Категории
Превантивна дейност

Отговор на уведомление за инвестиционно предложение „Въздушна линия 400 kV за присъединяване на ФЕЦ „Габаре“ към преносната електрическа мрежа (ПЕМ) 400 kV“

Днес, 19.05.2023 г., във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по реда на чл. 4, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС) за инвестиционно предложение „Въздушна линия 400 kV за присъединяване на ФЕЦ „Габаре“, с възложител „ДУНАВ СОЛАР ПЛАНТ“ ЕООД, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за ОВОС, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава шеста и глава седма от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Съгласно представената в уведомлението информация ИП е свързано с изграждане на нова въздушна електропроводна линия ВЛ 400 kV за присъединяване на ФЕЦ „Габаре“, за ФЕЦ „Габаре“ е проведена процедура по преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС), приключила с Решение № ВР-22-ПР/2022 г. на директора на Регионална инспекция по околната среда и водите – Враца (РИОСВ-Враца).

Повишаващата подстанция (ПП) 33/110/400 kV се предвижда да се изгради в поземлен имот с идентификатор 14012.141.7, с площ 40653 кв. м, който отстои на около 2,1 км от Път III-134 по съществуващ черен път, който се предвижда да се използва за достъп до подстанцията.

Опорната п/ст „Мизия“ 400/220/110 kV е разположена между селата Рупци и Радомирци, непосредствено южно от Републиканския път III—006 „Червен бряг-Радомирци“, в ПИ 61580.606.175 в землището на с. Радомирци, общ. Червен бряг, област Плевен.

Новата ВЛ 400 kV, която ще свързва повишаваща подстанция 33/110/400 kV на ФЕЦ „Габаре“ и п/ст „Мизия“ ще се изпълни за една тройка алуминиево-стоманени проводници марка АСУ 300 в сноп от три проводника на фаза. Защитата на новата ВЛ от пренапрежения с атмосферен произход ще се изпълни с две мълниезащити въжета, едното от които ще бъде стоманено подцинковано с диаметър 11 мм. Другото ще бъде с вградени оптични влакна тип OPGW, което ще се използва и за оптична връзка за трансфер на информация и телеуправление между двете подстанции.

Предложени са два варианта на трасето:

Вариант 1 – с обща дължина 23,71 км. По дължината на трасето за изграждане на новата ВЛ 400 kV по първи вариант ще се изправят общо около 80 стълба, точните места на които ще се определят след изготвянето на техническият проект за ВЛ.

Вариант 2 - с обща дължина 20,97 км. По дължината на трасето за изграждане на новата ВЛ 400 kV по вариант 2 ще се изправят общо около 72 стълба, точните места на които ще се определят след изготвянето на техническият проект за ВЛ.

 

Така заявеното ИП за „Изграждане на нова ВЛ 400 кV за присъединяване на ФЕЦ „Габаре“ към ПЕМ 400 kV“ попада в т. 20 от Приложение № 1 на ЗООС и съгласно чл. 92, т. 1 от ЗООС подлежи на задължителна ОВОС. Предвид засягане на територия, контролирана от две РИОСВ (РИОСВ-Враца и РИОСВ-Плевен), на основание чл. 94, ал. 1, т. 2 от ЗООС, компетентен орган за вземане на решение по ОВОС е министърът на околната среда и водите.

 

В изпълнение на изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка относно допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащия план за управление на речните басейни (ПУРБ) и план за управление на риска от наводнения (ПУРН) на Дунавски район.

Съгласно становище с изх. № ПУ-01-276-(1)/12.04.2023 г. на директора на Басейнова дирекция „Дунавски район“ (БДДР), копие от което прилагаме за съобразяване, реализирането на „Изграждане на нова ВЛ 400 кV за присъединяване на ФЕЦ „Габаре“ към ПЕМ 400 kV“ е допустимо спрямо целите за опазване на околната среда заложени в ПУРБ 2016-2021 г. и ПУРН 2016-2021 г. в Дунавски район, както и с предвидените в плановете мерки за постигане на тези цели, при спазване на посочените мерки в т. 1 и т. 2 нормативни изисквания в становището.

Направено е заключение в становището за приложимостта на чл. 93, ал. 9, т. 3 от ЗООС, съгласно което чл. 93, ал. 9, т. 3 от ЗООС е неприложим за ИП.

 

При изготвяне на заданието за обхват и съдържание на ОВОС, следва да имате предвид разпоредбите на чл. 104 от ЗООС, а именно:

При устройственото планиране на територията се осъществява контрол на планирането на нови строежи в близост до съществуващи предприятия/съоръжения с нисък или висок рисков потенциал, където разполагането им или нови строежи може да бъде източник или да повиши опасностите или последствията от възникване на голяма авария в тези предприятия/съоръжения.

