- Начало
- Превантивна дейност
- Екологична оценка
- Съобщения за уведомяване
- Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2025 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2024 г.
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България
Днес, 28.05.2021 г., в изпълнение на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО), във връзка с уведомление по чл. 8 от Наредбата за ЕО за проект на Националния план за възстановяване и устойчивост на Република България, Министерство на околната среда и водите информира за следното:
I. По отношение на изискванията на глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Планът за възстановяване и устойчивост на Република България представя вижданията на правителството и обществото за начина, по който трябва да бъдат адресирани структурни проблеми в икономиката чрез вътрешно съгласувана и последователна комбинация от реформи и инвестиции. В тази връзка представените намерения се разглеждат в комбинация с паралелно планираните действия в рамките на Кохезионната политика на Европейския съюз – както по линия на допълнителното финансиране за програмен период 2014-2020 г. (REACT EU), така и в пакета стратегически документи (Споразумение за партньорство и програмите към него) за следващия програмен период.
Основната цел на Плана за възстановяване и устойчивост на Република България е да способства икономическото и социално възстановяване от кризата, породена от COVID-19 пандемия. В преследването на тази цел правителството групира набор от мерки и реформи, които не просто да възстановят потенциала за растеж на икономиката, но и да го развият и повишат, което да позволи в дългосрочен план постигането на стратегическата цел на правителството за конвергенция на икономиката и доходите до средноевропейските. Същевременно, Планът полага основите за зелена и цифрова трансформация на икономиката в контекста на амбициозните цели на Зелената сделка. Зеленият преход заема водещо място в Плана за възстановяване и устойчивост на Република България, като концентрира 40.2% от общите предвидени разходи. По този начин Република България допринася за изпълнение на общоевропейските цели за постепенна декарбонизация. Към Плана за възстановяване и устойчивост на Република България има приложени 49 попълнени бланки за кандидатстване на проекти по Инструмента за възстановяване и устойчивост с цели, определящи бъдещата политиката на страната в различни сфери/отрасли на стопанството на страната, разработени в отговор на безпрецедентната за 21 век в световен мащаб пандемична обстановка.
Така представен Плана за възстановяване и устойчивост на Република България не е изрично упоменат в Приложение № 1 към чл. 2, ал. 1 от Наредбата за ЕО и Приложение № 2 към чл. 2, ал. 2, т. 1 от Наредбата за ЕО, но очертава рамка за бъдещо развитие на инвестиционни предложения по Приложение № 1 и № 2 на ЗООС. Предвид представените с уведомлението по ЕО проекти, някои от които могат да бъдат отнесени към обхвата на областите по чл. 85, ал. 1 от ЗООС (транспорт, енергетика, управление на водни ресурси) и във връзка с чл. 2, ал. 1, т. 1 на Наредбата за ЕО подлежи на задължителна екологична оценка. Предвид, че на национално ниво планът ще бъде приет от Министерския съвет, след което на европейско ниво – от Европейската комисия, компетентен орган по екологична оценка, предвид разпоредбата на чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, е министърът на околната среда и водите, като същият е компетентен и за процедурата по оценка за съвместимостта с предмета и целите на опазване на защитените зони.
Процедурата по ЕО се съвместява изцяло с действащите процедури по изготвяне и одобряване на плана. Съгласно чл. 3, ал. 2, т. 1 от Наредбата за ЕО, екологичната оценка на плана се извършва едновременно с изготвянето им. Становището по ЕО е задължително условие за последващо одобряване на плана. Органите, отговорни за одобряване и прилагане на плана, се съобразяват със становището по ЕО и поставените в него условия, мерки и ограничения, съгласно чл. 82, ал. 4 от ЗООС.
Докладът за ЕО на плана следва да бъде възложен за разработване от възложителя на колектив от експерти с ръководител, отговарящ на изискванията на чл. 16 от Наредбата за ЕО.
