Въпрос от Румен Такоров, народен представител от ПГ на Коалиция за България относно възлагането и изпълнението на договори за заснемане и контролно замерване на площи в ски зона с център Банско

28 септември 2012 | 13:38

УВАЖАЕМА ГОСПОЖО ПРЕДСЕДАТЕЛ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОЖИ  И  ГОСПОДА НАРОДНИ ПРЕДСТАВИТЕЛИ,
УВАЖАЕМИ ГОСПОДИН ТАКОРОВ,

Както е известно стартирането на това заснемане се наложи поради факта, че от години в Министерството на околната среда и водите има сигнали за това, че концесионната част на „Ски зона с център гр. Банско” е по-голяма от тази, която е по договора за концесия от 2001 година. По тази причина сметнах че е необходимо да уважим исканията на НПО предприехме това заснемане.

Отговорът на конкретно поставения от Вас въпрос е кратък – не, не може да се каже, че има обективно определени граници на концесионната площ, които са приети и от концесионера., така като смятаме и ние в резултат на това заснемане. Защо се стига до тази абсурдна ситуация. 

1. Както вие споменахте, ние заснехме по-голяма територия, тъй като има доста неясноти в самия договор за концесия кое попада в обхвата, за да имаме основа на която на експертната среща на ВЕС да уточняваме кой от обектите е вътре.
2. Резултатите от геодезическото заснемане и контролното замерване бяха предоставени на концесионера, който ги оспори. Аргументът, че не е присъствал на заснемането и замерването е единият, освен това той оспорва още: 1) че в замерването са включени обекти на трети лица, които не попадат в концесионната територия; 2) че в площта са включени шкарпи и откоси, които всъщност не са реално ползвана територия; и редица други подобни аргументи.
3. В продължение на повече от година Министерството на околната среда  води разговори с концесионера на експертно ниво, за да уточни действителното положение. Бяха разменени редица писмени становища и позиции.

От значение за Народното събрание и обществеността е, че беше установено, че клаузите на Договора за концесия са неясни и противоречиви. Например още в чл.1 на Договора формулировката на обекта на концесия е противоречива и позволява разнопосочно тълкуване относно границите на концесионната площ, а именно: зоната за концесиониране е определена по външната граница на ски-зоната, съгласно границите на действащия тогава териториален устройствен план от 2001 г. Същевременно в следващия член се визира площ от 99,55 ха като сбор от площи на отделни обекти.

Друг  проблем е, че договорът за концесия е обвързан с териториален устройствен план от 2001 г., а междувременно е влязъл в сила и действа изменен териториален устройствен план от 2004 г. Което прави трудно да се определи кой териториален устройствен план е приложимият –  още повече че министерството е давало   разрешителни за разни обекти през 2006 и 2007 година.  
Така че има куп неясноти и ние желаем да бъде уточнен този обхват, той като тези неясноти в договора създават много  проблеми и на двете страни.
Това, което искам да подчертая е, че концесионното възнаграждение, което се полага на държавата не зависи от площта, която е отдадена на концесия, както и това, че това са площи на държавата и ще си останат нейни.