- Начало
- Министерство
- ЕС и международно сътрудничество
- Координация по въпросите на ЕС
- Координационен механизъм по въпросите на ЕС
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
- Бюджет на МОСВ
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Национален план за възстановяване и устойчивост
Координационен механизъм по въпросите на ЕС
Координационен механизъм по въпросите на ЕС
От 1 януари 2007 г. България е пълноправен член на Европейския съюз с всички произтичащи от това обстоятелство права и задължения. Едно от най-големите предизвикателства е участието в процеса на вземане на решения от Съвета на ЕС, където успоредно с намиране на общия интерес, всяка държава отстоява националната си позиция.
Начинът на участие на Република България в процеса на вземане на решения на ЕС се осъществява чрез нормативно уредения координационен механизъм по европейските въпроси. Той има тристепенна структура за вземане на решения, включваща: междуведомствените работни групи, създадени към министерствата и някои ведомства, междуведомствения консултативен Съвет по европейските въпроси (СЕВ) с председател министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 и Министерският съвет.
Министерският съвет е най-високото равнище на координационния механизъм, който ръководи и осъществява политиката на Република България като държава-членка на ЕС. Основните функции, които изпълнява МС, са:
- решава политическите въпроси, свързани с членството на Република България в ЕС;
- приема позициите на Република България за редовните и неформалните заседания на Европейския съвет и на Съвета на Европейския съюз в различните му формати;
- приема Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на ЕС;
- приема годишен План за действие с мерките, произтичащи от членството на Република България в ЕС за въвеждане и прилагане на правото на ЕС;
- приема позиции на Република България за осигуряване на защита на правата и интересите на страната пред Съда на Европейския съюз;
- одобрява проекти на актове, с които се примат мерки на национално ниво, необходими за изпълнение и прилагане на актове на ЕС, и др.
Участието на България в процеса на вземане на решения на ЕС е уредено нормативно с Постановление № 85 на Министерския съвет от 2007 г. за координация по въпросите на ЕС. В него са установени националните структури и процедури за разработване и съгласуване на документите, които се представят пред ЕС, както и конкретните задачи и компетентности на участниците в този процес.
Заместник-министър председателят на Министерския съвет по чл. 5, ал.1, т.2 от УПМСНА, заместник-министър председателят по правосъдната реформа и министър на външните работи и министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018 осигуряват провеждането на единна национална политика на Република България по въпросите, свързани с ЕС.
Министрите и поверените им дирекции подпомагат, ръководят и координират и контролират в съответствие със своята компетентност оперативната работа по европейските въпроси в рамките на съответното министерство.
Съветът по европейски въпроси
Съветът по европейски въпроси (СЕВ) е консултативен междуведомствен орган, който осъществява общия контрол по функционирането на координационния механизъм по европейските въпроси. Негов председател е министърът за Българското председателство на Съвета на ЕС 2018, а негови членове са министрите, както и ръководителите на 37-те работни групи към съответните водещи ведомства.
Основните функции на СЕВ са свързани с:
- одобряване на проекти на рамкови позиции по различни досиета и въпроси, разглеждани на равнище ЕС;
- одобряване на проекти на позиции за редовните и неформалните заседания на Европейския съвет и на Съвета на ЕС в различните си формати, преди да бъдат приети от Министерския съвет;
- одобряване на стратегически или планови документи по европейските въпроси преди да бъдат внесени в Министерския съвет;
- одобряване на позиции по процедурите по неизпълнение на задълженията;
- одобряване на Шестмесечна оперативна програма с приоритетни за България теми и досиета за всяко Председателство на Съвета на ЕС;
- одобряване проект на годишен План за действие с мерките, произтичащи от членството на Република България в ЕС;
- решаване на въпроси от координационен характер, които са от компетентността на повече от едно ведомство или министерство и по които не е постигнато съгласие в съответната работна група, и др
Редовните заседания на СЕВ се провеждат веднъж седмично (всеки понеделник), като е предвидена възможност за свикване на извънредни заседания.
Дирекция „Координация по въпросите на Европейския съюз" към Министерския съвет има функция и на секретариат на Съвета по Европейски въпроси, а секретар на Съвета е директорът на дирекцията.
Работни групи
Министрите и ръководителите на ведомствата създават междуведомствени работни групи, като поименният им състав се определя със заповед на отговорния министър или ръководител.
Съгласно ПМС № 85/2007 г. съществуват 37 постоянни работни групи към съответните водещи ведомства. Те осъществяват основните дейности на експертно ниво по съответните политики на ЕС в рамките на координационния механизъм по европейските въпроси.
Работните групи се състоят от ръководител, заместник-ръководител/и, секретар и членове. Освен експерти от водещото ведомство в състава на работните групи се включват и експерти от дирекция „Координация по въпросите на ЕС“ в администрацията на МС, от дирекция “Политики и институции на ЕС“ на МВнР, служители на юрисконсултски и експертни длъжности от специализираната администрация на други заинтересовани ведомства, представители на социалните партньори, гражданското общество, академичната общност и бизнес организации.
Секретарят на работната група подготвя присъствените заседания, изпраща поканата, проекта на дневен ред и материалите за заседанията до всички членовете на групата; организира неприсъствено съгласуване на материалите от членовете на работната група; изготвя протоколи от присъствените заседания, както и от всичките съгласувани по писмена процедура проекти на актове.
Документи
-
.doc Решение 43 на МС за приемане на Плана за действие за 2018 година с мерките, произтичащи от членството на РБ в ЕССвали
-
.doc План за действие за 2018 година с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюзСвали
-
.rtf Постановление на МС №85Свали
-
.doc Годишна програма за участие на РБ в процеса на вземане на решения на ЕС през 2019Свали
-
.doc Шестмесечна програма с приоритетите на РБ и досиетата по време на Румънското председателствоСвали
-
.doc ПЛАН ЗА ДЕЙСТВИЕ ЗА 2019 Г. С МЕРКИТЕ, ПРОИЗТИЧАЩИ ОТ ЧЛЕНСТВОТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗСвали
-
.doc План за действие за 2020 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в ЕССвали
-
.doc Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на ЕС през 2020 г.Свали
-
.doc План за действие за 2021 г. с мерките, произтичащи от членството на Република България в Европейския съюзСвали
-
.doc Годишна програма за участие на Република България в процеса на вземане на решения на Европейския съюз през 2021 г.Свали
-
.doc План за действие за 2022 г. с мерките, произтичащи от членството на РГ в ЕССвали
-
.doc ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕТО НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2022 Г.Свали
-
.pdf ГОДИШНА ПРОГРАМА ЗА УЧАСТИЕ НА РЕПУБЛИКА БЪЛГАРИЯ В ПРОЦЕСА НА ВЗЕМАНЕ НА РЕШЕНИЯ НА ЕВРОПЕЙСКИЯ СЪЮЗ ПРЕЗ 2023 Г.Свали
-
.pdf План за действие за 2023г. с мерките, произтичащи от членството на България в Европейския съюзСвали