- Начало
- Министерство
- Контролна дейност
- БД
- Месечни отчети
- ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ ДЕКЕМВРИ 2024 Г.
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Главен секретар
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Приоритети за 2025
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Програма "Околна среда" 2021-2027 г.
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
-
Бюджет на МОСВ
- Бюджет на МОСВ за 2014г.
- Бюджет на МОСВ за 2015г.
- Бюджет на МОСВ за 2016г.
- Бюджет на МОСВ за 2017г.
- Бюджет на МОСВ за 2018 г.
- Бюджет на МОСВ за 2019 г.
- Бюджет на МОСВ за 2020 г.
- Бюджет на МОСВ за 2021 г.
- Бюджет на МОСВ за 2022 г.
- Бюджет на МОСВ за 2023 г.
- Бюджет на МОСВ за 2024 г.
- Бюджет на МОСВ за 2025 г.
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2024 г.
-
Бюджет на МОСВ
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК.
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Архив на декларациите по чл. 12 от ЗПУКИ
- Национален план за възстановяване и устойчивост
ОТЧЕТ ЗА ОСЪЩЕСТВЕНАТА КОНТРОЛНА ДЕЙНОСТ ОТ БАСЕЙНОВИТЕ ДИРЕКЦИИ ПРЕЗ МЕСЕЦ ДЕКЕМВРИ 2024 Г.
ОТЧЕТ
за осъществената контролна дейност от Басейновите дирекции
през месец декември 2024 г.
I. Кратка обобщена информация за осъществената контролна дейност и резултати от извършената контролна дейност на басейновите дирекции:
През месец декември 2024 г. от Басейновите дирекции (БД) са извършени общо 554 проверки, от които 235 за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите (ЗВ) и 49 по постъпили сигнали от граждани и организации, вкл. по „Зелен телефон“. В рамките на осъществения контрол от БД са дадени 125 броя предписания за отстраняване на допуснати пропуски и/или несъответствия с изискванията на Закона за водите.
За установени административни нарушения по ЗВ, са съставени 40 акта (АУАН), от които 2 за неизпълнени предписания. На основание разпоредбите на Закона за административните нарушения и наказания, между наказващия орган (директора на БД) и нарушителя, са сключени 32 споразумения на обща стойност 11 620 лв.
От директорите на БД са издадени 20 наказателни постановления, с които на нарушителите са наложени имуществени санкции по ЗВ в общ размер на 22 500 лв.
В отчетния период, за неизпълнени задължения за заплащане на такси по издадени разрешителни по ЗВ, от директорите на БД са издадени 14 акта за установяване на публично държавно вземане (АУПДВ), на обща стойност 57 497 лв.
В резултат на осъществената контролна дейност от БД през месец декември са реализирани приходи в общ размер на 1 287 041 лв., от които:
- 15 915 лв. от наложени глоби/имуществени санкции;
- 1 019 899 лв. от събрани такси за осъществено право за използване на водите, предоставено с разрешителни по реда на Закона за водите;
- 251 227 лв. са постъпили суми по влезли в сила АУПДВ.
II. Акценти от извършената месечна контролна и административно наказателна дейност на басейновите дирекции:
- Контрол за изпълнение на условията в издадените разрешителни по реда на Закона за водите и заплащане на дължимите такси;
- Изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по ЗВ за използване на водите;
- Проверки за състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени и за изясняване на обстоятелства по постъпили жалби и сигнали за нередности при използване на водите и водните обекти.
III. Кратък анализ на постигнатите резултати в областта на опазване на околната среда, от осъществената контролна дейност:
Приоритет в контролната дейност на БД през месец декември са проверките за спазване на условията по издадените разрешителни по реда на Закона за водите и за заплащане на дължимите такси за осъществяване правото на използване на водите. Извършени са 235 проверки, които представляват приблизително 42% от общия брой извършени проверки от БД през отчетния период.
Друг основен приоритет в контролната дейност на БД е състоянието и проводимостта на речните легла и на заустващите съоръжения, включително и в участъците до 500 м. след язовирните стени. Извършени са общо 86 броя проверки, които представляват приблизително 16% от общия брой извършени проверки през отчетния период. В рамките на осъществения контрол са дадени предписания на областни управители/кметове на общини и отговорни институции за предприемане на действия за осигуряване на проводимост, премахване на дънери и растителност, наносни острови от речните легла, битови отпадъци и др. Извършени са и последващи проверки за изпълнение на предписания, дадени при предходни проверки за осигуряване на проводимостта на речните легла.
През месец декември са извършени и общо 233 броя проверки за:
- състоянието и правилната експлоатация на водовземните съоръжения;
- изпълнение на режимните графици за използване на водите на комплексните язовири по Приложение № 1 от Закона за водите;
- обстоятелства по постъпили сигнали и жалби; нерегламентирани дейности във водните обекти;
- последващи проверки за изпълнение на дадени предписания и други.
