Категории
Превантивна дейност

Отговор на инвестиционно предложение „Удвояване на участъци от жп линията Крумово – Свиленград – Турска граница“

Днес, 26.08.2022 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Удвояване на участъци от жп линията Крумово – Свиленград – Турска граница“, с възложител ДП „Национална компания железопътна инфраструктура“, на основание чл. 5, ал. 2 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава шеста, раздел ІІІ и глава седма, раздел І от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Съгласно представената информация инвестиционното предложение (ИП) предвижда удвояване на жп линията Крумово – Свиленград – Турска граница, като трасето на новия Път 2 преминава приоритетно по обичайната следа, в ляво или в дясно спрямо съществуващия Път 1 по посока растящ километраж. Реализацията на инвестиционното предложение е свързана с увеличаване капацитета на жп линията за поемане на нарастващия трафик и привличане на повече международни товари и развитие на пътническите превози по железница. Предвижда се реконструкция на гари, перони и някои пешеходни подлези за осигуряване на достъп на лица с намалена подвижност, изграждане на нови перони и нови пешеходни надлези, реконструкция на разделен пост Поповица в гара, реконструкция на тягови подстанции.

ИП за удвояване на участъци от жп линия Крумово-Свиленград-Турска граница, като част от Първа железопътна линия (от категория „железопътна магистрала”) е във връзка с увеличаване на пропускателната способност/капацитета на железопътната линия и запазване на постигнатите параметри на железния път за осигуряване на проектна скорост 160 км/ч. ИП обхваща железопътна линия Крумово-Свиленград-Турска граница от км 163+745 ос приемно здание гара Крумово до км 315+657 граница с Република Турция, включително гари Катуница, Поповица, Първомай, Караджалово, Ябълково, Димитровград, Нова Надежда, Симеоновград, Харманли, Любимец и Свиленград и спирки Ягодово, Кочево, Садово, Чешнегирово, Виница, Скобелево, Сталево, Крум, Черногорово, Константиново, Преславец, Харманли център, Бисер.

Съгласно представената информация са предложени три основни алтернативи/варианта, така наречени сценарии, както следва:

Сценарий I/Вариант 1 - цялостно удвояване на жп линията, като трасето на новия Път 2 преминава приоритетно по обичайната следа, преобладаващо вляво по километража спрямо съществуващия Път 1.

Сценарий II/Вариант 2 - цялостно удвояване на жп линията, като трасето на новия Път 2 преминава приоритетно по обичайната следа, преобладаващо вдясно по километража спрямо съществуващия Път 1.

Смесен сценарий/Смесен вариант – цялостно удвояване на жп линията, като трасето на новия Път 2 преминава приоритетно по обичайната следа, комбинирано вляво и вдясно по километража спрямо съществуващия Път 1. Смесеният вариант разглежда оптималните решения от Сценарий I/вариант 1 и Сценарий II/вариант 2 за съответен участък.

Настоящото предложение представлява разширение на ИП, включено в Приложение № 1 на ЗООС, което разширение може да доведе до значително до значително отрицателно въздействие върху околната среда и самостоятелно достига критериите по т. 7.1 на Приложение № 1 на ЗООС, и във връзка с т. 25 на същото подлежи на задължителна оценка на въздействието върху околната среда.

С Решение на Министерски съвет № 687/25 август 2004 г. обект железопътна линия Пловдив – Свиленград – турска/гръцка граница със скорост на трасето за 160 км/ч е обявен за обект с национално значение. Компетентен орган за вземане на решение по ОВОС е министърът на околната среда и водите на основание чл. 94, ал. 1, т. 5 от ЗООС.

В изпълнение на изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка за допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащите планове за управление на речните басейни и планове за управление на риска от наводнения. Съгласно получено становище за допустимост от директора на Басейнова дирекция „Източнобеломорски район“ (БД ИБР) на основание чл. 155, ал. 1, т. 23 от Закона за водите, копие от което Ви предоставяме за съобразяване, с вх. № ОВОС – 36/29.07.2022 г. на МОСВ, ИП е допустимо спрямо мерките, заложени в ПУРБ 2016-2021 г. в Източнобеломорски район, при спазване на определени условия.