Във връзка с горното, са поставени следните изисквания към обхвата на екологичната оценка:
- Екологичната оценка трябва да съдържа най-малко информацията по чл. 86, ал. 3 от ЗООС, в съответствие със степента на детайлност на проекта на плана.
- Да се разгледа евентуално развитие на аспектите на околната среда без прилагането на плана (т.нар. „нулева“ алтернатива).
- Да се анализират вероятните значителни въздействия върху околната среда и човешкото здраве, в т.ч. вторични, кумулативни, едновременни, краткосрочни, средносрочни и дългосрочни, постоянни и временни, положителни и отрицателни последици от осъществяване на предвижданията на плана.
- Да се предложат адекватни мерки за предотвратяване, намаляване и възможно най-пълно отстраняване на неблагоприятните последствия от осъществяването на плана върху околната среда. Мерките да бъдат мотивирани, в т.ч. и по отношение на очакваните резултати от прилагането им. Същите да бъдат представени, като:
- мерки за отразяване в окончателния вариант на НПВУ;
- мерки за изпълнение при прилагане на НПВУ.
- Да се предложат мерки и индикатори за наблюдение и контрол на въздействията върху околната среда при прилагането на плана. Мерките следва да са съотносими с подробността на предвижданията на плана, като за всяка мярка се посочат измерими индикатори за наблюдението и контрола на въздействията върху околната среда. За всеки индикатор следва да се посочат периодичност на измерване, мерна единица и орган за наблюдението и контрола.
- Да се ползват указания и методики за стратегическа екологична оценка, публикувани на интернет страницата на Европейската комисия http://ec.europa.eu/environment/eia/eia-support.htm и на интернет страницата на МОСВ, ключова тема Превантивна дейност/Екологична оценка/Оценка по прилагането – https://www.moew.government.bg/bg/prevantivna-dejnost/ekologichna-ocenka/.
II. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
Съгласно чл. 31, ал. 1 от ЗБР „Планове, програми, проекти и инвестиционни предложения, които не са непосредствено свързани или необходими за управлението на защитените зони и които поотделно или във взаимодействие с други планове, програми, проекти или инвестиционни предложения могат да окажат значително отрицателно въздействие върху защитените зони, се подлагат на оценка за съвместимостта им с предмета и целите на опазване на съответната защитена зона".
Съгласно чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ОС на оценка за съвместимост се подлагат планове и програми, попадащи в обхвата на Глава шеста от ЗООС. Съгласно чл. 31, ал. 4 от ЗБР и чл. 4 от Наредбата за ОС „Оценката за съвместимостта на плановете, програмите и инвестиционните предложения, попадащи в обхвата на Закона за опазване на околната среда, се извършва чрез процедурата по екологична оценка, съответно чрез процедурата по оценка на въздействието върху околната среда по реда на ЗООС и при спазване на специалните разпоредби на ЗБР и Наредбата за ОС".
Оценката за съвместимост се извършва в следната последователност:
- уведомяване на компетентния орган от страна на възложителя на плана;
- проверка за допустимост;
- преценка за вероятната степен от отрицателно въздействие върху защитените зони.
МОСВ приема внесеното уведомление по Приложение 3 към чл. 8, ал. 1 от Наредбата за ЕО като уведомяване и по реда на Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредба за ОС, обн., ДВ, бр. 73/11.09.2007 г., изм. и доп.).
Представената информация не дава възможност за извършване на проверка за допустимост и преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие на плана и приложените към него 49 проекта по Инструмента за възстановяване и устойчивост с цели, определящи бъдещата политиката на страната в различни сфери/отрасли на стопанството на страната, разработени в отговор на безпрецедентната за 21 век в световен мащаб пандемична обстановка върху защитените зони. Предвид възможността, разписана в чл. 10, ал. 3 от Наредбата за ОС, МОСВ ще се произнесе на етап внасяне на задание за обхват и съдържание на Доклада по ЕО.