- Начало
- Превантивна дейност
- Екологична оценка
- Съобщения за уведомяване
- Проект на План за управление на речните басейни на Черноморски район за басейново управление за периода 2022 – 2027 г.
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Проект на План за управление на речните басейни на Черноморски район за басейново управление за периода 2022 – 2027 г.
Днес, 15.12.2021 г., в изпълнение на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО), във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по чл. 10 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС) за проект на „План за управление на речните басейни на Черноморски район за басейново управление за периода 2022 – 2027 г.“, МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Планът за управление на речните басейни в Черноморски район за басейново управление за периода 2022 – 2027 г. се изготвя на основание чл. 157, ал. 1 от Закона за водите (ЗВ) и в съответствие с чл. 13 от Директива 2000/60/ЕС - Рамкова директива за водите (РДВ).
ПУРБ е стратегически документ, който цели постигане на добро състояние на водите в района на басейново управление и заедно с Плана за управление на риска от наводнения (ПУРН), разработен за същия период, осигурява рамката на интегрирано управление на водите.
Съгласно изискванията на чл. 159, ал. 1 от ЗВ и чл. 13, ал. 7 от РДВ, ПУРБ се преразглежда и актуализира на всеки шест години.
Настоящият ПУРБ на ЧР е третия поред, с период на действие 2022 – 2027 г.
В хода на разработване на ПУРБ 2022-2027 г. продължава изпълнението на мерките, планирани във втория ПУРБ. Актуализирането на ПУРБ е естествено продължение, с което се надгражда постигнатото от предишните два цикъла на ПУРБ.
Дейностите по актуализация на ПУРБ са в логическа последователност и взаимовръзка, основана на принципа „Движещи сили - Натиск - Състояние - Въздействие - Отговор“ и включват следните основни дейности:
-Актуализиране на характеристиките на района за басейново управление, което включва: определяне на повърхностните и подземни водни тела, определяне на силно модифицираните и изкуствени водни тела, референтните места и условия за всеки тип и категория повърхностни води и първоначално характеризиране на подземните водни тела, актуализация на натиска от човешка дейност, актуализация на регистъра на зоните за защита на водите.
-Актуализиране на икономическия анализ на водоползването.
-Актуализиране на състоянието на повърхностните и подземни водни тела и програмите за мониторинг.
-Актуализиране на целите за опазване на околната среда и изключенията от тях.
-Актуализиране на програмата от мерки.
В актуализацията на ПУРБ се предвижда да се отчете и влиянието на климатичните промени върху повърхностните и подземните води, проследяване на натиска и въздействието върху водните тела, определяне на цели и планиране на мерки. Актуализацията на ПУРБ се съобразява и с актуализацията на ПУРН, като се вземат предвид резултатите от актуализацията на предварителната оценка на риска от наводнения и районите със значителен потенциален риск от наводнения, картите на районите със заплаха от наводнения и на риск от наводнения и предвидените мерки.
Основната цел, която следва да се постигне чрез прилагането на ПУРБ е добро състояние на водите и свързани с тях екосистеми и зони за защита на водите до 2027 г. Постигането на целите за добро състояние на водите е свързано с прилагане на мерки за отстраняване или намаляване на негативното въздействие от човешката дейност и подобряване на състоянието на водите във всеки РБУ. В програмата от мерки към ПУРБ ще се включват мерки за ограничаване и намаляване на въздействието върху водите и екосистемите от различни човешки дейности, свързани с движещите сили, които ги пораждат - урбанизация, индустрия, селско стопанство, горско стопанство, изменение в климата, енергетика, рибовъдство и аквакултури, защита от наводнения, туризъм и рекреация, транспорт, и др. Програмата от мерки се актуализира в последния етап от изготвянето на проекта на ПУРБ.
ПУРБ попада в обхвата на областите на чл. 85, ал. 1 на ЗООС и на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ЕО, ПУРБ на ЧР за периода 2022 – 2027 г. подлежи на процедура по задължителна екологична оценка (ЕО).
ПУРБ на ЧР се одобрява от Министерски съвет по предложение на министъра на околната среда и водите. На основание чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, компетентен орган за процедурата по ЕО съвместена с процедурата по оценка за съвместимостта на плана, е министърът на околната среда и водите.
Докладът за ЕО на плана следва да бъде възложен за разработване от възложителя на колектив експерти с ръководител, съгласно изискванията на чл. 16 от Наредбата за ЕО.
Във връзка с горното, поставяме следните изисквания към обхвата на доклада за ЕО на плана:
- ЕО трябва да съдържа най-малко информацията по чл. 86, ал. 3 на ЗООС, в съответствие със степента на детайлност на плана.
- Да се разгледа евентуалното развитие на аспектите на околната среда без прилагането на плана (т.нар. „нулева“ алтернатива).
- Да се анализират вероятните значителни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последици от осъществяване на предвижданията на плана, в т.ч. и по отношение на територията на други държави.
- Да се предложат адекватни мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно отстраняване на неблагоприятните последствия от осъществяването на плана върху околната среда. Мерките да бъдат мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваните резултати от прилагането им. Същите да бъдат представени като:
- мерки за отразяване в окончателния вариант на плана;
- мерки за изпълнение при прилагане на плана.
- Да се предложат мерки и индикатори за наблюдение и контрол на въздействията върху околната среда при прилагане на плана. Мерките следва да са съотносими с подробността на предвижданията на плана, като за всяка мярка се посочат измерими индикатори за наблюдението и контрола на въздействията върху околната среда. За всеки индикатор следва да се посочат мерна единица и орган, отговорен за наблюдението и контрола.
- Да се ползват указания и методики за стратегическа ЕО, публикувани на интернет страницата на Европейската комисия: (http://ec.europa.eu/environment/eia/home.htm); и на интернет страницата на МОСВ (http://www.moew.government.bg), в раздел /Превантивна дейност/Екологична оценка/.
ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие:
Предвид, това че ПУРБ попада в обхвата на чл. 85, ал. 1 на ЗООС и подлежи на процедура по задължителна ЕО, планът попада и под разпоредбите на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС, поради което за него следва да бъде извършена оценка за съвместимостта (ОС) му с предмета и целите на опазване на защитените зони.
Представената с писмо вх. № ЕО-45/30.11.2021 г. на МОСВ информация не дава възможност за извършване на преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие на плана върху защитените зони. Предвид възможността, разписана в чл. 10, ал. 3 от Наредбата за ОС, такава ще се извърши и МОСВ ще се произнесе на етап изготвен проект на ПУРБ на ЧР за периода 2022 – 2027 г.
/отговорено от МОСВ на 10.12.2021 г./