Категории
Превантивна дейност

Консултации по доклад за екологична оценка на проект на План за управление на речните басейни в Източнобеломорски район 2022-2027 г. (ПУРБ на ИБР)

Днес, 22.10.2024 г., на основание чл. 20, ал. 1, ал. 2, т. 1 и ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка за планове и програми (Наредба за ЕО), Министерство на околната среда и водите съобщава за открита процедура за провеждане на консултации по доклад за екологична оценка (ДЕО) на проект на План за управление на речните басейни в Източнобеломорски район 2022-2027 г. (ПУРБ на ИБР), с всички приложения към него с възложител Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“.

 

СЪОБЩЕНИЕ

ЗА ПРОВЕЖДАНЕ НА КОНСУЛТАЦИИ

ПО ДОКЛАД ЗА ЕКОЛОГИЧНА ОЦЕНКА НА ПРОЕКТА НА ПЛАН ЗА УПРАВЛЕНИЕ НА РЕЧНИТЕ БАСЕЙНИ В ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ БАСЕЙНОВ РАЙОН ЗА ПЕРИОДА 2022-2027 Г.

 

На основание чл. 20, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (обн. ДВ, бр.57/2004 г., посл. изм. ДВ, бр. 70/2020 г.) е открита процедура за провеждане на консултации по изготвения доклад за екологична оценка на проекта на План за управление на речните басейни на Източнобеломорски басейнов район за периода 2022-2027 г.

  1. Информация за възложителя:

Басейнова дирекция “Източнобеломорски район“ (БДИБР)

Пълен пощенски адрес: гр. Пловдив, п.к. 4000, ул. „Янко Сакъзов“ 35

Телефон/факс/ел.поща:

032/604720; 032/604721; bd_plovdiv@earbd.bg

Лице за връзка: Васил Узунов, Директор на БДИБР

  1. Обща информация за предложения план

а) Основание за изготвяне на плана

Планът за управление на речните басейни в Източнобеломорски район 2022-2027 г. (ПУРБ) е изготвен съгласно изискванията на чл. 155, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ) и въз основа на Глава десета, Раздел VI от Закона за водите и чл. 13 от Директива 2000/60/ЕС (РДВ).

б) Период на действие и етапи на изпълнение на плана

Съгласно изискванията на член 14 от РДВ и чл. 159, ал. 1 от ЗВ, ПУРБ се преразглежда и актуализира на всеки шест години след първоначалното му публикуване. Съдържанието на актуализирания план се регламентира от чл. 159, ал. 2 на ЗВ.

Актуализираният ПУРБ обхваща третия планов период съгласно РДВ до 2027 г. и представлява актуализация на ПУРБ 2016-2021 г.

Не се предвиждат етапи при изпълнението на ПУРБ. Планираните мерки се изпълняват през целия период на действие на плана, след приемането му от Министерски съвет, като за част от мерките стартирането е обвързано с осигуряване на финансиране.

в) Териториален обхват (национален, регионален, областен, общински, за по-малки територии) с посочване на съответните области и общини.

Източнобеломорски район за басейново управление заема централните части на Южна България и обхваща водосборите на реките Марица, Тунджа, Арда и Бяла река. Всички основни реки в ИБР са част от международния речен басейн на р. Марица, която се влива в Егейско море.

Източнобеломорски район е с площ 35 227 km2, която представлява около 32% от територията на страната. Административните граници в страната не съвпадат с границите на ИБР и речните басейни в него. В Източнобеломорски район за басейново управление на водите попадат изцяло или частично 10 области в страната, 90 общини (81 общини изцяло и 9 частично) и 1 769 населени места.

Източнобеломорски район включва следните водосборни басейни до държавната граница с Република Гърция и Република Турция:

  • Басейн на р. Марица – трансграничен с Република Гърция и Република Турция;
  • Басейн на р. Тунджа – трансграничен с Република Турция, част от международния басейн на р. Марица;
  • Басейн на р. Арда – трансграничен с Република Гърция, част от международния басейн на р. Марица;
  • Басейн на р. Бяла река – трансграничен с Република Гърция, част от международния басейн на р. Марица;
  • Басейн на р. Луда река – трансграничен с Република Гърция, част от международния басейн на р. Марица;
  • Басейн на р. Атеринска – трансграничен с Република Гърция, част от международния басейн на р. Арда;
  • Басейн на р. Фишера – трансграничен с Република Турция, част от международния басейн на р. Тунджа.

