- Начало
- Превантивна дейност
- Екологична оценка
- Съобщения за уведомяване
- Национален план за управление на отпадъците (НПУО) в Република България за периода 2021-2028 г.
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Национален план за управление на отпадъците (НПУО) в Република България за периода 2021-2028 г.
Днес, 18.11.2020 г., в изпълнение на чл.8, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка (Наредба за ЕО), във връзка с представена от дирекция „Управление на отпадъците и опазване на почвите (УООП)“ на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) документация за проект на Национален план за управление на отпадъците (НПУО) в Република България за периода 2021-2028 г., МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава VІ на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. се разработва на основание изискванията на чл. 49 от Закона за управление на отпадъците и попада в обхвата на областите („управление на отпадъците“), изброени в чл. 85, ал. 1 от ЗООС. Планът попада и към обхвата на т. 6.1. на Приложение № 1 на Наредбата за ЕО) и подлежи на задължителна екологична оценка (ЕО), тъй като с него се очертава рамката за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по Приложения № 1 и № 2 на ЗООС.
На основание чл. 81, ал. 3 от ЗООС, процедурата по ЕО се извършва едновременно с изготвянето на плана, като становището по ЕО е задължително условие за последващо одобряване на плана.
Предвид, че НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. ще бъде приет от Министерски съвет, то съгласно разпоредбата на чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, компетентен орган за провеждане на процедурата и постановяване на Становище по ЕО е министърът на околната среда и водите.
IІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
Предвид, че проектът на НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. подлежи на задължителна екологична оценка, то същият попада и в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, обн., ДВ, бр.73/2007 г., изм. и доп.) и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони по реда на чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР.
Направената проверка за допустимост по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Наредбата за ОС показа, че проектът на НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. е допустим при съобразяване на произтичащите от него планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с:
- режимите на защитените територии, определени със Закона за защитените територии, заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управлението им;
- режимите на защитените зони, определени със заповедите по чл. 12 от ЗБР.
След преглед на представената документация и на основание чл. 36, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която проектът на Национален план за управление на отпадъците в Република България за периода 2021-2028 г., няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони, поради следните мотиви:
- Проектът на НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. е изготвен във връзка с необходимостта да се осигури продължителност и логична последователност на координиране на действията за постигане на добро управление на отпадъците в трансграничен контекст и на национално ниво, чрез планиране на мерки, на основата на равнопоставеност и взаимност при защита на националните интереси. С НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. не се променя характера на оценката в рамките на стратегическото планиране по отношение на въздействието им върху предмета и целите на защитените зони от мрежата „Натура 2000”.
- Формулираните цели и приоритети на политиката, за реализацията на които плана ще допринесе, няма да доведат до значителни отрицателни въздействия върху територии от мрежата Натура 2000.
Изпратено е писмо до четирите Басейнови дирекции, с което са изискани становища по чл. 155, ал. 1, т. 23 от Закона за водите (ЗВ), както и за допустимостта на проекта на НПУО в Република България за периода 2021-2028 г. спрямо режимите по ЗВ и в утвърдените Планове за управление на речните басейни и Планове за управление на риска от наводнения.