Категории
Превантивна дейност

Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Изменение и допълнение на предвидените дейности по обновяване и рехабилитация на летище София“

Днес, 01.09.2022 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Изменение и допълнение на предвидените дейности по обновяване и рехабилитация на летище София“ , с възложител „СОФ Кънект“ АД, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:

I. По отношение на изискванията на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Инвестиционно предложение (ИП) включва следните дейности: обновяване и ремонт на разтоварище за самолетно гориво; рехабилитация на център за поддръжка на самолетообслужваща техника и превозни средства; рехабилитация на гаражи за ремонт на наземна самолетообслужваща техника; обновяване и ремонт на системи в колектора между Техническа зона и Терминал 2; ремонтни дейности по горивно стопанство; рехабилитация на обслужващ път (до Център за поддръжка на самолетообслужваща техника и превозни средства); рехабилитация на обслужващ път (до Гаражи за ремонт на наземна самолетообслужваща техника); рехабилитация на паркинг-гараж на Терминал 2 (в т.ч. изграждането на 3 временни паркингна: № 1 с капацитет 309 паркоместа, № 2 с капацитет 509 места и № 3 с капацитет 116 паркоместа); ремонт на Кризисен център в сградата на Терминал 1; дейности по модернизация и обновяване на карго инфраструктурата на летището; дейности по доразвиване на Терминал 2; добавяне на нови електрически мощности в Техническа зона; повишаване общата инсталирана топлинна мощност на летището (замяна на 2 броя съществуващи котли на природен газ, с мощност 2.5  MW с нови, с мощност 4 MW); изграждане на съоръжение за водоснабдяване; изграждане на съоръжение за пречистване на отпадъчни води; инсталиране на съоръжение за предварителна обработка на отпадъчни води от самолетните тоалетни; удължаване на оградата на зона „Въздух“; рехабилитация на път до техническа зона (зона „Земя“); изграждане на обслужващ път в северозападна зона; изграждане на гараж за наземна техника; изграждане на открит паркинг с места за автобуси и електрозарядни станции (нов паркинг с капацитет около 400 паркоместа, като 13 ще бъдат за автобуси); изграждане на нов пътнически перон; рехабилитация на писта за излитане и кацане (ПИК) 09-27; рехабилитация на краен участък за безопасност на ПИК; обновяване и модернизация на автопарка на летище София.

Настоящeто ИП „Изменение и допълнение на предвидените дейности по обновяване и рехабилитация на летище София“ съдържа дейности, които самостоятелно попадат в Приложение № 2 на ЗООС, но предвид, че в МОСВ се провежда процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за инвестиционно предложение „Дейности по обновяване и рехабилитация на летище София“, с възложител „СОФ Кънект“ АД, указана с писмо с изх. № ОВОС-15/28.04.2022 г. на МОСВ, която не е приключила, считаме за целесъобразно всички предвидени дейности (с настоящeто ИП и тези, предмет на изисканата процедура с писмо с изх. № ОВОС-15/28.04.2022 г. на МОСВ) да се обединят и да се проведена една процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС, на основание чл. 93, ал. 1, т. 3 от ЗООС.

Напомняме изискванията на разпоредбата на чл. 82, ал. 3 от ЗООС, съгласно която, когато за осъществяване на ИП трябва да се развият и други, свързани с основния предмет на оценка, спомагателни или поддържащи дейности, те също се включват в изискващата се оценка, независимо дали самостоятелно попадат в обхвата на приложения № 1 или 2. Ако спомагателните или поддържащите дейности самостоятелно като инвестиционни предложения са предмет на ОВОС, всички оценки се съвместяват, като се провежда една обединена процедура.

Предвид, че с Решение № 678/25.08.2004 г. на Министерския съвет, Летище София, състоящо се от: Lot B1 – Нов пътнически терминал и прилежаща инфраструктура, и Lot B2 – Нова пистова система е обявено за обект с национално значение, на основание чл. 93, ал. 2, т. 4 от ЗООС компетентен орган за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС е министърът на околната среда и водите.