 

г) Засегнати елементи на Националната екологична мрежа (НЕМ)

В териториалния обхват на Източнобеломорски район попадат изцяло или частично изброените по-долу защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000, по смисъла на Закона за биологичното разнообразие:

  • обявени съгласно Директива 92/43/ЕИО на Съвета от 21 май 1992 година за опазване на естествените местообитания и на дивата флора и фауна: BG0000435 Река Каялийка; BG0000426 Река Луда Яна; BG0000436 Река Мечка; BG0000429 Река Стряма; BG0000195 Река Тунджа 2; BG0000420 Гребенец; BG0000418 Керменски възвишения; BG0000401 Свети Илийски възвишения; G0000402 Бакаджиците; BG0000219 Дервентски възвишения 2; BG0000261 Язовир Копринка; BG0000196 Река Мочурица; BG0000628 Чирпански възвишения; BG0000289 Трилистник; BG0000424 Река Въча – Тракия; BG0000254 Бесапарски възвишения; BG0000164 Сините камъни; BG0000365 Овчи хълмове; BG0001032 Родопи – Източни; BG0001034 Остър камък; BG0000301 Черни рид; BG0000139 Луда Камчия; BG0001389 Средна гора; BG0001043 Етрополе – Байлово; BG0001039 Попинци; BG0000393; Екокоридор Камчия – Емине; BG0000211 Твърдишка планина; BG0001031 Родопи – Средни; BG0001030 Родопи – Западни; BG0000372 Циганско градище; BG0000218 Дервентски възвишения 1; BG0001493 Централен Балкан – буфер; BG0000291 Гора Шишманци; BG0000553 Гора Тополчане; BG0000567 Гора Блатец; BG0001033 Брестовица; BG0000255 Градинска гора; BG0000205 Стралджа; BG0000194 Река Чая; BG0000206 Съдиево; BG0000554 Гора Желю Войвода; BG0000304 Голак; BG0001386 Яденица; BG0000636 Ниска Рила; BG0000203 Тулово; BG0000192 Река Тунджа 1; BG0000217 Ждрелото на река Тунджа; BG0000212 Сакар; BG0000425 Река Съзлийка; BG0000434 Банска река; BG0000437 Река Черкезица; BG0000440 Река Соколица; BG0000441 Река Блатница; BG0000438 Река Чинардере; BG0000442 Река Мартинка; BG0000612 Река Блягорница; BG0000287 Меричлерска река; BG0000443 Река Омуровска; BG0000444 Река Пясъчник; BG0000427 Река Овчарица; BG0000578 Река Марица;;
  • обявени съгласно Директива 2009/147/ЕО на Европейския парламент и на Съвета от 30 ноември 2009 година относно опазването на дивите птици: BG0002010 Язовир Пясъчник; BG0002012 Крумовица; BG0002013 Студен кладенец; BG0002014 Маджарово; BG0002015 Язовир Конуш; BG0002016 Рибарници Пловдив; BG0002019 Бяла река; BG0002020 Радинчево; BG0002022 Язовир Розов кладенец; BG0002023 Язовир Овчарица; BG0002027 Язовир Малко Шарково; BG0002028 Комплекс Стралджа; BG0002029 Котленска планина; BG0002052 Язовир Жребчево; BG0002057 Бесапарски ридове; BG0002058 Сините камъни – Гребенец; BG0002059 Каменски баир; BG0002069 Рибарници Звъничево; BG0002071 Мост Арда; BG0002081 Марица – Първомай; BG0002086 Оризища Цалапица; BG0002087 Марица – Пловдив; BG0002092 Харманлийска река; BG0002094 Адата – Тунджа; BG0002103 Злато поле; BG0002105 Персенк; BG0002106 Язовир Ивайловград; BG0002026 Дервентски възвишения; BG0002066 Западна Странджа; BG0002073 Добростан; BG0002021 Сакар; BG0002113 Триград – Мурсалица; BG0002063 Западни Родопи; BG0002128 Централен Балкан буфер; BG0002054 Средна гора; BG0002129 Рила буфер;
  • обявени съгласно и двете Директиви: BG0000494 Централен Балкан; BG0000399 Българка; BG0000495 Рила

Към защитените територии (съгласно глава трета от Закона за защитените територии - ЗЗТ) в Източнобеломорски район за басейново управление, които включват опазване на местообитания на животински и растителни видове, се отнасят 2 национални парка, 2 природни парка, 13 бр. поддържани резервати и 25 бр. резервати,  222 бр. защитени местности, 104 бр. природни забележителности.