В съответствие с разпоредбите на чл. 104 от ЗООС, при избора на съответния вариант (алтернатива)/сценарии за горепосоченото ИП, възложителят следва да съобрази разположените в близост съществуващи предприятия/съоръжения с рисков потенциал, където конкретните дейности заложени в ИП могат да бъдат източник или да повишат опасностите или последствията от възникване на голяма авария в тези предприятия/съоръжения.

След извършена справка в публичния регистър на предприятията с висок и нисък рисков потенциал съгласно чл. 111, ал. 1, т. 6 от ЗООС, бе установено следното:

- на територията на община Първомай в близост до железопътната линия има едно предприятие, класифицирано с висок рисков потенциал по реда на глава седма, раздел I от ЗООС - „Петролна база Първомай“, гр. Първомай с оператор „Държавна Агенция „Държавен резерв и военновременни запаси“, гр. София;

- на територията на община Димитровград в близост до железопътната линия има едно предприятие, класифицирано с висок рисков потенциал по реда на глава седма, раздел I от ЗООС – „Неохим АД“, гр. Димитровград с оператор „Неохим АД“, гр. Димитровград.

За целите на изпълнение на изискванията по чл. 104 от ЗООС следва да се има предвид, че зоните на сериозни поражения при авария се определят от операторите на предприятията с висок рисков потенциал в докладите за безопасност (ДБ) с компетентен орган изпълнителния директор на Изпълнителна агенция по околна среда (ИАОС) по реда на чл. 112, ал. 1 от ЗООС. Актуална информация е налична в одобрените към момента ДБ на операторите на предприятията и може да бъде изискана от ИАОС.

Следва да се има предвид и вероятността, при строителството на трасето, че същото може да бъде източник или да повиши опасностите, или последствията от възникването на голяма авария в предприятията. В тази връзка, и в случай на необходимост, следва да бъдат предприети допълнителни технически и организационни мерки за ограничаване на рисковете от голяма авария в предприятията, и ограничаване на последствията от нея за живота и здравето на хората и за околната среда.

В документацията е посочено, че по време на строителството във връзка с работата на строителната и транспортна техника ще се използват опасни вещества, които попадат в Приложение №3 към ЗООС: дизелово гориво и минерални масла. Същите не се предвижда да бъдат съхранявани. За изграждане на новия железен Път 2 при необходимост ще се ползва взрив, в съответствие с геоложките проучвания.

Възложителят следва да отрази, че употребата на опасните вещества и смеси следва да се извършва съгласно мерките за контрол на експозицията, посочени в информационните листове за безопасност и инструкциите за безопасна употреба, включително мерки при аварийно изпускане или разливи.

ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Съществуващото трасе на жп линия „Крумово-Свиленград-Турска граница“ засяга частично защитена територия по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ): Природна забележителност (ПЗ) „Фосилни находки“, обявена със Заповед № 36/11.01.1968 г. от МГГП (обн. ДВ бр. 43/1968 г.) и минава в близост до ПЗ „Находище на Блатно кокиче - м. Съзлъка“ и Защитена местност (ЗМ) „Лозенски път“.

Участъци от трасето на съществуващата жп линия и предвиденото удвояване пресичат границите на следните защитени зони (ЗЗ) по смисъла на ЗБР: BG0000194 „Река Чая“, обявена със Заповед № РД-688/25.08.2020 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 80/2020 г.), BG0000212 „Сакар“, обявена със Заповед № 313/31.03.2021 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 51/2021 г.), BG0001034 „Остър камък“, обявена със Заповед № 305/31.03.2021 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 50/2021 г.), BG0000434 „Банска река“, BG0000435 „Река Каялийка“, BG0000436 „Река Мечка“, BG0000437 „Река Черкезица“, BG0000578 „Река Марица“, включени в списъците със защитени зони, приети с Решение № 122/2007г. (обн., ДВ, бр. 21/2007г.) на МС, изменено с РМС № 588/2021 г. (обн., ДВ, бр. 67/2021 г.) за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, BG0002081 „Марица – Първомай“ и BG0002103 „Злато поле“ за опазване на дивите птици, обявени със Заповеди № РД-909/11.12.2008 г. и № РД-771/28.10.2008 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 13/2009 г. и бр. 103/2008 г.) 

