Категории
Превантивна дейност

Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.

Днес, 22.01.2021 г., в изпълнение на чл.8, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка (Наредба за ЕО), във връзка с предоставена документация относно проект на Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.  с вх. № ЕО-40/22.12.2020 г. на Министерство на околната среда и водите (МОСВ) и при съобразяване на чл. 8, ал. 6 от Наредбата за ЕО, МОСВ информира за следното:

 

І. По отношение на изискванията на глава VІ на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Съгласно представената информация и методологията за стратегическо планиране в Република България, Националният план за развитие на комбинирания транспорт в Република България до 2030 година“ се намира в йерархическа връзка с Интегрираната транспортна стратегия в периода до 2030 г. Планът ще е оперативния документ за осъществяване на националната стратегия.

Националният план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г. попада в обхвата на чл. 85, ал. 1 от ЗООС, в област „транспорт“, като очертава рамка за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по Приложения № 1 и 2 на ЗООС, и във връзка с чл. 2, ал.1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредбата за ЕО) подлежи на задължителна екологична оценка.

На основание чл. 81, ал. 3 от ЗООС, процедурата по ЕО се извършва едновременно с изготвянето на плана, като становището по ЕО е задължително условие за последващо одобряване на плана.

Орган за приемане на плана е Министерски съвет. В тази връзка, на основание чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, компетентен орган за провеждане на процедурата по ЕО е министърът на околната среда и водите, като същият е компетентен и за провеждане на процедурата по оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитените зони.

IІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Предвид, че проектът на Програма „Транспортна свързаност“ 2021-2027 г. подлежи на Предвид, че проектът на „Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.“, подлежи на задължителна екологична оценка, то същият попада и в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, обн., ДВ, бр.73/2007 г., изм. и доп.) и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони по реда на чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР.

Направената проверка за допустимост по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Наредбата за ОС показа, че проектът на „Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.“ е допустим при съобразяване на произтичащите от него планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с:

- режимите на защитените територии, определени със ЗЗТ, заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управлението им;

- режимите на защитените зони, определени със заповедите за обявяването им.

След преглед на представената документация и на основание чл. 36, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която проектът на„Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.“, няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони, което е мотивирано както следва:

  • Проектът на „Национален план за развитие на комбинирания транспорт на Република България до 2030 г.“, е стратегически документ, включващ анализ и транспортната инфраструктура, на товарния трафик, на националното законодателство в областта на комбинирания транспорт и опита при прилагането на мерки за стимулиране на комбинирания транспорт в други държави членки на Европейския съюз, както и предложения за промени в законодателството. Повечето от проектите, включени в плана са с проведени съгласувателни процедури по реда на екологичното законодателство, поради което с продължаването им не се променя характера на оценката в рамките на стратегическото планиране по отношение на въздействието им върху предмета и целите на защитените зони от мрежата „Натура 2000”.

 

 

Отг. от МОСВ на 22.01.2021 г.