- Начало
- Министерство
- Контролна дейност
- БД
- Месечни отчети
- ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ МАРТ 2025 Г.
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Главен секретар
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Приоритети за 2025
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Програма "Околна среда" 2021-2027 г.
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
-
Бюджет на МОСВ
- Бюджет на МОСВ за 2014г.
- Бюджет на МОСВ за 2015г.
- Бюджет на МОСВ за 2016г.
- Бюджет на МОСВ за 2017г.
- Бюджет на МОСВ за 2018 г.
- Бюджет на МОСВ за 2019 г.
- Бюджет на МОСВ за 2020 г.
- Бюджет на МОСВ за 2021 г.
- Бюджет на МОСВ за 2022 г.
- Бюджет на МОСВ за 2023 г.
- Бюджет на МОСВ за 2024 г.
- Бюджет на МОСВ за 2025 г.
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2024 г.
-
Бюджет на МОСВ
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Архив на декларациите по чл. 12 от ЗПУКИ
- Национален план за възстановяване и устойчивост
ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ МАРТ 2025 Г.
ОТЧЕТ
за осъществената контролна дейност от Басейновите дирекции
през месец март 2025 г.
I. Кратка обобщена информация за осъществената контролна дейност и резултати от извършената контролна дейност на басейновите дирекции:
През месец март 2025 г. от Басейновите дирекции (БД) са извършени общо 849 проверки, от които 524 за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите (ЗВ) и 48 по постъпили сигнали от граждани и организации, вкл. по „Зелен телефон“. В рамките на осъществения контрол от БД са дадени 156 броя предписания за отстраняване на допуснати пропуски и/или несъответствия с изискванията на Закона за водите.
За установени административни нарушения по ЗВ, са съставени 94 акта (АУАН), от които 4 за неизпълнени предписания. На основание разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания, между наказващия орган (директора на БД) и нарушителя, са сключени 23 споразумения на обща стойност 6 965 лв.
От директорите на БД са издадени 19 наказателни постановления, с които на нарушителите са наложени имуществени санкции по ЗВ в общ размер на 12 250 лв.
В отчетния период, за неизпълнени задължения за заплащане на такси по издадени разрешителни по ЗВ, от директорите на БД са издадени 9 акта за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ), на обща стойност 25 989 лв.
В резултат на осъществената контролна дейност от БД през месец март са реализирани приходи в общ размер на 1 732 263 лв., от които:
- 31 825 лв. от наложени глоби/имуществени санкции;
- 1 449 056 лв. от събрани такси за осъществено право за използване на водите, предоставено с разрешителни по реда на Закона за водите;
- 251 382 лв. са постъпили суми по влезли в сила АУПДВ.
II. Акценти от извършената месечна контролна и административно наказателна дейност на басейновите дирекции:
- Контрол за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите и заплащане на дължимите такси;
- Изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по ЗВ за използване на водите;
- Проверки за състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени и за изясняване на обстоятелства по постъпили жалби и сигнали за нередности при използване на водите и водните обекти.
III. Кратък анализ на постигнатите резултати в областта на опазване на околната среда, от осъществената контролна дейност:
Приоритет в контролната дейност на БД през месец март са проверките за спазване на условията по издадените разрешителни по реда на Закона за водите и за заплащане на дължимите такси за осъществяване правото на използване на водите. Извършени са 524 проверки, които представляват приблизително 62% от общия брой извършени проверки от БД през отчетния период.
Друг основен приоритет в контролната дейност на БД е състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени. Извършени са общо 138 броя проверки, които представляват приблизително 16% от общия брой извършени проверки през отчетния период. В рамките на осъществения контрол са дадени предписания на областни управители/кметове на общини и отговорни институции за предприемане на действия за осигуряване на проводимост, премахване на дънери и растителност, наносни острови от речните легла, битови отпадъци и др. Извършени са и последващи проверки за изпълнение на предписания, дадени при предходни проверки за осигуряване на проводимостта на речните легла.
През месец март са извършени и общо 187 броя проверки за:
- състоянието и правилната експлоатация на водовземните съоръжения;
- изпълнение на режимните графици за използване на водите на комплексните язовири по Приложение № 1 от Закона за водите;
- обстоятелства по постъпили сигнали и жалби; нерегламентирани дейности във водните обекти;
- последващи проверки за изпълнение на дадени предписания и други.
