- Начало
- Министерство
- Програми и проекти
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Обща информация
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
- Бюджет на МОСВ
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Национален план за възстановяване и устойчивост
Обща информация
https://ec.europa.eu/easme/en/life
Приоритетни области на Програма LIFE (видео)
Програма LIFE е финансов инструмент на Европейския съюз, подпомагащ проекти за опазване на околната среда, природата и климата на територията на ЕС. Програмата е създадена с цел допринасяне за изпълнението, актуализирането и развитието на политиката и законодателството на ЕС в областта на околната среда и климата чрез съ - финансиране на проекти с европейска добавена стойност.
Нормативна база: РЕГЛАМЕНТ (ЕС) № 1293/2013 НА ЕВРОПЕЙСКИЯ ПАРЛАМЕНТ И НА СЪВЕТА от 11 декември 2013 година за създаване на Програма за околната среда и действията по климата (LIFE) и за отмяна на Регламент (ЕО) № 614/2007
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/HTML/?uri=CELEX:32013R1293&from=EN
Управление на програмата:
Програма LIFE се управлява от Европейската комисия (ЕК) чрез нейните главни дирекции (ГД) „Околна среда“ и „Действия по климата“. Дейността по пряко управление на програмата е делегирана на Изпълнителна агенция за малки и средни предприятия (EASME), която действа под надзора на посочените главни дирекции на ЕК. Външни екипи от експерти по подбор на проекти, мониторинг и комуникация подпомагат ЕК и EASME в техните дейности. Управлението на двата финансови инструмента на Програма LIFE (NCFF и PF4EE) е делегирано на Европейската инвестиционна банка (ЕИБ).
Структура на програмата:
Програмата е структурирана в две подпрограми, всяка от които обхваща по три приоритетни области:
1) Подпрограма „Околна среда“:
- a) Околна среда и ресурсна ефективност;
- b) Природа и биоразнообразие;
- c) Управление и информация, свързани с околната среда.
2) Подпрограма „Действия по Климата“:
- a) Смекчаване на изменението на климата;
- b) Адаптация към изменението на климата;
- c) Управление и информация, свързани с климата.
Бюджет на програмата:
Съгласно член 4 от Регламент № 1293/2013, общият финансов пакет за изпълнението на програма LIFE за периода 2014-2020 г. е 3 456 655 000 евро, разпределени между двете подпрограми по следния начин:
- 2 592 491 250 евро за подпрограма „Околна среда“ (75% от общия финансов пакет)
- 864 163 750 евро за подпрограма „Действия по климата“ (25 % от общия финансов пакет).
Многогодишни работни програми:
Многогодишните работни програми (МРП) за програма LIFE се приемат от ЕК съгласно специално регламентирана процедура. В рамките на всяка МРП се уточняват:
|
|
|
http://eur-lex.europa.eu/legal-content/BG/TXT/HTML/?uri=CELEX:32014D0203&from=EN
|
Видове финансиране
- Безвъзмездно съ-финансиране на проекти (action grants) – предназначено за следните категории проекти:
- „Традиционни" проекти:
а) „Пилотни проекти“ – проекти, в които се прилага технически похват или метод, неприлагани преди това или на друго място, предлагат потенциални ползи в областта на околната среда и климата в сравнение с настоящите най-добри практики, и които впоследствие могат да бъдат прилагани в по-голям мащаб при сходни ситуации
б) „Демонстрационни проекти“ - осъществяват на практика, изпитват, оценяват и разпространяват действия, методики или подходи, които са нови или неизвестни в специфичния контекст на проектите, като например географския, екологичния или социално-икономическия контекст, и които може да се приложат при подобни обстоятелства другаде;
в) „Проекти с най-добра практика“ - прилагат подходящи, разходно-ефективни и съвременни техники, методи и подходи, като се взема предвид специфичният контекст на проекта;
г) „Проекти за информация, осведоменост и разпространяване“ са насочени към подкрепа на комуникацията, разпространението на информация и повишаването на осведомеността в областите на подпрограмите за околната среда и действия по климата.
- „Интегрирани проекти“ – изпълняват в голям териториален мащаб (регионален, многорегионален, национален или транснационален) стратегии или планове в областта на околната среда или климата, изисквани от специфичното законодателство на ЕС в посочената област, разработени съгласно други актове на Съюза или разработени от органите на държавите - членки, преди всичко в областта на природата, включително, наред с другото, на управлението на мрежата „Натура 2000“, водите, отпадъците, въздуха и смекчаването на изменението на климата и адаптацията към него, като същевременно гарантират участие на заинтересованите страни и насърчават мобилизиране и координиране с поне още един подходящ източник на финансиране от Съюза, на национално равнище или от частния сектор;
- „Проекти за техническа помощ“ - предоставят финансова подкрепа на кандидатите при изготвянето на интегрирани проекти посредством безвъзмездни средства за дейности,
- „Проекти за изграждане на капацитет“ са такива проекти, които посредством безвъзмездни средства за дейности предоставят финансова подкрепа за действията, необходими за изграждане на капацитета на държавите-членки (ДЧ), включително националните или регионалните звена за контакт LIFE, с оглед ДЧ да могат да участват по-ефективно в програмата LIFE. Те се основават на „План за развитие на капацитета“, одобрен от ЕК. Допустими са до два проекта за всяка ДЧ – по един проект за периода на всяка многогодишна работна програма.
