Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Устройствено планиране, инвестиционно проектиране, доставка на необходимите материали и оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на нови обекти за разширение на газопреносната инфраструктура на
Днес, 10.07.2024 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Устройствено планиране, инвестиционно проектиране, доставка на необходимите материали и оборудване, изграждане и въвеждане в експлоатация на нови обекти за разширение на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз" ЕАД с цел повишаване на капацитетите в точките на междусистемно свързване Кулата/Сидирокастро и Негру Вода/Кардам“ - обект „Лупинг от Кулата до Кресна“ с възложител „Булгартрансгаз” ЕАД, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава VI от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Инвестиционното предложение (ИП) е част от проект за повишаване капацитетите по вертикален коридор на газопреносната инфраструктура на „Булгартрансгаз“ ЕАД - „Повишаване на капацитета за пренос на природен газ в точка на междусистемно свързване Кулата/Сидирокастро в посока от Гърция към България“ и се отнася до обект „Лупинг от Кулата до Кресна“ с диаметър DN 700 и дължина около 48 km.
Предложението за изграждане на „Лупинг от Кулата до Кресна“ включва проектиране и изграждане на газова инфраструктура и съоръженията към нея като инфраструктура, пригодна за пренос на некорозивни природен газ, биометан, водород и техните смеси с отчитане на заложените работни условия и свойства на газовите смеси, така че да бъде осигурена безопасната експлоатация, включвайки най-малко следното:
- Преносен газопровод от Кулата до Кресна, условен диаметър DN 700 с дължина около 48 km, проектно налягане (DP) Р= 7,875 МРа и максимално работно налягане (МОР) = 7,5 МРа;
- Две байпасни връзки със съответните кранови възли (КВ) - КВ „Кулата нов“, КВ „Кулата“ и КВ „Кресна“ с условен диаметър DN 700, свързващи съществуващия газопровод за Гърция и новопроектиран газопровод от Кулата до Кресна;
- Технологични връзки - шлейфи за работа в реверсивен режим на Компресорна станция (КС) Петрич със съответните кранови възли - КВ 7А, КВ 8А и КВ 20А;
- 2 броя линейни кранови възли – КВ „Драката 2“, КВ „Кресна“ и КВ „Кресна 2“ с условен диаметър DN 700 по трасето на преносния газопровод;
- 2 броя охранни кранови възли – КВ А1 и КВ Б1 с условен диаметър DN 700;
- СОГ „Кулата“ DN700 – с една реверсивна камера;
- СОГ „Кресна“ DN700 – с една реверсивна камера;
- Оптична линия за пренос на данни - свързване към съществуваща оптична кабелна линия само в участъците около съществуващите КВ „Кулата“, КС „Петрич“ и КВ „Кресна“.
За целите на ИП е разгледан проучвателен коридор с широчина 200 m за разполагане на преносен газопровод „Лупинг от Кулата до Кресна“, включващ площи за газопровод, технологични площадки и инфраструктурата към тях, в рамките на които ще се осъществят инженерно-геоложки, хидрогеоложки и археологически проучвания, проучване за възможни точки за електрозахранване на технологичните съоръжения и др.
Инвестиционното предложение самостоятелно попада в обхвата на приложение № 2 (т. 10, буква „к“) на ЗООС и подлежи на преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС) на основание чл. 93, ал. 1, т. 1 от ЗООС. Предвид, че с Решение № 133/23.02.2024 г. на Министерския съвет проект „Повишаване на капацитета за пренос на природен газ в точка на междусистемно свързване Кулата/Сидирокастро в посока от Гърция към България“, чрез изграждане на „Лупинг от Кулата до Кресна“ е обявен за национален обект и обект с национално значение, на основание чл. 93, ал. 2, т. 4 от ЗООС, компетентен орган за произнасяне с решение е министърът на околната среда и водите.
Предвид изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка относно допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащите планове за управление на речните басейни (ПУРБ) и планове за управление за риска от наводнения (ПУРН). Съгласно становище от Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, ИП е допустимо с ПУРБ на Западнобеломорски район (2016-2021 г.) и ПУРН на Западнобеломорски район (2022-2027 г.) при спазване на разпоредбите на Закона за водите и посочените в становището условия.
От представената информация става ясно, че за осъществяването на инвестиционното предложение е предвидено изготвянето на Подробен устройствен план - Парцеларен план (ПУП-ПП).
Предвид искане на заявителя, МОСВ допуска прилагането на разпоредбата на чл. 91, ал. 2 от ЗООС и извършването само на една от оценките по реда на Глава шеста, която в конкретния случай е процедурата по оценка на въздействие върху околната среда. Съобразно с това, съгласно разпоредбата на чл. 21, т. 2 от Наредбата за ОВОС, достатъчно основание за одобряване на проекта ПУП-ПП следва да се счита постановеното решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС с характер „да не се извършва ОВОС“/ Решението по ОВОС, с което се одобрява осъществяването на ИП.
