Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Изземване на наносни отложения в р. Дунав в землището на с. Сомовит, община Гулянци, област Плевен“
Днес, 15.09.2022 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Изземване на наносни отложения в р. Дунав в землището на с. Сомовит, община Гулянци, област Плевен“, с възложител „Еврокварц – МВ“ ООД, гр. Плевен, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава шеста, раздел трети от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Съгласно представената в уведомлението информация, инвестиционното предложение (ИП) предвижда изземване на наносни отложения от река Дунав, от участък с площ 44120 кв. м, в землището на с. Сомовит, общ. Гулянци, област Плевен. Годишното количество на добитите наносни отложения ще бъде от 3000 м3 до 5000 м3 годишно, в зависимост от издаденото разрешително.
Добитата суровина ще се депонира за временно съхранение и преработка на съществуваща площадка в поземлени имоти (ПИ) с идентификатори 80687.9.3 и 80697.9.4, в землището на с. Черковица, общ. Никопол, която ще се разшири с добавяне на два съседни ПИ с идентификатори 80697.9.1` и 80697.9.2 в землището на с. Черковица, общ. Никопол. За преработване на суровината ще се ползва вода от повърхностен воден обект – река Дунав за промишлени нужди до 75000 м3 годишно, като след механично утаяване, водата ще зауства в река Дунав.
ИП самостоятелно попада в обхвата на т. 2, буква „в“ от Приложение № 2 на ЗООС.
Представена е схема на участъка за ползване на воден обект с цел изземване на наносни отложения от р. Дунав, изготвена от Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ (ИАППД), гр. Русе от 21.06.2022 г.
Съгласно становище на директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ (БДДР), с изх. № ПУ-01-575(1)/05.08.2022 г., на основание чл. 155, ал.1, т.23 от Закона за водите (ЗВ), ИП предвижда изземване на наносни отложения на р. Дунав, от участък с площ 44120 кв. м, от км 607.950 до км 607.700, като не засяга фарватера на реката, със следните координати в координатна система WGS-84:
Географски координати |
||
1 |
43°41'27,48" |
24°45'52,37" |
2 |
43°41'29,26" |
24°46'03,77" |
3 |
43°41'25,41" |
24°46'06,35" |
4 |
43°41'21,24" |
24°45'56,06" |
Направено е заключение, че ИП е допустимо спрямо целите на опазване на околната среда, заложени в Плана за управление на речните басейни (ПУРБ) 2016-2021 г., както и с предвидените мерки за постигане на тези цели, при спазване на мерките посочени в т. 1.1.2 от становище с изх. № ПУ-01-575(1)/05.08.2022 г. на БДДР, копие от което Ви предоставяме за съобразяване. ИП е допустимо спрямо Програмата от мерки за намаляване на риска от наводнения, заложена в Плана за управление на риска от наводнения (ПУРН) 2016-2021 г. в Дунавски район.
ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
Съгласно получено становище за допустимост от директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ (БДДР), с изх. № ПУ-01-575(1)/05.08.2022 г., на основание изискванията на чл. 40, ал. 2, във връзка с чл. 12, ал. 5 и ал. 6 от Наредбата за ОС, реализацията на инвестиционното предложение е допустима в границите на предложения участък. Предвиденият участък не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии. Участъкът не попада и в границите на защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР, но е в непосредствена близост до защитени зони – на отстояние съответно: 50 м посока запад - защитена зона BG000335 „Карабоаз”, определена за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-289/31.03.2021 г. на МОСВ, (обн., ДВ, бр. 46/2021 г.) и на отстояние около 100 м – защитена зона BG0000181 „Река Вит”, определена за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна, обявена със Заповед № РД-324/31.03.2021 г. на МОСВ, (обн., ДВ, бр. 52/2021 г.).
След направена неофициална проверка в интерактивната карта и базата данни на интернет страницата на Европейската агенция по околна среда, се установи, че горецитираният участък е в непосредствена близост до две защитени зони „Corabia - Turnu Măgurele“ (Site Code: ROSCI0044) за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна и „Confluența Olt - Dunăre“ (Site Code: ROSPA0024) за опазване на дивите птици, определени от страна на Румъния. МОСВ не разполага с актуална справка за наличие на влажни зони, включени в списъка на влажните зони с международно значение (Рамсарските места) към Рамсарската конвенция за влажните зони от страна на Румъния в района на инвестиционното предложение. Също така, МОСВ не разполага и с официална актуална информация за границите на защитените зони /Натура 2000 места/ в района на инвестиционното предложение, обявени от страна на Румъния.
Съгласно разпоредбите на чл. 31 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС, ИП подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитените зони. Процедурата по оценка за съвместимостта се извършва чрез процедурата по ОВОС, съгласно чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР.
След преглед на представената информация и на основание чл. 40, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от същата, е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която инвестиционното предложение има вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони от мрежата Натура 2000, поради следните мотиви:
- Предвиденият участък не попада в границите на защитени зони и защитени територии, но е в непосредствена близост до такива. Предвид характера и местоположението на инвестиционното предложение – в границите на воден обект река Дунав, реализирането на добивните дейности може да създаде предпоставки за промяна в хидрологичните и физико-химичните параметри на река Дунав, в района на инвестиционното намерение, което да доведе до дълготрайно пряко и косвено отрицателно въздействие върху местообитанията на видовете, предмет на опазване в защитените зони BG000335 „Карабоаз” и BG0000181 „Река Вит”.
