- Начало
- Превантивна дейност
- Екологична оценка
- Съобщения за уведомяване
- Интегрирана териториална стратегия за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027 г.
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Интегрирана териториална стратегия за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027 г.
Днес, 01.06.2020 г., в изпълнение на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО), във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по чл. 8 от Наредбата за ЕО с приложен проект на „Интегрирана териториална стратегия за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027 г.“ МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава шеста на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
ИТСР за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 е средносрочен стратегически планов документ, който определя политическата, икономическата, пространствената и тематична рамка на развитието на региона в годините на новия програмен период 2021-2027 г. Стратегията за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 е разработена в съответствие с Национална концепция за пространствено развитие за периода 2013-2025 г. (Актуализация 2019 г.) и отчита предвижданията на регионално ниво на секторните стратегии в областта на икономическото развитие, здравеопазването, образованието, науката, социалните услуги, транспорта, водния сектор, енергетиката, широколентовите комуникации, туризма и околната среда. Формулираната визия за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 е пренесена от Регионалния план за развитие (2014-2020 г.) и включва 3 основни приоритета за развитие на региона към които са формулирани специфични цели, както следва:
Приоритет 1: Засилване на конкурентните позиции на Южен централен регион чрез инвестиции във факторите на растежа – този приоритет ще се реализира чрез подкрепа на регионалната икономика за иновативност и технологично развитие и повишаване на добавената стойност. Ще се наблегне особено на системата на образованието и дигитализацията на образователната, икономическа и административни сфери.
Специфична цел 1.1 Подкрепа на регионалната икономика за иновативност и технологично развитие и повишаване на добавената стойност;
Специфична цел 1.2 Подобряване на цифровизацията на икономиката на ЮЦРП;
Специфична цел 1.3 Добро образование, професионално развитие и нови знания;
Специфична цел 1.4 Подобряване на бизнес средата и стимулиране на предприемачеството;
Специфична цел 1.5 Развитие на конкурентни сектори, базиране на местните ресурси.
Приоритет 2: Подобряване на социалната и екологична среда – насочен е към повишаване качеството на живот като се подобрят и се получават висококачествени социални, здравни, културни и други обществени услуги, чрез инвестиции както във физическите параметри на заведенията, където се предлагат тези услуги (сгради, оборудване и т.н.), така и с подобряване на „меката“ инфраструктура, свързана с количеството и качеството на предлаганите услуги в тези заведения.
Специфична цел 2.1 Подобряване на достъпа до качествени здравни, социални, културни услуги и спорт;
Специфична цел 2.2 Подобряване на екологична инфраструктура;
Специфична цел 2.3 Ориентиране към по-зелена, нисковъглеродна икономика.
Приоритет 3: По балансирано териториално развитие и намаляване на неравенствата – този приоритет ще се постигне чрез подобряване на свързаността в региона и качеството на средата в населените места, укрепване на градовете центрове и ориентиране към полицентрично пространствено развитие. За подобряване на свързаността на региона в международен, национален и вътрешно регионален план се планира да бъдат реализирани редица проекти за обновяване и разширяване на транспортно-комуникационната инфраструктура и изграждане на съвременна цифрова инфраструктура, осигуряваща достъп на всички населени места до интернет и получаване на базови електронни услуги.
Специфична цел 3.1. Подобряване на транспортната и цифрова свързаност и достъпност;
Специфична цел 3.2 Подкрепа за балансирано пространствено развитие;
Специфична цел 3.3 Развитие и териториално сътрудничество.
