- Начало
- Превантивна дейност
- ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване
- Отговор на уведомление
- Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Поддържане на оперативната зона, зоната за маневриране и зоната за подход на Пристанище за обществен транспорт „Фериботен комплекс - Оряхово” от км 678.500 до км 676.400 на река Дунав”
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Поддържане на оперативната зона, зоната за маневриране и зоната за подход на Пристанище за обществен транспорт „Фериботен комплекс - Оряхово” от км 678.500 до км 676.400 на река Дунав”
Днес, 08.09.2023 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление за инвестиционно предложение „Поддържане на оперативната зона, зоната за маневриране и зоната за подход на Пристанище за обществен транспорт „Фериботен комплекс - Оряхово” от км 678.500 до км 676.400 на река Дунав” с възложител „Фериботен комплекс“ АД, гр. София, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС, обн. ДВ., бр. 25 от 18 март 2003 г., изм. и доп.), МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава шеста на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Съгласно представената информация, инвестиционното предложение е свързано с изземване на наносни отложения с цел поддържане на дълбочините на оперативната зона, зоната за маневриране и зоната за подход на Пристанище за обществен транспорт „Фериботен комплекс – Оряхово, от км 678.500 до км 676.400 на р. Дунав.
В резултат на постоянно променяща се морфология на река Дунав, в акваторията на пристанището се е образувало затлачване на южната част от акваторията на оперативната зона, зоната за подхождане и част от зоната за маневриране.
„Фериботен комплекс“ АД, в качеството си на оператор, има задължение да поддържа проектните дълбочини на оперативната акватория, съгласно най-големия разчетен кораб от одобрения парцеларен план на акваторията на пристанището.
На база одобрен проект на ПУП-Парцеларен план за пристанищна акватория като част от Генералния план на пристанище за обществен транспорт с регионално значение „Фериботен комплекс - Оряхово“, е зададена минимална дълбочина на газене 2,50 м. от нулевия пегел на пристанище Оряхово. Това налага експлоатационно почистване на наносите до определената дълбочина - 2,00 м. под ниското корабно регулационно ниво (НКРН), с цел безопасна навигация и заставане на плавателните съдове на рампата.
Почистването ще бъде извършено със самоходна саморазтоварваща се дълбачка с капацитет на хопъра 600 м3. Зоната за почистване е с неправилна форма с обща площ от 88 299 м2, очакван обем на драгажа - 22 065 м3.
Предложеното почистване не превишава проектните дълбочини, зададени в Парцеларния план на акваторията на „Фериботен комплекс – Оряхово.
Част от акваторията на оперативната зона, зоната за подхождане и част от зоната за маневриране на пристанище за обществен транспорт с регионално значение „Фериботен комплекс – Оряхово“, находяща се в коритото на река Дунав от км 678.500 до км 676.400 граничи с поземлен имот (ПИ) с идентификатор 54020.502.2439 по КККР на гр. Оряхово, община Оряхово, област Враца.
- Географски координати на зоната за почистване:
Географски координати WGS-84 на граничните точки на зоната за почистване от км 678.00 до км 676.400 на р. Дунав |
||
№ |
Ширина - B |
Дължина - L |
1 |
43° 44' 21,24" |
23° 58' 35,01" |
2 |
43° 44' 19,91" |
23° 58' 42,25" |
3 |
43° 44' 21,05" |
23° 58' 42,69" |
4 |
43° 44' 19,88" |
23° 58' 48,64" |
5 |
43° 44' 19,11" |
23° 58' 51,37" |
6 |
43° 44' 12,91" |
23° 58' 51,74" |
7 |
43° 44' 13,62" |
23° 58' 33,4" |
8 |
43° 44' 14,81" |
23° 58' 32,55" |
Основните процеси, които ще се осъществяват са засмукване на наноси от дъното на зоната за драгаж (с обща площ 88 299 m2), транспортиране на борда на дълбачката и депониране (чрез отваряне на дънни клапи) на издрагираната маса в подводно депо.
