- Начало
- Министерство
- Контролна дейност
- БД
- Месечни отчети
- ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ АВГУСТ 2024 Г.
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Главен секретар
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Приоритети за 2025
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Програма "Околна среда" 2021-2027 г.
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
- Бюджет на МОСВ
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Архив на декларациите по чл. 12 от ЗПУКИ
- Национален план за възстановяване и устойчивост
ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ АВГУСТ 2024 Г.
ОТЧЕТ
за осъществената контролна дейност от Басейновите дирекции
през месец август 2024 г.
I. Кратка обобщена информация за осъществената контролна дейност и резултати от извършената контролна дейност на басейновите дирекции:
През месец август 2024 г. от Басейновите дирекции (БД) са извършени общо 896 проверки, от които 554 за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите (ЗВ) и 126 по постъпили сигнали от граждани и организации, вкл. по „Зелен телефон“. В рамките на осъществения контрол от БД са дадени 280 броя предписания за отстраняване на допуснати пропуски и/или несъответствия с изискванията на Закона за водите.
За установени административни нарушения по Закона за водите, са съставени 48 акта (АУАН), от които 5 за неизпълнени предписания. На основание разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания, между наказващия орган (директора на БД) и нарушителя, са сключени 23 споразумения на обща стойност 11 235 лв.
От директорите на БД са издадени 20 наказателни постановления, с които на нарушителите са наложени имуществени санкции по ЗВ в общ размер на 23 000 лв.
В отчетния период, за неизпълнени задължения за заплащане на такси по издадени разрешителни по ЗВ, от директорите на БД са издадени 122 акта за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ), на обща стойност 1 916 454 лв.
В резултат на осъществената контролна дейност от БД през месец август са реализирани приходи в общ размер на 2 381 667,3 лв., от които:
- 33 032 лв. от наложени глоби/имуществени санкции;
- 636 258 лв. от събрани такси за осъществено право за използване на водите, предоставено с разрешителни по реда на Закона за водите;
- 1 712 377 лв. са постъпили суми по влезли в сила АУПДВ.
II. Акценти от извършената месечна контролна и административно наказателна дейност на басейновите дирекции:
- Контрол за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите и заплащане на дължимите такси;
- Изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по ЗВ за използване на водите;
- Проверки за състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени и за изясняване на обстоятелства по постъпили жалби и сигнали за нередности при използване на водите и водните обекти.
III. Кратък анализ на постигнатите резултати в областта на опазване на околната среда, от осъществената контролна дейност:
Приоритет в контролната дейност на БД през месец август са проверките за спазване на условията по издадените разрешителни по реда на Закона за водите и за заплащане на дължимите такси за осъществяване правото на използване на водите. Извършени са 554 проверки, които представляват приблизително 62% от общия брой извършени проверки от БД през отчетния период.
Друг основен приоритет в контролната дейност на БД е състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени. Извършени са общо 51 броя проверки, които представляват приблизително 6% от общия брой извършени проверки през отчетния период. В рамките на осъществения контрол са дадени предписания на областни управители/кметове на общини и отговорни институции за предприемане на действия за осигуряване на проводимост, премахване на дънери и растителност, наносни острови от речните легла, битови отпадъци и др. Извършени са и последващи проверки за изпълнение на предписания, дадени при предходни проверки за осигуряване на проводимостта на речните легла.
През месец август са извършени и общо 291 броя проверки за:
- състоянието и правилната експлоатация на водовземните съоръжения;
- изпълнение на режимните графици за използване на водите на комплексните язовири по Приложение № 1 от Закона за водите;
- обстоятелства по постъпили сигнали и жалби; нерегламентирани дейности във водните обекти;
- последващи проверки за изпълнение на дадени предписания и други.
През отчетния период са предприети съответните действия от БД, във връзка с получени жалби и сигнали от институции, организации, граждани и юридически лица, за наличие на нередности при използване на водите и водните обекти, част от които са:
- „Нерегламентирано използване на вода за земеделски нужди от река Текето и река Крапинец, преминаващи през територията на ТП ДЛС „Воден – Ири Хисар“
Извършена е проверка на място от експерти на БДДР. При проверката е направен оглед на посочените места и не е установено водовземане от реката. Проверката е продължила по реката, срещу течението в посока Малък Поровец. В реката е констатирано водовземане с цел напояване на масив с маточина чрез тръбно-ролкова система оборудвана с разпръсквач. Водовземането се извършва чрез смукател на тракторна помпа. За ползване/водовземане на водата от река Царацар лицето не притежава разрешително за водовземане от повърхностен воден обект, съгласно изискванията на Закона за водите. На нарушителя е дадено предписание да не извършва водовземане от река Царацар до придобиване на разрешително за водовземане от повърхностен воден обект, както и да се яви лично в офиса на БДДР в гр. Русе, за да присъства при съставяне на акт за установяване на административно нарушение.
