- Начало
- Министерство
- ЕС и международно сътрудничество
- Координация по въпросите на ЕС
- Актуално
- Съветът на ЕС прие нови правила за борба със замърсяването с пластмаси в морска среда
Министерство
- Министър
- Кабинет
- Структура и функции
-
Стратегически цели
- Приоритети за 2009
-
Приоритети за 2010
- Програма за дейността на МОСВ - юли - декември 2010 г.
- Отчет за изпълнение на целите на МОСВ за 2010 г.
- Реформи в националната политика по опазване на околната среда, постигнати през настоящия мандат на управление - август 2009 г. - април 2010 г.
- Отчет за работата на министерството на околната среда и водите юли 2009 г. - юли 2010 г.
- Приоритети за 2011
- Приоритети за 2012
- Приоритети за 2013
- Приоритети за 2014
- Приоритети за 2015
- Приоритети за 2016
- Приоритети за 2017
- Приоритети за 2018
- Приоритети за 2019
- Приоритети за 2020
- Приоритети за 2021
- Приоритети за 2022
- Приоритети за 2023
- Приоритети за 2024
- Стратегически документи
- Законодателство
- Контролна дейност
- ЕС и международно сътрудничество
-
Програми и проекти
- Финансов механизъм на ЕИП 2014-2021 г. - в изпълнение
- Програма LIFE 2021-2027 - в процес на стартиране
- Програма LIFE 2014-2020 - в изпълнение
- Финансов механизъм на ЕИП 2009-2014 г. - приключила
- Норвежка програма за сътрудничество - приключила
- Програма LIFE+ - приключила
- Програма ИСПА/КФ (регламент 1164/94) - приключила
- Българо-Швейцарска програма за сътрудничество - приключила
- Програми за териториално сътрудничество - приключили
- Пилотни екологични проекти (Програма за иновации в околната среда на ФРГ) - приключили
-
Бюджет и финанси
- Бюджет на МОСВ
- Отчети
- Плащания по СЕБРА
-
Одитни становища
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2013г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2014г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2015г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2016г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2017г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2018 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2019 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2020 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2021 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2022 г.
- Одитно становище за заверка на ГФО за 2023 г.
- Административно обслужване
- Регистри
- Кариери
- Банкови сметки на Министерство на околната среда и водите
- Обществени обсъждания
-
Зелени възможности
- Длъжностно лице по защита на данните
- Защита на подаващите сигнали по ЗЗЛПСПОИН
-
Регистър на декларациите по ЗПК
- Регистър на декларациите
- Влезли в сила решения за установяване на конфликт на интереси
- Регистър на съставените АУАН
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл.35, ал.1 от ЗПКОНПИ
- Списък на лицата неподали в срок декларации по чл. 49, ал. 1 от ЗПК
- Списък на лицата с установено несъответствие в декларациите за имущество и интереси
- Национален план за възстановяване и устойчивост
Съветът на ЕС прие нови правила за борба със замърсяването с пластмаси в морска среда
На 21 май 2019 Съветът на ЕС окончателно одобри Директивата на Европейския парламент и на Съвета относно намаляването на въздействието на определени пластмасови продукти върху околната среда. Новият законодателен акт е сериозен напредък в усилията на ЕС за опазване на околната среда и намаляването на отпадъците в морето. Приетата директива следва успешния подход на директивата от 2015 г. за пластмасовите торбички за пазаруване, която доведе до бърза промяна в поведението на потребителите.
Новите разпоредби определят по-строги правила, отнасящи се до онези пластмасови продукти и опаковки, които са сред десетте най-често срещани замърсители на европейските плажове. С директивата се забранява пускането на пазара на определени пластмасови продукти за еднократна употреба, за които съществуват алтернативи: клечки за уши, прибори за хранене, чинии, сламки, бъркалки за напитки, както и хранителни контейнери, контейнери за напитки и чаши за напитки от експандиран полистирол, продукти, изработени от оксо-разградими пластмаси и др. Цели се и ограничаване на потреблението на определени кутии от пластмаса за бързо хранене, пластмасови чаши за напитки, включително техните капаци и капачки, и др.
Държавите членки следва да въведат и по-специфични мерки за намаляване употребата на най-често използваните пластмасови продукти чрез схеми за разширена отговорност на производителите, покриващи разходите за почистване на отпадъците като филтри за тютюн, съдържащи пластмаса, и риболовни съоръжения. Друга амбициозна мярка, заложена в документа, е насърчаване и стремеж към по-ефикасни системи за разделно събиране на пластмасовите бутилки и пластмасовите продукти за еднократна употреба.
Основен стремеж на директивата е чрез прилагане на предвидените в нея мерки да се даде приоритет на предотвратяването на отпадъците и на прехода към повторно използваеми продукти, а не към употребата на алтернативни продукти за еднократна употреба. Целта е да се постигнат както екологични, така и икономически ползи. Държавите членки следва да определят своите амбициозни цели, които да предизвикат съществен обрат в растящите тенденции в потреблението.
След приемането на директивата и нейното публикуване в „Официален вестник“, държавите-членки на ЕС, ще разполагат с две години, за да я транспонират в националните си законодателства.