Подводното депо в река Дунав за депониране на издрагираните наноси е определено и съгласувано с Изпълнителната агенция за проучване и поддържане на река Дунава (ИАППД). С писмо с изх. № ВО-6#1/03.08.2023 г. на ИАППД, е определена зона за депониране на наносни отложения при поддръжка на оперативната зона, маневерената зона и каналите за подход на „Фериботен комплекс“ АД от км. 678.000 до км. 676.400 на река Дунав. Издадена е схема за разполагане на плаващи технически средства (самоходна саморазтоварваща се смукачка с обем на хопъра 600 м3) в река Дунав с цел депониране на наносни отложения, от км 676.00 до км 675.100 с площ от 245 985 м2 ; - Минималното отстояние от брега - 100 м. и максимално 430 м. в горния край, и минимално отстояние от брега – 100 м. и максимално 360 м. в долния край на зоната за депониране.
- Географски координати на зоната за депониране:
Географски координати WGS-84 на граничните точки на депото от км 676.00 до км 675.100 на р. Дунав |
||
№ |
Ширина - B |
Дължина - L |
1 |
43° 44' 18,13" |
23° 59' 16,62" |
2 |
43° 44' 08,25" |
23° 59' 52,57" |
3 |
43° 44' 01,07" |
23° 59' 46,80" |
4 |
43° 44' 08,43" |
23° 59' 10,53" |
Инвестиционното предложение не включва дейности на брега и ще се осъществява изцяло в акваторията на река Дунав. За реализирането му не са необходими изграждане на нова техническа инфраструктура и/или други спомагателни и поддържащи дейности.
По време на извършване на почистването на наноси навигацията в зоната за почистване няма да бъде спирана.
Предвид гореизложеното, инвестиционното предложение попада в обхвата на т.2, буква „в“ от Приложение № 2 на ЗООС - изземване на инертни материали от реки, езера или море чрез драгиране, във връзка с което, съгласно чл.93, ал.1, т. 1 от ЗООС, подлежи на процедура по преценяване на необходимостта от извършването на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). На основание чл.93, ал.2, т.6 от ЗООС, компетентен орган за вземане на решение е министърът на околната среда и водите.
На основание чл.4а, ал.1 от Наредбата за ОВОС, уведомлението е изпратено на директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ - Плевен (БДДР) за изразяване на становище относно допустимостта на инвестиционното предложение спрямо режимите, определени в действащите планове за управление на речните басейни (ПУРБ) и планове за управление на риска от наводнения (ПУРН) в Дунавски район.
Съгласно становище на БДДР, реализацията на инвестиционното предложение „Поддържане на оперативната зона, зоната за маневриране и зоната за подход на Пристанище за обществен транспорт „Фериботен комплекс - Оряхово” от км 678.500 до км 676.400 на река Дунав” е допустима спрямо целите и мерките, определени в ПУРБ и ПУРН Дунавски район за периода 2016 – 2021 г., и не се очаква да окаже негативно въздействие върху водите и водните екосистеми, при спазване на мерките, посочени в т. 1 и законовите изисквания посочени в т. 2 от становището.
ІІ. По отношение на изискванията на чл.31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
Инвестиционното предложение е предмет на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Съгласно разпоредбите на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, обн. ДВ, бр. 73/2007 г., изм. и доп.), инвестиционното предложение подлежи на процедура по оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитените зони. Процедурата по оценка за съвместимостта се извършва чрез процедурата по ОВОС, съгласно чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР.
Инвестиционното предложение, включващо зоната за почистване и зоната за депониране не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, както и в границите на защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР. Предвиденият участък за почистване, както и участъкът за депониране се намират на достатъчно отстояние от най-близко разположената защитена зона – защитена зона BG0000334 „Остров”, определена по чл. 6, ал. 1, т. 1 и 2 от ЗБР за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна.
След преглед на представената информация и на основание чл. 40, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е извършена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която инвестиционното предложение няма вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони от мрежата Натура 2000.
Копие от писмото е изпратено до РИОСВ-Враца, Басейнова дирекция „Дунавски район“, Изпълнителна агенция „Проучване и поддържане на река Дунав“ и община Оряхово.