Категории
Превантивна дейност

Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България

Днес, 28.05.2021 г., в изпълнение на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО), във връзка с уведомление по чл. 8 от Наредбата за ЕО за проект на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, Министерство на околната среда и водите информира за следното:

I. По отношение на изискванията на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

Планът за възстановяване и устойчивост на Република България представя вижданията на правителството и обществото за начина, по който трябва да бъдат адресирани структурни проблеми в икономиката чрез вътрешно съгласувана и последователна комбинация от реформи и инвестиции. В тази връзка представените намерения се разглеждат в комбинация с паралелно планираните действия в рамките на Кохезионната политика на Европейския съюз – както по линия на допълнителното финансиране за програмен период 2014-2020 г. (REACT EU), така и в пакета стратегически документи (Споразумение за партньорство и програмите към него) за следващия програмен период.

Основната цел на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България е да способства икономическото и социално възстановяване от кризата, породена от COVID-19 пандемия. В преследването на тази цел правителството групира набор от мерки и реформи, които не просто да възстановят потенциала за растеж на икономиката, но и да го развият и повишат, което да позволи в дългосрочен план постигането на стратегическата цел на правителството за конвергенция на икономиката и доходите до средноевропейските. Същевременно, Планът полага основите за зелена и цифрова трансформация на икономиката в контекста на амбициозните цели на Зелената сделка. Зеленият преход заема водещо място в Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, като концентрира 40.2% от общите предвидени разходи. По този начин Република България допринася за изпълнение на общоевропейските цели за постепенна декарбонизация. Към Плана за възстановяване и устойчивост на Република България има приложени 49 попълнени бланки за кандидатстване на проекти по Инструмента за възстановяване и устойчивост с цели, определящи бъдещата политиката на страната в различни сфери/отрасли на стопанството на страната, разработени в отговор на безпрецедентната за 21 век в световен мащаб пандемична обстановка.

Така представен Плана за възстановяване и устойчивост на Република България не е изрично упоменат в Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за ЕО и Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2, т. 1 от Наредбата за ЕО, но очертава рамка за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по Приложение № 1 и № 2 на ЗООС. Предвид представените с уведомлението по ЕО проекти, някои от които могат да бъдат отнесени към обхвата на областите по чл. 85, ал. 1 от ЗООС (транспорт, енергетика, управление на водни ресурси) и във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1 на Наредбата за ЕО подлежи на задължителна екологична оценка. Предвид, че на национално ниво планът ще бъде приет от Министерския съвет, след което на европейско ниво – от Европейската комисия, компетентен орган по екологична оценка, предвид разпоредбата на чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, е министърът на околната среда и водите, като същият е компетентен и за процедурата по оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитените зони.

Процедурата по ЕО се съвместява изцяло с действащите процедури по изготвяне и одобряване на плана. Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за ЕО, екологичната оценка на плана се извършва едновременно с изготвянето им. Становището по ЕО е задължително условие за последващо одобряване на плана. Органите, отговорни за одобряване и прилагане на плана, се съобразяват със становището по ЕО и поставените в него условия, мерки и ограничения, съгласно чл. 82, ал. 4 от ЗООС.

Докладът за ЕО на плана следва да бъде възложен за разработване от възложителя на колектив от експерти с ръководител, отговарящ на изискванията на чл. 16 от Наредбата за ЕО.

Във връзка с горното, са поставени следните изисквания към обхвата на екологичната оценка:

  1. Екологичната оценка трябва да съдържа най-малко информацията по чл. 86, ал. 3 от ЗООС, в съответствие със степента на детайлност на проекта на плана.
  2. Да се разгледа евентуално развитие на аспектите на околната среда без прилагането на плана (т.нар. „нулева“ алтернатива).
  3. Да се анализират вероятните значителни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последици от осъществяване на предвижданията на плана.
  4. Да се предложат адекватни мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно отстраняване на неблагоприятните последствия от осъществяването на плана върху околната среда. Мерките да бъдат мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваните резултати от прилагането им. Същите да бъдат представени, като:
  • мерки за отразяване в окончателния вариант на НПВУ;
  • мерки за изпълнение при прилагане на НПВУ.
  1. Да се предложат мерки и индикатори за наблюдение и контрол на въздействията върху околната среда при прилагането на плана. Мерките следва да са съотносими с подробността на предвижданията на плана, като за всяка мярка се посочат измерими индикатори за наблюдението и контрола на въздействията върху околната среда. За всеки индикатор следва да се посочат периодичност на измерване, мерна единица и орган за наблюдението и контрола.
  2. Да се ползват указания и методики за стратегическа екологична оценка, публикувани на интернет страницата на Европейската комисия http://ec.europa.eu/environment/eia/eia-support.htm и на интернет страницата на МОСВ, ключова тема Превантивна дейност/Екологична оценка/Оценка по прилагането – https://www.moew.government.bg/bg/prevantivna-dejnost/ekologichna-ocenka/.

II. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

Съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗБР „Планове, програми, проекти и инвестиционни предложения, които не са непосредствено свързани или необходими за управлението на защитените зони и които поотделно или във взаимодействие с други планове, програми, проекти или инвестиционни предложения могат да окажат значително отрицателно въздействие върху защитените зони, се подлагат на оценка за съвместимостта им с предмета и целите на опазване на съответната защитена зона".

Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС на оценка за съвместимост се подлагат планове и програми, попадащи в обхвата на Глава шеста от ЗООС. Съгласно чл. 31, ал. 4 от ЗБР и чл. 4 от Наредбата за ОС „Оценката за съвместимостта на плановете, програмите и инвестиционните предложения, попадащи в обхвата на Закона за опазване на околната среда, се извършва чрез процедурата по екологична оценка, съответно чрез процедурата по оценка на въздействието върху околната среда по реда на ЗООС и при спазване на специалните разпоредби на ЗБР и Наредбата за ОС".

Оценката за съвместимост се извършва в следната последователност:

  1. уведомяване на компетентния орган от страна на възложителя на плана;
  2. проверка за допустимост;
  3. преценка за вероятната степен от отрицателно въздействие върху защитените зони.

МОСВ приема внесеното уведомление по Приложение 3 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за ЕО като уведомяване и по реда на Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредба за ОС, обн., ДВ, бр. 73/11.09.2007 г., изм. и доп.).

Представената информация не дава възможност за извършване на проверка за допустимост и преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие на плана и приложените към него 49 проекта по Инструмента за възстановяване и устойчивост с цели, определящи бъдещата политиката на страната в различни сфери/отрасли на стопанството на страната, разработени в отговор на безпрецедентната за 21 век в световен мащаб пандемична обстановка върху защитените зони. Предвид възможността, разписана в чл. 10, ал. 3 от Наредбата за ОС, МОСВ ще се произнесе на етап внасяне на задание за обхват и съдържание на Доклада по ЕО.

Документи