В териториалния обхват на Южен централен регион попадат териториите на областите: Пловдив, Пазарджик, Смолян, Кърджали и Хасково, с общо 58 общини:
- Област Пловдив – общини Асеновград, Брезово, Калояново, Куклен, Карлово, Лъки, Марица, Пловдив, Първомай, Раковски, Родопска община, Садово, Сопот, Стамболийски, Съединение, Хисаря, Перущица и Кричим;
- Област Пазарджик – общини Батак, Белово, Брацигово, Пещера, Велинград, Лесичово, Пазарджик, Панагюрище, Ракитово, Септември и Стрелча;
- Област Смолян – общини Баните, Борино, Девин, Доспат, Неделино, Златоград, Мадан, Рудозем, Смолян и Чепеларе;
- Област Кърджали – общини Кърджали, Ардино, Джебел, Кирково, Крумовград, Момчилград и Черноочене;
- Област Хасково – общини Димитровград, Ивайловград, Любимец, Стамболово, Маджарово, Хасково, Минерални Бани, Свиленград, Симеоновград, Тополовград и Харманли.
ИТСР на Южен централен регион попада в обхвата на чл. 85, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ЕО, подлежи на процедура по екологична оценка (ЕО). Съгласно чл. 82, ал. 1 от ЗООС процедурата по ЕО се съвместява изцяло с действащите процедури по изготвяне на планове/измененията на планове и завършва преди тяхното одобряване. ИТСР на Южен централен регион за планиране от ниво 2 се одобрява от Министерския съвет по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, предвид което, на основание чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, както и чл. 4 т. 2 от същата наредба във връзка с чл. 10, ал. 2, т. 4 от ЗООС, компетентен орган за провеждане на процедурата по ЕО е министърът на околната среда и водите.
ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
ИТСР на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027 г. подлежи на процедура по задължителна ЕО, в тази връзка попада и в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС, и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитени зони, която съгласно чл. 31, ал. 4 във връзка с ал.1 от ЗБР се извършва чрез процедурата по ЕО.
В територията на Южен централен регион попадат защитени територии, по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ) и защитени зони по смисъла на Закона за биологичното разнообразие (ЗБР), както следва:
- 301 бр. защитени територии, от които 98 бр. природни забележителности, 179 бр. защитени местности, 12 бр. резервати, 10 бр. поддържани резервати и 2 бр. национални парка;
- 39 бр. защитени зони за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, включени в приетите от Министерски съвет списъци;
- 28 бр. защитени зони за опазване на дивите птици, от които всички с изключение на една имат издадени от министъра на околната среда и водите заповеди за обявяването им.
При извършената проверка за допустимост по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Наредбата за ОС се установи, че ИТСР на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027 г. е допустима при съобразяване на произтичащите от нея планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с:
- режимите на защитените територии, определени със ЗЗТ, заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управлението им;
- режимите на защитените зони, определени със заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управлението им, при наличие на такива;
На основание чл. 36, ал. 3 от Наредбата за ОС е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която ИТСР за развитие на Южен централен регион за планиране от ниво 2 за периода 2021-2027“ няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони от мрежата Натура 2000, поради следните
М О Т И В И:
- Предмет на ИТСР на Южен централен регион не са конкретни планове, проекти, програми или инвестиционни предложения, а общата идейна рамка на визията за развитие на региона. Част от формулираните със специфичните цели дейности за постигане на стратегическите цели са свързани с изграждане на бизнес мрежи, стимулиране развитието на различни форми на туризъм, подобряване на качеството на живот и на свързаността на района в национален и международен план, подобряване на достъпа до образователни, здравни, социални, културни услуги и спорт и др., поради което няма вероятност от пряко или косвено отрицателно въздействие върху ключовите елементи на защитените зони, включително върху структурата, числеността и плътността на популациите на опазваните в защитените зони видове, вкл. птици;
- ИТСР на Южен централен регион отчита предвижданията на регионално ниво на секторните стратегии в областта на икономическото развитие, здравеопазването, образованието, науката, социалните услуги, транспорта, водния сектор, енергетиката, широколентовите комуникации, туризма и околната среда и ще допринесе за тяхното постигане чрез изпълнение на заложените цели, като не се очаква това да доведе до значителни отрицателни въздействия върху територии от мрежата Натура 2000.
/отговорено от МОСВ на 01.06.2020 г./