Следва да съобразите, дали в близост до ИП са разположени предприятия/съоръжения по реда на глава седма, раздел I от ЗООС. Актуална информация за предприятията може да бъде намерена в регистъра по чл. 111, ал. 1, т. 6 от ЗООС, публикуван на интернет страницата на МОСВ, на следния интернет адрес:

- https://www.moew.government.bg/bg/prevantivna-dejnost/himichni-vestestva/sevezo/registur/.

Също така следва да представите горепосочената информация в подходящ мащаб във формат (кml file или kmz file), като точно и ясно бъде онагледенo местоположението на ИП, с оглед на това да се установи, дали в териториалния му обхват са разположени предприятия/съоръжения с висок/нисък рисков потенциал. В случай на необходимост, следва да разработите мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно компенсиране на неблагоприятните последствия при реализирането на ИП.

 

ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

ИП подлежи на оценка за съвместимостта му с предмета и целите на опазване на защитени зони съгласно чл. 31, ал. 4, във връзка с ал. 1 от ЗБР и чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС).

След извършена проверка по приложената документация и цифров модел относно местоположението на елементите на ИП спрямо границите на защитени територии и защитени зони се установи:

- Трасетата на въздушния електропровод и по двата варианта не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ).

По Вариант 1 трасето частично попада в границите на защитена зона (Натура 2000 място) по смисъла на ЗБР - BG0001014 „Карлуково“ за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна, включени в списъка от защитени зони, обявена със Заповед № РД-329/31.03.2021 г. на МОСВ (обн., ДВ, бр. 53/2021 г.);

По Вариант 2 трасето частично попада в границите на две защитени зони (Натура 2000 места) по смисъла на ЗБР - BG0001014 „Карлуково“ за опазване на природните местообитания и дивата флора и фауна, включени в списъка от защитени зони, обявена със Заповед № РД-329/31.03.2021 г. на МОСВ (обн., ДВ, бр. 53/2021 г.) и BG0000332 „Карлуковски карст“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-788/29.10.2008 г. на МОСВ (обн., ДВ, бр. 105/2008 г.).

Извършената проверка за допустимост по реда на чл. 39, ал. 2 във връзка с чл. 12, ал. 2 от Наредбата за ОС установи, че:

- предложените два варианта на трасе за реализирането на ИП са допустими спрямо режимите на защитени зони BG0001014 „Карлуково“ и BG0000332 „Карлуковски карст“  , определени със заповедите за обявяването им.

С оглед гореизложеното, след преглед на представената информация, на основание чл. 39, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която реализацията на ИП има вероятност да окаже значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, включително птици, предмет на опазване в горецитираните защитени зони, поради следните мотиви:

  1. Предложените 2 варианта на трасе преминават през границите на защитени зони, което е свързано с трайно усвояване на различни по големина участъци от тях, което предполага промени в тяхната цялост и кохерентността между тях;
  2. При строителството на електропровода и необходимата за целта инфраструктура и последващата им експлоатацията и поддържането на сервитута му съществува вероятност от трайно унищожаване или увреждане, трансформация и фрагментиране на природните местообитания и местообитанията на видовете, вкл. птици, предмет на опазване в защитените зони;
  3. Изкопните работи и струпването на тежка техника и хора са предпоставка за повишено шумово и антропогенно натоварване в защитените зони с вероятно неблагоприятно въздействие върху видовете, вкл. птици, предмет на опазване в тях, поради безпокойство и вероятното им прогонване, което е предпоставка за изменение в популационните им характеристики;
  4. Съществува обективна вероятност при строителството и в периода на експлоатацията на съоръжението да се повиши смъртността на екземпляри от видовете, предмет на опазване, поради пряко унищожаване, запалване на гнезда, пряк сблъсък с електропроводите и др. особено при птици, което също може да окаже въздействие върху структурата, числеността и плътността на популациите им;
  5. При строителството на електропровода е възможно генериране на емисии от съпътстващи дейности, замърсяващи компонентите и факторите на околната среда (води, въздух, почви, вредни физични фактори - шум, отпадъци и др.) във вид и количества, които могат да окажат значително отрицателно въздействие върху местообитания и видове, предмет на опазване в защитените зони;
  6. Съществува вероятност от кумулиране на отрицателно въздействие върху защитените зони и техния предмет на опазване в резултат от въздействията на инвестиционното предложение, предмет на настоящата оценка, с въздействията от други съществуващи, одобрени или бъдещи планове, програми, проекти или инвестиционни намерения, което да доведе до неблагоприятни изменения в природозащитния статус на видовете, предмет на опазване в защитените зони за опазване на природните местообитания и на дивата флора и фауна, както и в състоянието на сигурност на видовете птици, предмет на опазване в защитените зони за тях.

Копие от писмото е изпратено до община Бяла Слатина, кметство с. Габаре, община Червен бряг, кметство с. Сухаче, кметство с. Горник, кметство с. Реселец, кметство с. Радомирци, кметство с. Бресте, кметство с. Рупци, РИОСВ-Враца, РИОСВ-Плевен, Басейнова дирекция „Дунавски район“.

 

отг. от МОСВ на 19.05.2023 г.