- Реализирането на добивните дейности може да създаде предпоставки за промяна в хидрологичните и физикохимичните параметри на река Дунав, в района на инвестиционното предложение, което да доведе до увреждане и/или унищожаване на природни местообитания и местообитания на видове, явяващи се ключови елементи на биоценозата на река Дунав и ключови елементи на защитените зони, като река Дунав е естествен биокоридор с линейна и непрекъсната структура, осигуряваща свързваща функция, значима за миграцията, географското разпространение и генетичния обмен в растителните и животинските популации.
- Реализирането на добивните дейности може да създаде предпоставки за промяна в хидрологичните и физикохимичните параметри на река Дунав, в района на инвестиционното предложение, което може да доведе до влошаване на природозащитния статус на местообитанията и видовете (численост и плътност на популациите) по отношение на параметри като степен на свързаност на местообитанията, степен на покритие на подходящите местообитания на видовете с естествено структуриран субстрат.
На основание гореизложеното и съгласно чл. 40, ал. 5 от Наредбата за ОС, следва да се извърши оценка за степента на въздействие на инвестиционното предложение върху защитените зони.
Съгласно чл. 40, ал. 6, във връзка с чл. 34, ал. 1 от Наредбата за ОС, в доклада по ОВОС като отделно приложение, се включва оценка за степента на въздействие на инвестиционното предложение върху защитени зони BG000335 „Карабоаз” и BG0000181 „Река Вит”. Същата следва да бъде съобразена с изискванията на чл. 23, ал. 2 от Наредбата за ОС.
Степента на въздействие на инвестиционното предложение върху защитените зони да се определи по критериите на чл. 22 от Наредбата за ОС, както и да се използват количествени оценки за очакваните загуби или влошаване на състоянието на местообитанията (по площ) и на видовете (по численост и плътност на популациите), предмет на опазване в защитените зони, разгледани спрямо представеността на местообитанията/видовете в защитените зони.
Оценката трябва да бъде възложена на експерти, отговарящи на изискванията на чл. 9, ал. 1 от Наредбата за ОС.
Информация за предмета и целите на опазване на защитените зони, както и цялата документация за защитените зони, е налична на интернет страницата на Информационната система за защитените зони от екологичната мрежа Натура 2000.
По отношение на биологичното разнообразие:
Дейностите по ИП предполагат отнемане на речен нанос, което директно въздейства върху формата на речното корито. Това може да доведе до промяна във физическите характеристики, в т.ч. ерозия и деградация на речното корито. Отнемането на пясъчни наноси води до нестабилност и загуба на местообитания, както и други възможни въздействия върху компонентите на околната среда, в т.ч. и кумулативни, които следва да се анализират и оценят чрез процедура по ОВОС.
Дейностите по ИП предполагат да доведат до директно унищожаване на бентосни организми, размътване на водата и влошаване на качествата на околната среда по отношение на фитопланктон, зоопланктон и риби. Също така, се очаква въздействие и безпокойство по отношение на гнездящите водоплаващи и водолюбиви птици в района, като могат да бъдат засегнати техни гнезда (например дъждосвирцоподобни), както и по отношение на бозайниците, водещи полуводен начин на живот (например видрата) чрез унищожаване на техни местообитания и ловни територии.
Във връзка с горното МОСВ счита, че е необходимо да се извърши оценка на въздействието върху околната среда за настоящото ИП. При извършване на ОВОС следва да се вземат предвид размножителния период на съответните засегнати видове, местата им за размножаване, както и да се оцени потенциалното влошаване на качествата на местообитанията.
ІІІ. По отношение на Конвенцията за ОВОС в трансграничен контекст.
Инвестиционното предложение не попада в Приложение І на Конвенцията за оценка на въздействието върху околната среда в трансграничен контекст, т.е. не попада сред дейностите, които могат да окажат значително вредно въздействие върху околната среда, и за които следва задължително да се уведоми засегнатата страна.
Във връзка с това, че местоположението на ИП е в непосредствена близост до защитени зони ROSCI0044 „Corabia - Turnu Măgurele“ и ROSPA0024 „Confluența Olt - Dunăre“, обявени от страна на Румъния, на основание чл. 2, т. 5, базирайки са на критериите посочени в Приложение ІІІ, т. 1, буква „б” на Конвенцията за оценка на въздействието върху околната среда в трансграничен контекст, МОСВ счита, че следва да се изпрати информация на английски език (нотификация) за ИП във формат, приет с решение І/4 на Първата среща на страните по Конвенцията за ОВОС в трансграничен контекст до съответния компетентен орган в Румъния за произнасяне от тяхна страна за заинтересованост за участие в процедурата по ОВОС и за определяне на степента на значително вредно трансгранично въздействие.
Форматът на нотификацията е достъпен в интернет на адрес: https://unece.org/environment-policy/environmental-assessment/format-notification-under-convention
При заявено съгласие от страна на Румъния за участие в процедурата по реда на глава шеста от ЗООС, своевременно ще бъдете уведомени за изразените от тях становища, които следва да бъдат съобразени по отношение на трансграничните аспекти свързани с реализацията на предложението.
Копие от писмото е изпратено до ОБЩИНА ГУЛЯНЦИ, КМЕТСТВО С. СОМОВИТ,ОБЩИНА НИКОПОЛ, КМЕТСТВО С. ЧЕРКОВИЦА, ИАППД, БДДР и РИОСВ – ПЛЕВЕН
отг. от МОСВ на 13.09.2022 г.