Писмено потвърждение, че за проекта на ПУП-ПП не се изисква извършването на процедура по екологична оценка, както и оценка за съвместимост, ще бъде предоставено след приключване на процедурата по реда на Глава шеста, раздел трети от ЗООС и чл. 31 от ЗБР, след мотивирано потвърждение от възложителя, че проектът на ПУП-ПП съвпада по обхват и предмет с ИП, за което е проведена процедурата по реда на Глава шеста, раздел трети от ЗООС и чл. 31 от ЗБР, както и че съобразява по подходящ начин относимите условия и мерки от постановеното решение за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС с характер „да не се извършва ОВОС“/Решение по ОВОС, с което се одобрява осъществяването на ИП.
- По отношение на изискванията на Глава седма от ЗООС:
Превозът на опасни вещества по тръбопроводи извън предприятията по чл. 103, ал. 2 от ЗООС, не попада в обхвата на глава седма, раздел I от ЗООС, предвид разпоредбата на чл. 103, ал. 8, т. 4 от ЗООС.
При устройственото планиране на територията се осъществява контрол на планирането на нови строежи в близост до съществуващи предприятия/съоръжения с нисък или висок рисков потенциал, където разполагането им може да бъде източник или да повиши опасностите или последствията от възникване на голяма авария в тези предприятия/съоръжения, предвид разпоредбата на чл. 104 от ЗООС.
IІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
Съгласно предоставената на този етап информация е направена проверка относно местоположението на ИП по предоставените цифрови данни на трасето на газопровода с ширина 200 м, която установи, че то не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, но преминава през следните защитени зони от мрежата „Натура 2000“:
- По Директивата за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна:
- BG0000224 “Огражден - Малешево“, обявена със Заповед № РД-310/31.03.2021 г на министъра на околната среда и водите. (ДВ бр. 50/2021 г.);
- BG0001023 “Рупите - Струмешница“, обявена със Заповед № РД-349/31.03.2021 г. на министъра на околната среда и водите (ДВ бр. 57/2021 г.);
- BG0000366 “Кресна - Илинденци“, обявена със Заповед № РД-992/21.10.2022 г. на министъра на околната среда и водите (ДВ бр. 85/2022 г.);
- По Директивата за опазване на дивите птици:
- BG0002003 “Кресна“, обявена със Заповед № РД-748/24.10.2008 г. на министъра на околната среда и водите (ДВ бр. 97/2008 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-993/21.10.2022 г. на министъра на околната среда и водите (ДВ бр. 85/2022 г.);
- BG0002098 “Рупите“, обявена със Заповед № РД-282/16.03.2010 г. на министъра на околната среда и водите (ДВ бр. 28/2010 г.), изм. и доп. със Заповед № РД-567/28.06.2022 г. (ДВ бр. 54/2022 г.).
Предвид разпоредбите на чл. 31, ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС, ДВ бр.73/2007 г., изм. и доп.), ИП за изграждането на „Лупинг от Кулата до Кресна“ подлежи и на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на описаните по-горе защитени зони от екологичната мрежа Натура 2000. Процедурата по оценка за съвместимост се извършва чрез процедурата по оценка на въздействието върху околната среда реда на ЗООС и при спазване на специалните разпоредби на ЗБР и на Глава трета от Наредбата за ОС.
Извършената проверка за допустимост по реда на чл. 40, ал. 2 във връзка с чл. 12, ал. 2 от Наредбата за ОС установи, че ИП е допустимо спрямо режимите на защитени зони BG0000224 “Огражден - Малешево“, BG0001023 “Рупите - Струмешница“, BG0000366 “Кресна - Илинденци“, BG0002003 “Кресна“ и BG0002098 “Рупите“ при спазване на регламентираните с тях забрани.
МОСВ ще се произнесе със становище относно вероятната степен на отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитените зони, след предоставяне от възложителя на искане за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.
Копие от писмото е изпратено до РИОСВ – Благоевград, Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“, община Кресна, кметство с. Долна Градешница, кметство Сливница, община Петрич, община Петрич, кметство с. Дрангово, кметство с. Кулата, кметство с. Марикостиново, кметство с. Марино поле, кметство с. Митино, кметство с. Рибник, кметство с. Рупите, кметство с. Старчево, кметство с. Тополница, община Сандански, кметство с. Вълково, кметство с. Кръстилци, кметство с. Лебница, кметство с. Струма, община Струмяни, кметство с. Драката, кметство с. Микрево, кметство с. Палат, кметство с. Горна Крушица и кметство с. Каменица.
отг. от МОСВ на 10.07.2024 г.