В изпълнение на изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка относно допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащите планове за управление на речните басейни (ПУРБ) и планове за управление за риска от наводнения (ПУРН). Съгласно получено становище на Басейнова дирекция „Дунавски район“ с вх. № ОВОС-37/01.08.2022 г., (копие от което прилагаме за съобразяване) ИП е допустимо спрямо целите и мерките за опазване на околната среда, заложени в ПУРБ 2016-2021 г., при спазване на мерките посочени в т. 1.1.5 от становището. ИП е допустимо спрямо ПУРН 2016-2021 г. Дейностите предвидени в ИП не са в противоречие с мерките от програмата от мерки за намаляване на риска от наводнения.

II. По отношение на изискванията на глава седма, раздел I от ЗООС:

Към настоящия момент складовата база за ГСМ (резервоарният парк) заедно с ж.п. разтоварището за керосин на летище София с оператор „СОФ Кънект” АД са класифицирани като „предприятие с нисък рисков потенциал“ (потвърждение изх. № УК-1944/09.07.2021 г. на изпълнителния директор на Изпълнителната агенция по околна среда). Съгласно изискванията на чл. 106, ал. 5 от ЗООС Доклада за политиката за предотвратяване на големи аварии (ДППГА) е актуализиран и е представен на РИОСВ-София. Пълнотата и съответствието на ДППГА са потвърдени (потвърждение № ДППГА-8-И4/2022 на директора на  РИОСВ-София).

ИП предвижда  ремонтни дейности по горивното стопанство, а именно ремонт на 4 от 8-те съществуващи резервоара за керосин, както и ремонт на част от бетоновите им фундаменти и обваловки. Два резервоара с обем 2000 м3 и един резервоар с обем 800 м3 ще бъдат ремонтирани, като дейностите по ремонт ще включват отстраняване на ръжда, проверка на дебелината на стените и боядисване.  Допълнително един резервоар с обем 2000 м3, който не се експлоатира, ще бъде обект на основен ремонт или ще бъда подменен с нов. В случай на подмяна, новият резервоар ще бъде със същия обем и по този начин няма да бъде променян общия обем на съхраняваното гориво в съоръженията.

В документацията на оператора „СОФ Кънект” АД подадена по реда на глава седма, раздел I от ЗООС, въз основа на която са издадени горецитираните становища, фигурират резервоарите обект на ИП, в т.ч. и резервоар №1 с обем 2 000 м3, който е изведен от експлоатация, но обемът на резервоар №8 е 750 м3, а не 800 м3. В тази връзка следва да представите допълнителна информация по отношение на  капацитета на резервоар №8.

За целите на изпълнението на изискванията на чл. 104 от ЗООС се установи, че в близост до летище София (складова база ГСМ и ж.п. разтоварище) не са налични предприятия/съоръжения класифицирани с рисков потенциал по реда на глава седма, раздел I от ЗООС.

По отношение на фактор oпасни химични вещества:

Реализирането на дейностите, обект на ИП, е свързано с използването на опасни химични вещества и смеси, а именно бои за нанасяне на покрития с цел направата на нови маркировки и знаци, бои за боядисване на резервоарите за керосин и противопожарни бои за подобряване на огнезащитата на сгради и съоръжения, като възложителят е отразил, че употребата на опасните вещества и смеси следва да се извършва съгласно мерките за контрол на експозицията, посочени в Информационните листове за безопасност и инструкциите за безопасна употреба, вкл. мерки при аварийно изпускане или разливи.

III. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Предвид, че ще бъде проведена една процедура по преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС за дейностите, предвидени с настоящото инвестиционно предложение и тези предмет на изисканата процедура с писмо с изх. № ОВОС-15/28.04.2022 г. на МОСВ, считаме, че за всички предвиждания на „СОФ Кънект“ АД следва да бъде проведена и една обща процедура по оценка за съвместимост с предмета и целите на опазване на защитени зони съгласно чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, ДВ бр. 73/2007 г., изм. и доп.).

След направена проверка, относно местоположението на дейностите по изменение и допълнение по обновяване и рехабилитация на летище София се установи, че същите са в границите на концесионната площ на летище София и не попадат в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, както и в границите на защитени зони по смисъла на ЗБР.

След анализ на представената информация за ИП и на основание чл. 40, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която ИП няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони.

Копие от писмото е изпратено до РИОСВ – София, Басейнова дирекция „Дунавски район“ и Столична община, Район  „Искър“ , Район  „Кремиковци“ , Район  „Подуяне“  и Район „Слатина“ .

отг. от МОСВ на 01.09.2022 г.