- „Подготвителни проекти“ са проекти, определени основно от Комисията в сътрудничество с държавите-членки и са насочени към конкретни нужди за разработването и изпълнението на политиката и законодателството на Съюза в областта на околната среда или климата;
- Грантове за оперативни и административни разходи на НПО:
С безвъзмездни средства за оперативни разходи се подкрепят определени оперативни и административни разходи на организации с нестопанска цел, които се стремят към постигане на цел от общ интерес за ЕС, които работят предимно в областта на околната среда или действията по климата и участват в разработването, изпълнението и прилагането на политиката и законодателството на Съюза. Максималният размер на съ-финансиране от ЕС с безвъзмездни средства за оперативни разходи, е 70 % от допустимите разходи.
- Съгласно Регламент № 1293/2013 част от бюджета на програма LIFE се предоставя чрез два финансови инструмента, които се управляват от ЕИБ съвместно с ЕК и предоставят възмездно финансиране:
- Механизъм за финансиране на природен капитал (NCFF)
В рамките на този финансов инструмент ЕИБ предоставя заеми и инвестиции във фондове за подпомагане на проекти в държавите-членки, които насърчават запазването на природния капитал, включително адаптирането към изменението на климата. NCFF предоставя:
а)Консервационно финансиране:
- инвестиции за дългосрочно опазване на екосистемите;
- парични потоци, които се генерират от устойчиви продукти и услуги.
б)Реставрационно финансиране:
- инвестиции за възстановяване на историческата стойност на екосистемите;
- възвръщаемост за сметка на увеличената стойност на активите след края на проекта.
в)Офсетни (компенсаторни) плащания;
г)Консервация, възстановяване или създаване на нови екосистемни активи, които да се използват за компенсаторни плащания.
За повече информация :
http://ec.europa.eu/environment/life/funding/financial_instruments/ncff.htm
- Инструмент за частно финансиране на енергийна ефективност (PF4EE) цели увеличаване на частното финансиране за инвестиции в проекти за повишаване на енергийната ефективност. PF4EE предоставя отпускане на заеми от ЕИБ на финансови посредници и защита срещу загуби, свързани с отпускането на заеми за проекти за енергийна ефективност. Инструментът помага междинните банки в ДЧ в разработването и предлагането на специфични програми за заеми за проекти за енергийна ефективност, които са съобразени с националните планове за действие в тази връзка. PF4EE финансира:
а)Устойчиви механизми на заемно финансиране за енергийна ефективност, разглеждана като пазарен сегмент;
б) Предоставяне на дългово финансиране за допустими инвестиции в енергийна ефективност.
Финансовите инструменти могат да се комбинират помежду си, както и с безвъзмездни средства, финансирани от Съюза.
Процент на съ – финансиране
- За целия период на програмата:
- до 60 % от допустимите разходи за интегрирани проекти, проекти за техническа помощ и подготвителни проекти;
- до 60 % от допустимите разходи за традиционни проекти, финансирани по приоритетната област „Природа и биологично разнообразие“ в подпрограмата за околната среда;
- до 75 % от допустимите разходи за проекти, финансирани по приоритетната област „Природа и биологично разнообразие“ в подпрограмата за околната среда, отнасящи се до приоритетни местообитания или видове за изпълнението на Директива 92/43/ЕИО или видовете птици, считани за приоритет за финансиране от Комитета за адаптиране към техническия и научния прогрес, създаден по силата на член 16 от Директива 2009/147/ЕО, когато това е необходимо за постигане целта за опазване;
- 100 % от допустимите разходи за проекти за изграждане на капацитет.
Максималният размер на съ–финансиране, предвиден за всички останали проекти (традиционни проекти по подпрограма „Действия по климата“ и традиционни проекти по приоритетните области „Околна среда и ресурсна ефективност“ и „Управление и информация свързани с околната среда“ в подпрограма „Околна среда“) е както следва:
Допустими бенефициенти: 1.Публични органи – национални публични организации, независимо от формата им – централни, регионални, местни, второстепенни разпоредители;
2.Частни организации: а) Търговски (*с изключение на ЕТ) б) Нетърговски (вкл. НПО)
Кандидатстване по програмата: В рамките на многогодишните работни програми ЕК отправя ежегодни покани за представяне на проектни предложения, които се публикуват на интернет страницата на програма LIFE. Във връзка с всяка покана се публикуват специално разработени наръчници за кандидатстване, които напътстват кандидатите в процеса на подготовка и подаване на проектните им предложения. При изготвяне на предложението кандидатите могат също така да се консултират със съответните звена за контакт по програма LIFE на национално и на регионално ниво. Кандидатите за финансиране по програмата следва да представят проектните си предложения чрез “eProposal” уеб базиран инструмент, съдържащ всички необходими административни, технически и финансови форми, и разполага с функционални възможности за прикачване/изпращане на съответните документи. (https://webgate.ec.europa.eu/eproposalWeb/) |