През отчетния период са предприети съответните действия от БД, във връзка с получени жалби и сигнали от институции, организации, граждани и юридически лица, за наличие на нередности при използване на водите и водните обекти, част от които са:
- „Започване на сондаж в поземлен имот с идентификатор 14831.6501.2669, село Герман, Столична община, област София“
Извършена е проверка на място от експерти на БДДР, съвместно с представител на Столична община – Район Панчарево. При проверката е установено, че имотът, селскостопанска постройка тип барака е заключен с катинар. При оглед на място не е констатирано наличие на сондажни дейности, нито изграден тръбен кладенец. Не е установено наличие на механизация за изграждане на сондажен кладенец. При извършена проверка по документи от БДДР е констатирано, че няма наличие на документация за изграждане на ново водовземно съоръжение в имота.
- „Повишено ниво на водите в района пред хотел „Боряна“, курортен комплекс „Албена“, община Балчик, област Добрич и заливане на пътната алея”
Извършена е проверка на място от експерти на БДЧР, съвместно с представители на РИОСВ-Варна и „Албена“ АД. Извършен е обход и оглед на територията на к.к. „Албена“, община Балчик, област Добрич при който е констатирано, че на място зад дискотека „Горски цар“, преминава вода над пешеходна алея, която е между ПР „Балтата“ и ЗМ „Блатно кокиче“. Водното ниво се оттича в посока Черно море. Установено е, че прилежащите части към обектите „Горски цар“, „Горски кът“ и „Грийн форест“ са заляти. Проверката е продължила в посока към пътна алея, на участък граничещ с ПР „Балтата“ при която е констатирано, че края на пешеходната алея непосредствено преди пътната алея е залят, като водите частично заливат и пътната алея в района пред х-л „Елица“ и х-л „Нона“. От пътната алея е извършен оглед на ПР „Балтата“, като е установено, че водите се оттичат до района преди ПС „Гергана“, след който водите са със съвсем слаб отток. В района на х-л „Гергана“ е установено, че водите се оттичат в речното корито на река Батова и не се наблюдава заливане на пътната алея. При проверката е констатирано, че в участъка преди плажната ивица на к.к. „Албена“ водата е зеленясала, със съвсем слабо течение. Към момента на проверката река Батова се влива в Черно море, като водите се оттичат свободно и няма установено забентване или подприщване в района на устието.
- Преграждане коритото на река Пикла в землището на село Мътеница, община Хисаря, област Пловдив и отбиване на водното течение към язовир „Таревско дере“
Извършена е проверка на място от експерти на БДИБР, съвместно с представител на община Хисаря. При оглед на участъци от река Пикла и река Айрянска, приток на река Пикла в землището на село Мътеница и село Паничери е установено, че във водното течение на река Айрянска в землището на село Мътеница е натрупан материал от речното корито, чрез който цялото водно течение на реката е отбито към язовир „Таревско дере“, общинска собственост. При проверката не е установено наличие на следи от тежкотоварна техника. По информация от представители на община Хисаря, язовирът не е отдаден на концесия. От страна на БДИБР е дадено предписание на община Хисаря за премахване на забентването.
- „Изземване на наносни отложения от река Струма в района на пресевна на „Стоун 2002“, извършвано от „Стоун 2002“ през нощта“
Извършена е проверка на място от експерти на БДЗБР на участък от река Струма по левия бряг, в землището на град Сандански, находящ се срещу землищата на селата Струма и Вълково, община Сандански, област Благоевград. По левия бряг на река Струма е установена наносна коса и наличие на стари следи от земекопна и транспортна техника. При проверката е констатирано, че през наносната коса е прокопан канал, вследствие на което във водното течение е останал остров. Изкопаните наносни отложения при оформянето на канала са струпани от лявата му страна по цялата му дължина. По натрупаните наносни отложения, на места е установено наличие на ниска тревиста растителност. След крайната точка водите протичащи по канала се връщат отново в река Струма. Участъка попада в Защитена зона – Натура 2000 – птици. БДЗБР е сезирала Районна прокуратура-Благоевград за сигналът и резултатите от извършената проверка.
През месец декември, за констатирани административни нарушения на Закона за водите са съставени 40 броя актове за установяване на административни нарушения (АУАН), част от които са за:
- Неизпълнение на условия, поставени в разрешителните за използване на водите;
- Водовземане/ползване без издадено разрешително по реда на Закона за водите;
- Неизпълнение на дадени предписания при предходни проверки и др.
IV. Кратко обобщение по отношение на постигнат ефект спрямо околната среда, бизнеса и обществеността от осъществената контролна дейност:
През отчетният период, в резултат от осъществения контрол от страна на Басейновите дирекции за законосъобразното използване на водите и за изпълнение на задълженията от титулярите на разрешителни за заплащане на такси по Закон за водите за използване на водите, са събрани над 1,2 млн. лв., които са трансферирани в Предприятието за управление на дейностите по опазване на околната среда (ПУДООС).