- „Незаконно свързване на кладенец към водозахранването на жилищна сграда в град Балчик, в.з. Сборно място, ул. „Осемнадесета“ № 4“
Извършена е проверка на място от експерти на БДЧР, съвместно с представител на „Водоснабдяване и канализация Добрич“ АД. При проверката е констатирано наличие на шахтов кладенец, оборудван с помпа, свързана към маркуч, чрез който се полива градина в имота. Извършен е обстоен обход на имота, при който не е установено свързване на водата от кладенеца към водопроводната система на сградата. Кладенеца е регистриран в регистъра на водовземните съоръжения по чл. 118 г. от Закона за водите за задоволяване на собствени потребности. При проверката е констатирано, че жилищната сграда е водоснабдена от водопроводната мрежа на „ВиК Добрич“ АД. През месец юли е имало токов удар, а регулаторът за налягане преди спирателния кран в имота е бил повреден, поради което се е получило избиване на вода. Кранът и регулаторът са сменени и към момента на проверката системата функционира нормално.
- „Необходимост от почистване на речното корито на река в село Стойките, община Смолян, област Смолян, тъй като реката не тече в коритото си, а преминава през частни имоти“
Извършена е проверка на място от експерти на БДИБР, съвместно с представител на община Смолян. При проверката е констатирано, че не е осигурена проводимост на река Стойченска (Малка), в участък, намиращ се от къща на ул. „Студена“ №35 по течението на реката до сградата на „Унибит“, в землището на село Стойките, като реката е затлачена с дървета и храсти. Констатирано е, че при повишаване нивото на водите в река Стойченска (Малка), имотите в горецитирания участък се наводняват от дясната страна на реката, които граничат с нея, като видимо има следи, че водата в реката преминава през тези имоти, които са заблатени с вода в долният край. От БДИБР е дадено предписание на община Смолян да се осигури необходимата проводимост в речното легло на река Стойченска (Малка), в проверения участък, като се премахнат израсналите дървета и храсти.
- „Замърсяване на река Струма, след стената на язовир Лобош с наличие на бяла слуз, полепнала навсякъде и с лоша миризма“
Извършена е проверка на място от експерти на БДЗБР, съвместно с РИОСВ-София на два участъка от реката, като в първия участък преди град Земен, преди вливането на река Треклянска, покрай брега на реката е констатирано наличие на измряла риба в разлагащо се състояние. Във втория участък при мост в село Жаблено до ж.п. прелез, след яз. „Пчелина“, не е установена мъртва риба. При проверката е констатирано, че водите са видимо бистри, без оцветяване, без мирис, но в речното корито има наличие на множество водорасли – макрофити, в процес на гниене. Извършено е пробовземане по обща физико – химия от двата пункта на река Струма, в двата проверени участъка, с цел установяване на причина и евентуален извършител. При измерените експресни показатели на място е установено много ниско съдържанието на разтворен кислород. Измерената температура на водата също е била висока. Констатирана е вероятна причина за измиране на рибата в реката- ниско ниво на разтворен кислород във водите на реката, маловодие от сух период, както и цъфтеж на водораслите, предизвикан от високи температури. В проверения участък няма промишлени източници, които да заустват отпадъчни води в реката, което да доведе до евентуално замърсяване на водите на реката. От компетентния орган е дадено предписание на кмета на община Земен да извърши почистване на бреговете на река Струма в участъците, където има измряла риба, с цел да се преустановят гнилостните процеси и неприятните миризми.
През месец август, за констатирани административни нарушения на Закона за водите са съставени 48 броя актове за установяване на административни нарушения (АУАН), част от които са за:
- Неизпълнение на условия, поставени в разрешителните за използване на водите;
- Водовземане/ползване без издадено разрешително по реда на Закона за водите;
- Неизпълнение на дадени предписания при предходни проверки и др.
IV. Кратко обобщение по отношение на постигнат ефект спрямо околната среда, бизнеса и обществеността от осъществената контролна дейност:
През отчетният период, в резултат от осъществения контрол от страна на Басейновите дирекции за законосъобразното използване на водите и за изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по Закон за водите за използване на водите, са събрани над 2,3 млн. лв., които са трансферирани в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).