Категории
Превантивна дейност

Проект на Програма „Транспортна свързаност“ (ПТС) 2021-2027 г.

Днес, 16.10.2020 г., в изпълнение на чл.8, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка (Наредба за ЕО), във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление с вх. № ЕО-29/28.09.2020 г. по чл. 8 от Наредбата за ЕО с приложен проект на Програма „Транспортна свързаност“ (ПТС) 2021-2027 г. от Министерство на транспорта, информационните технологии и съобщенията, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава VІ на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Проектът на програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. е изготвен във връзка с необходимостта да се осигури продължителност и логична последователност на инвестициите от предходните програмни периоди, с оглед отстраняване на наличните “тесни” места в транспортните мрежи (липса на връзки или на съответствие в техническите параметри).

Два от коридорите на Трансевропейската транспортна мрежа (TEN-T) - коридор „Ориент/Източно-Средиземноморски“ и коридор „Рейнско Дунавски“, пресичат територията на страната. В продължение на два програмни периода (2007-2013 г. и 2014-2020 г.) са реализирани проекти за доизграждането и модернизацията на транспортната инфраструктура на България предимно по направленията на „основната“ TEN-T мрежа.

Средствата по програма „Транспортна свързаност“ ще бъдат използвани основно за развитие на железопътната и пътната инфраструктура по TEN-T мрежата, за внедряване на интелигентни транспортни системи, както и за насърчаване на интермодалността и разширение на мрежата на метрото в столицата. Предвижда се да бъде завършена модернизацията на жп отсечките Елин Пелин – Костенец и София-Перник-Радомир, да бъде изградена жп връзка между България и Северна Македония, както и да бъдат доизградени съоръженията по жп линия Карнобат-Синдел. Ключови жп гари по жп линиите София – Перник – Радомир и София – сръбска граница, също ще бъдат модернизирани. Предвижда се да бъдат изградени нови жп гари, както и жп връзки към летище Пловдив и летище Бургас. В допълнение се предвижда, по Механизма за свързаност на Европа (МСЕ), да бъдат предложени за финансиране проекти за модернизация на жп линиите Радомир – Гюешево, Видин – Медковец и жп връзката между България и Сърбия в участъка Драгоман – граница с Република Сърбия. С национални средства ще се осигури закупуване на нов подвижен състав. За развитие на пътната инфраструктура, по програмата се предвижда приключването на АМ „Струма“, изграждането на АМ „Русе – Велико Търново“ и на тунела под „Шипка“. 

По МСЕ ще бъдат предложени и проекти за внедряване на интелигентни транспортни системи, извън обхвата на проектите по програмата, включително интелигентни транспортни системи в областта на въздушния транспорт. Със средства от МСЕ се предвижда да бъдат финансирани и проекти за подобряване на корабоплаването по река Дунав.

В допълнение, по програмата за развитие на регионите, се предвиждат инвестиции за интегриран градски транспорт, както и за подобряване на свързаността на мрежата от градове с TEN-T мрежата. Предвижда се финансиране на първи, втори и трети клас пътища, извън TEN-T мрежата. Също така, в Стратегическия план за развитие на земеделието и селските райони, са предвидени мерки за осигуряване на свързаност и работна мобилност на селските територии чрез поддържане и изграждане на общинска пътна инфраструктура.

Идентифицирани са следните цели на политиката, за реализацията на които програмата ще допринесе:

- Цел на политиката (ЦП 3): „По-добре свързана Европа чрез подобряване на мобилността и регионалната свързаност на ИКТ“ със специфична цел: „Развитие на стабилна, устойчива на изменението на климата, интелигентна, сигурна и интермодална TEN-T“.

- Цел на политиката (ЦП 2): „По-зелена, нисковъглеродна Европа чрез насърчаване на чист и справедлив енергиен преход, зелени и сини инвестиции, кръгова икономика, приспособяване към изменението на климата и превенция и управление на риска“ със специфична цел: „Насърчаване на устойчива мултимодална градска мобилност“.

Формулираните приоритети по ЦП 3 по програмата са:

- „Развитие на железопътната инфраструктура по „основната“ и „широкообхватната“ Трансевропейска транспортна мрежа“;

- „Развитие на пътната инфраструктура по „основната“ Трансевропейска транспортна мрежа“;

- „Иновации в транспорта, модернизирани системи за управление на трафика, подобряване на сигурността и безопасността на транспорта“;

Приоритет „Подобряване на интермодалността и развитие на устойчива градска мобилност“ допринася за реализацията, както на ЦП 3, така и на ЦП 2.

В допълнение е предвиден приоритет „Техническа помощ“, с оглед подпомагане изпълнението на програмата, повишаване на административния капацитет и публичната подкрепа.

Програмата „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. попада в обхвата на областите по чл. 85, ал. 1 от ЗООС (транспорт) и очертава рамка за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по Приложение № 1 и 2 на Закона за опазване на околната среда и във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1 на Наредбата за ЕО подлежи на задължителна екологична оценка. Предвид, че на национално ниво програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. ще бъде приета от Министерския съвет, след което на европейско ниво – от Европейската комисия, компетентен орган по екологична оценка, предвид разпоредбата на чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, е министърът на околната среда и водите, като същият е компетентен и за процедурата по оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитените зони.

IІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Предвид, че проектът на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. подлежи на задължителна ЕО, то същият попада и в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, ДВ, бр.73/2007 г., изм. и доп.)  поради което за него следва да бъде извършена оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони, като процедурата по оценка за съвместимост се извършва чрез процедурата по ЕО съгласно чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗБР.

Направената проверка за допустимост по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Наредбата за ОС показа, че проектът на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. е допустим при съобразяване на произтичащите от него планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с:

- режимите на защитените територии, определени със Закона за защитените територии, заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управлението им;

- режимите на защитените зони за опазване на дивите птици, определени със заповедите по чл. 12 от ЗБР.

След преглед на представената документация и на основание чл. 36, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която проектът на програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г., няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони, поради следните мотиви:         

  1. Проектът на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. е изготвен във връзка с необходимостта да се осигури продължителност и логична последователност на инвестициите от предходните програмни периоди, с оглед отстраняване на наличните “тесни” места в транспортните мрежи (липса на връзки или на съответствие в техническите параметри). Повечето от проектите, предложени за включване в програмата са с проведени съгласувателни процедури по реда на екологичното законодателство, поради което с продължаването им не се променя характера на оценката в рамките на стратегическото планиране по отношение на въздействието им върху предмета и целите на защитените зони от мрежата „Натура 2000”.
  2. Формулираните цели и приоритети на политиката, за реализацията на които програмата ще допринесе, няма да доведат до значителни отрицателни въздействия върху територии от мрежата Натура 2000.

 

                                                                                   Отг. от МОСВ на 15.10.2020 г.