д) Основни цели на плана

Основните цели на плана са екологичните цели, определени в чл. 4 на РДВ и целите за опазване на околната среда по чл. 156а от ЗВ.

Целите за повърхностните водни тела са както следва:

Цели за опазване на околната среда по отношение на екологичното състояние:

  • Постигане на добро екологично състояние/потенциал и предотвратяване на влошаването му;
  • Запазване на добро екологично състояние/потенциал и предотвратяване на влошаването му;
  • По-малко строга цел от постигане на добро екологично състояние/потенциал;

Цели за опазване на околната среда по отношение на химично състояние:

  • Постигане на добро химично състояние - СКОС за изместващите показатели и предотвратяване на влошаването му;
  • Запазване на добро химично състояние и предотвратяване на влошаването му;
  • По-малко строга цел от постигане на добро химично състояние/потенциал;
  • Провеждане на мониторинг и постигане на СКОС за добро химично състояние.

Целите за подземните водни тела (ПВТ) са както следва:

Цели за опазване на околната среда по отношение на химичното състояние:

  • Постигане на добро химично състояние (по определени показатели) и предотвратяване на влошаването му за 10 ПВТ, като за 4 от тях е определена по-малко строга цел от постигане на добро химично състояние;
  • Запазване на доброто химично състояние и предотвратяване на влошаването му.

Цели за опазване на околната среда по отношение на количественото състояние:

  • Запазване на добро количествено състояние и предотвратяване на влошаването му;
  • Недопускане на влошаване в количественото състояние на подземното водно тяло.

Целите за зоните за защита на водите са постигане на целите на законодателството, по силата на което е определена или обявена зоната.

е) Финансиране на плана

Програмата от мерки е основен инструмент за постигане целите на ПУРБ на ИБР. Тъй като тя интегрира в себе си разнообразни мерки на база конкретните цели за подобряване състоянието на повърхностните и подземните водни тела (голяма част от които са инвестиционни) в ПУРБ е предвидено те да бъдат изпълнявани от голям брой институции, организации и икономически субекти.

Мерките са планирани на ниво „район за басейново управление”, „водно тяло” или „зона за защита на водите“, но отговорни за тяхното прилагане не са единствено компетентните органи за управление на водите, а широк кръг от заинтересовани страни. Източниците на финансиране на мерките в някои случаи съвпадат с отговорните институции/икономически субекти, но това не винаги е така. Като цяло би могло да се обобщи, че финансирането на мерките в ПУРБ бива собствено (със собствени финансови средства на отговорната институция/икономически субект) и външно. Най-често мерките от ПУРБ се финансират от държавния бюджет, общинските бюджети, европейски фондове и програми, Предприятието за управление на дейностите за околна среда (ПУДООС).

Административните, контролните и др. неструктурни мерки, включени в програмата от мерки на ПУРБ на ИБР не изискват финансиране.

ж) Срокове и етапи на изготвянето на плана и наличие, нормативно регламентирано на изискване за обществено обсъждане или др. процедурна форма за участие на обществеността.

Изготвянето /актуализирането на ПУРБ включва :

  • Актуализиране се характеристиките на района за басейново управление, което включва: определяне на повърхностните и подземни водни тела, определяне на силно модифицираните и изкуствени водни тела, референтните места и условия за всеки тип и категория повърхностни води и първоначално характеризиране на подземните водни тела, актуализация на натиска от човешка дейност, актуализация на регистъра на зоните за защита на водите.
  • Актуализиране на икономическия анализ на водоползването;
  • Актуализиране на състоянието на повърхностните и подземни водни тела и програмите за мониторинг;
  • Актуализиране на целите за опазване на околната среда и изключенията от тях;
  • Актуализиране на програмата от мерки.

Актуализацията на ПУРБ се съобразява и с актуализацията на ПУРН като се вземат предвид резултатите от актуализацията на предварителната оценка на риска от наводнения и районите със значителен потенциален риск от наводнения, картите на районите със заплаха от наводнения и на риск от наводнения и предвидените мерки.