През отчетния период са предприети съответните действия от БД, във връзка с получени жалби и сигнали от институции, организации, граждани и юридически лица, за наличие на нередности при използване на водите и водните обекти, част от които са:
- „Изтичане на отпадъчни води към терени извън площадката на бетонов възел, стопанисван от „Бест Билдинг“ ЕООД на територията на село Гурмазово, община Божурище, Софийска област“
Извършена е проверка на място от експерти на БДДР, съвместно с представители на РИОСВ-София. При извършения оглед на обекта е установено водовземно съоръжение в сервизно помещение в близост до бетоновия смесител на територията на обекта. При проверката е констатирано водовземане от съоръжението, като добитата вода се пълни в резервоар. Отнетите водни количества се ползват за производство на бетонови смеси, без монтирано измервателно устройство на водовземното съоръжение „Бест Билдинг“ ЕООД е бил титуляр на разрешително за водовземане чрез съществуващи водовземни съоръжения с краен срок на действие на разрешителното 2020 г. чрез тръбен кладенец „ТК Бест Билдинг, Гурмазово, Божурище“. По данни от разрешителното кладенеца е оборудван с потопяема помпа. От страна на БДДР са дадени предписания да се демонтира помпеното оборудване от тръбния кладенеца и да не се водовзема от тръбния кладенец до издаването на разрешително за водовземане от подземни води по реда на Закона за водите.
- „Сигнал за кафяво оцветяване на водите в река Поройна около Икономическа гимназия на град Шумен“
Извършена е проверка на място от експерти на БДЧР, съвместно с представител на Регионална лаборатория – гр. Шумен към ИАОС. Извършен е обход и оглед на река Поройна в град Шумен, бул. „Симеон Велики“ при мост в близост до Икономическа гимназия. Констатирано е, че водите в реката са без особен мирис с наличие на кафяво оцветяване. При проверката е извършен оглед на река Енчова при вливането й в река Поройна, гр. Шумен в района на магазин „Лидъл“. Констатирано е, че водите в реката са бистри и без видимо оцветяване. От Регионална лаборатория-гр. Шумен е взета проба за анализ от води в две точки от река Поройна.
- Сигнали за наличие на мъртва риба и замърсяване на река Мечка в района на кв. Дебър, град Първомай и село Поройна, общ. Първомай. област Пловдив
Извършена е проверка на място от експерти на БДИБР, съвместно с представители на РИОСВ-Пловдив, Регионална лаборатория-Пловдив и община Първомай. При проверката са обходени участъците от реката в района на кв. Дебър, град Първомай и село Поройна. Не са открити умрели риби, водите на реката са били бистри, без мирис и цвят, а по бреговете и дъното липсва наслоена утайка. От Регионална лаборатория-Пловдив е взета проба за анализ от водите на река Мечка. При обхода по течението на реката не е открит източник на отпадъчни води, на който би могло да се извърши проверка от страна на РИОСВ-Пловдив. Анализът на взетите проби от повърхностните води от р. Мечка показва, че установените наднормени стойности на азотните и фосфорните показатели свидетелстват за биогенно замърсяване на водите на р. Мечка, но техните концентрации не доказват високи, летални за рибите стойности на разтворен във водата нейонизиран амоняк и/или нитрити, което съчетано с наличието на живи екземпляри риби по време на вземането на водните проби, предполага преминало локално замърсяване на водите, причинило измирането на рибата.
- „Сигнал за подкопаване на основите на стена, поради отклоняване течението на река Благоевградска Бистрица“
Извършена е проверка от експерти на БДЗБР, съвместно с представители на община Благоевград на участък от река Благоевградска Бистрица, в урбанизираната територия след баража „д-р Тишинов”(т.нар. „Шумящ бараж“), в посока по течението на реката и непосредствено до “Алеята на здравето” в землището на град Благоевград. При проверката е установено, че във водното течение на реката има образувал се наносен остров, обрасъл с тревна растителност. Същият разделя водното течение на два потока и възпрепятства нормалната проводимост на речното легло при високи води. В следствие на разделянето на водното течение от наносния остров на два потока и в следствие на ерозионното действие на водата, е подкопана корекцията в този участък и при преминаване на високи води, може да доведе до нейното разрушаване. От страна на БДЗБР са дадени предписания на Областна администрация- Благоевград да предприемат необходимите действия за осигуряване на проводимостта на участъка с цел предотвратяване на вредното въздействие на водите, в резултат на преминаване на високи води в изпълнение на задължения по чл. 140, ал. 5 и ал. 6 от Закона за водите.
През месец март, за констатирани административни нарушения на Закона за водите са съставени 94 броя актове за установяване на административни нарушения (АУАН), част от които са за:
- Неизпълнение на условия, поставени в разрешителните за използване на водите;
- Водовземане/ползване без издадено разрешително по реда на Закона за водите;
- Неизпълнение на дадени предписания при предходни проверки и др.
IV. Кратко обобщение по отношение на постигнат ефект спрямо околната среда, бизнеса и обществеността от осъществената контролна дейност:
През отчетният период, в резултат от осъществения контрол от страна на Басейновите дирекции за законосъобразното използване на водите и за изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по Закон за водите за използване на водите, са събрани над 1 млн. лв., които са трансферирани в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).