Предвид, че ИП е предмет на задължителна оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), в тази връзка попада в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредба за ОС) и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони по реда на чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗБР.

Извършената проверка по реда на чл. 39, ал. 2 във връзка с чл.12, ал. 2 и 4 от Наредбата за ОС установи, че:

- реализацията на ИП „Удвояване на участъци от ЖП линията Крумово – Свиленград – Турска граница“ e допустима:

- спрямо ЗЗТ и режимите, посочени в горецитираната заповед за обявяване на ПЗ „Фосилни находки“;

- спрямо режимите, посочени в горецитираните заповеди за обявяване на защитени зони BG0000194 „Река Чая“, BG0000212 „Сакар“,  BG0001034 „Остър камък“, BG0002081 „Марица – Първомай“ и BG0002103 „Злато поле“;

След анализ на представената информация за ИП и на основание чл. 39, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която реализацията на ИП има вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони BG0002081 „Марица – Първомай“, BG0002103 “Злато поле“, BG0000194 „Река Чая“, BG0000212 „Сакар“, BG0000434 „Банска река“, BG0000435 „Река Каялийка“, BG0000436 „Река Мечка“, BG0000437 „Река Черкезица“, BG0000578 “Река Марица“, BG0001034 „Остър камък“.

Копие от писмото е изпратено до РИОСВ – ПЛОВДИВ, РИОСВ – ХАСКОВО, БАСЕЙНОВА ДИРЕКЦИЯ „ИЗТОЧНОБЕЛОМОРСКИ РАЙОН“, ОБЩИНА РОДОПИ, КМЕТСТВО С. КРУМОВО, КМЕТСТВО С. ЯГОДОВО, ОБЩИНА САДОВО, КМЕТСТВО С. КАТУНИЦА, КМЕТСТВО С. КАРАДЖОВО, КМЕТСТВО С. КОЧЕВО, КМЕТСТВО С. ЧЕШНЕГИРОВО, КМЕТСТВО С. БОГДАНИЦА, КМЕТСТВО С. СЕЛЦИ, КМЕТСТВО С. ПОПОВИЦА, КМЕТСТОВО С. МИЛЕВО, ОБЩИНА ПЪРВОМАЙ, КМЕТСТВО С. ВИНИЦА, КМЕТСТВО С. КАРАДЖОЛОВО, ОБЩИНА ДИМИТРОВГРАД, КМЕТСТВО С. СКОБЕЛЕВО, КМЕТСТВО С. СТАЛЕВО, КМЕТСТВО С. ЯБЪЛКОВО, КМЕТСТВО С. КРУМ, КМЕТСТВО С. ДОБРИЧ, КМЕТСТВО С. ЧЕРНОГОРОВО, ОБЩИНА ХАСКОВО, КМЕТСТВО С. НОВА НАДЕЖДА, ОБЩИНА СИМЕОНОВГРАД, КМЕТСТВО С. КОНСТАНТИНОВО, ОБЩИНА ХАРМАНЛИ, КМЕТСТВО С. ПРЕСЛАВЕЦ, КМЕТСТВО С. РОГОЗИНОВО, КМЕТСТВО С. БИСЕР, ОБЩИНА ЛЮБИМЕЦ, ОБЩИНА СВИЛЕНГРАД, КМЕТСТВО С. СИВА РЕКА, КМЕТСТВО С. ГЕНЕРАЛОВО, КМЕТСТВО С. КАПИТАН АНДРЕЕВО

отг. от МОСВ на 25.08.2022 г.