            При изготвянето на ПУРБ на ИБР са спазени предвидените сроковете и етапи в Закона за водите, а именно:

  • изготвяне на график и работна програма за разработване на ПУРБ и мерки за консултация със заинтересованите страни - публикуван на страницата на БДИБР и МОСВ в периода 22.12.2018 г - 22.06.2019 г.
  • междинен преглед на значимите проблеми в управлението на водите - е публикуван на страницата на БДИБР и МОСВ за обществени консултации в периода 15.10.2021 г. - 18.04.2022 г.
  • проект на ПУРБ и програма от мерки, публикувани на страницата на БДИБР и МОСВ за обществени консултации в периода 30.03.2024 г. - 30.09.2024 г.

            Съгласно чл. 168а от Закона за водите при разработването, извършването на прегледа и актуализирането на плановете за управление на речните басейни се осигурява информация на обществеността за планираните мерки и достигнатите резултати от тяхното прилагане. Всички заинтересовани страни се уведомяват официално за текущите консултации.

  1. Орган, отговорен за прилагането на плана

            Компетентен орган по прилагането на ПУРБ в ИБР е Басейнова дирекция „Източнобеломорски район".

  1. Орган за приемане /одобряване/утвърждаване на плана

            ПУРБ на ИБР се утвърждава от Министерския съвет. Съгласно чл. 160 от ЗВ плановете за управление на речните басейни и актуализирането им се приемат от Министерския съвет по предложение на министъра на околната среда и водите.

  1. Място на публичен достъп

         Проектът на ПУРБ на ИБР, докладът за екологична оценка на проекта на ПУРБ на ИБР с всички приложения и материалите към него са предоставени за достъп в сградата на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ – Пловдив, на адрес гр. Пловдив, ул. „Янко Сакъзов“ № 35, всеки работен ден от 9:00 до17:30 часа в продължение на 30 дни, считано от 23.10.2024 година.

            Линк към проекта на ПУРБ на ИБР 2022-2027 г.: https://earbd.bg/indexdetails.php?menu_id=941

            Изготвеният доклад по екологична оценка (ДЕО) на проекта на ПУРБ за ИБР 2022-2027 г. и приложенията към него, включително нетехническо резюме и доклада за оценка на степента на въздействие (ДОСВ) върху защитените зони са достъпни:

             - на страницата на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ на следния линк:   

                                                https://earbd.bg/indexdetails.php?menu_id=960

             - на страницата на Министерство на околната среда и водите в ключова тема Води/ Планове за управление/Консултации с обществеността за ПУРБ/Консултации с обществеността за ПУРБ 2022 – 2027 г. на следния линк:

             https://www.moew.government.bg/bg/konsultacii-po-doklad-za-ekologichna-ocenka-deo-na-planovete-za-upravlenie-na-rechnite-basejni/

Писмени становища, препоръки и/или коментари по доклада за ЕО могат да бъдат изпратени до Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ на адрес: 4000, гр. Пловдив, ул. „Янко Сакъзов“ №35, както и на електронната поща: bd_plovdiv@earbd.bg

  1. Време за публичен достъп

Срокът за представяне на становища по Доклада за Екологична оценка на проект на ПУРБ на ИБР за периода 2022 – 2027 г. е 30-дневен, от датата на публикуването. считано от 23.10.2024 година, до 21.11.2024 г. включително

 Становища и мнения се приемат до 21.11.2024 г. включително:

  1. Начин за изразяване на становище

Писмени становища, препоръки и/или коментари по доклада за ЕО могат да бъдат представени в деловодството на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ на адрес: 4000, гр. Пловдив, ул. „Янко Сакъзов“ №35, по пощата на същия адрес, както и на електронната поща: bd_plovdiv@earbd.bg.

Лице за контакт: Младен Ангелов, тел. 032 60 47 54.

След приключване на 30-дневния срок за консултации ще бъде проведено обществено обсъждане на доклада за екологична оценка и всички приложения към него.

Общественото обсъждане ще бъде проведено на 25.11.2024 г. от 10,30 ч. в Информационния център на БДИБР на адрес: гр. Пловдив, ул. „Янко Сакъзов“ № 35, ет. 2.