Категории
Превантивна дейност

Отговор на инвестиционно предложение „Прокарване на нов експлоатационен сондаж GP-3 в пределите на концесионната площ на находище „Галата“

Днес, 26.10.2022 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Прокарване на нов експлоатационен сондаж GP-3 в пределите на концесионната площ на находище „Галата“ с възложител „Петрокелтик България“ ЕООД, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

ИП предвижда прокарване на нов експлоатационен сондаж GP-3 в границите на концесионната площ на находище „Галата“, който предвижда добив от площ (тектонски ограничен блок) в пределите на находище „Галата“, която до този етап на разработка е останала недренирана. Прилаганата технология за добив е конвенционална. Добивът се осъществява на самоизлив, както е при всички газови сондажи, тъй като началното пластово налягане е значително по-високо от устиевото. След като премине през помпено-компресорната тръба на сондажа (от пласта колектор до повърхността) и устиевото оборудване, което е изведено на платформа „Галата“, газът посредством изградена на платформата връзка се подава към морския тръбопровод за транспортиране до Центъра за преработка на газа. В него, по вече съществуващите съоръжения, газът се преработва (почиства от влагата), компресира и подава към газопровода до точката на търговско мерене, която се намира в Провадия, където е и връзката с националната газопреносна мрежа на Република България.

Съгласно изготвените геоложки и симулационни модели на находище „Галата“, се очаква в зоната на дрениране на сондаж GP-3 да бъдат добити около 150-200 млн. куб. метра природен газ. Тъй като зареждането на структурата е станало по едно и също геоложко време, се очаква състава на добивания газ да бъде идентичен с този от добивни сондажи GP-1 и GP-2. Поради изразения блоков строеж на структура „Галата“, се очаква налягането след прокарване на добивен сондаж GP-3 да бъде в интервала 60-70 bar. Планираният приток от сондаж GP-3, съгласно изготвените модели на находище „Галата“, е около 80-100 хил. куб. метра природен газ в денонощие.

Добивът от находище „Галата“ се осъществява през платформа и връзка с положения до сушата (компресорна станция „Галата“) морски тръбопровод. Платформата е фиксирана на дъното на Черно море, посредством пилоти и физически е неподвижна.

Сондаж GP-3 ще бъде прокаран чрез кораб-сонда (платформа), която ще се скачи със съществуващата добивна платформа „Галата“. След приключване на сондажните дейности и оборудване на сондажа 25-30 дни, сондата ще се отдели и отпътува от българските териториални води. В тази връзка, не се планира изграждане на нова платформа, а сондажът ще бъде изведен в свободния трети слот на съществуваща добивна платформа „Галата“. Както и съществуващите сондажи GP-1 и GP-2, GP-3 ще бъде свързан на платформата към морския тръбопровод, който транспортира газа до съществуващия Център за преработка, намиращ се на сушата. Mястото на свързване и устиевото оборудване на добивен сондаж GP-3 ще бъде непосредствено на добивна платформа „Галата“.

Така заявеното ИП самостоятелно попада в обхвата на т. 2, буква „д“ на Приложение № 2 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС), и на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС подлежи на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС).

Съгласно чл. 93, ал. 2, т. 6 от ЗООС, компетентен орган за произнасяне с решение е министърът на околната среда и водите.

Предвид изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка относно допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащите План за управление на речните басейни (ПУРБ) и План за управление на риска от наводнения (ПУРН) на територията на Басейнова дирекция „Черноморски район“ (БДЧР).

БДЧР е изразила становище с вх. № ОВОС-30/06.07.2022 г. на МОСВ (копие от което предоставяме за съобразяване), че акваторията, в която ще се реализира ИП, се намира извън крайбрежните води (простиращи се на 1 морска миля от брега в посока към морето) на Черно море, поради което не попада в обхвата на ПУРБ и ПУРН, изготвени съгласно Рамковата директива за водите 2000/60/ЕО (РДВ) и Директива относно оценката и управлението на риска от наводнения. За морските води на България е относима и се изпълнява Морска стратегия и програма от мерки към нея, изготвени в съответствие с Рамкова директива за морска стратегия.

Към момента Законът за водите, както и подзаконовата нормативна уредба не предвиждат допустимост на ИП спрямо Морската стратегия и програмата от мерки към нея.

БДЧР следва да бъде уведомена за началото и края на сондажните дейности. Реализацията на ИП следва да е съобразена и с разпоредбите на Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България, Наредбата за изискванията за предотвратяване на аварии при търсене и проучване или проучване, или добив на подземни богатства - нефт и природен газ, в териториалното море, континенталния шелф и в изключителната икономическа зона на Република България в Черно море, както и с Морския пространствен план на Република България.

 

ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

ИП подлежи на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС. В тази връзка попада в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, ДВ, бр.73/2007 г., изм. и доп.). Съгласно изискванията на чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗБР, процедурата по оценка за съвместимостта (ОС) се извършва чрез изискващата се процедура по реда на глава шеста от ЗООС, в конкретния случай чрез процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.

При извършена проверка, относно местоположението на територията, предмет на ИП в информационната система Натура 2000 на МОСВ, се установи, че не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ), както и в границите на защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР. Най-близко разположената защитена зона е защитена зона BG0001501 Емона - на 4.582 км, определена за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна по чл. 6, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗБР, включена в списъка на защитените зони, приет с Решение №660/2013 г. на МС (обн., ДВ, бр. 97/2013 г.).

Предвид, че проекта на плана за действие не разглежда сондажната дейност като основна заплаха и липсва информация за въздействие върху видовете китоподобни по време на сондажна дейност, считаме че инвестиционното предложение не притежава характеристики на значими въздействия върху околната среда. Въздействието е локално и не предопределя възможност за висока степен и значителен пространствен обхват на въздействието (разпространение в морска среда).

По отношение на трите вида китоподобни бозайници в Черно море трябва да се отчита тяхната висока мобилност, ползване на обширна заемана площ, специфичността на жизнения цикъл и репродуктивната стратегия, високата чувствителност към евентуално химическо и шумово замърсяване. Специално афалата и муткура, които са крайбрежни видове, са чувствителни към разрушаването на дънните местообитания, тъй като хранителната им база е там. Конкретното ИП е ситуирано на 22 км от крайбрежната зона, предвид което не се очаква въздействие върху хранителните местообитания на двата вида.

         След преглед на представената информация и на основание чл. 40, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, преценката за вероятната степен на отрицателно въздействие е, че инвестиционното предложение няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони от мрежата Натура 2000.

 

Копие от писмото е изпратено до: Дирекция "Морска администрация - Варна", Министерство на енергетиката, БДЧР, РИОСВ ВАРНА, Община Варна

отг. от МОСВ на 25.10.2022 г.