за развозване на отпадъците из цялата страна и  това, ако се  беше случило,  в  момента щяха да са запълнени и депата на България, които отговарят на изискванията.