- Начало
- Превантивна дейност
- ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване
- Отговор на уведомление
- Отговор на уведомление за ИП за „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на оборудване в българските речни пристанища за обществен транспорт с национално значение – Русе, Видин и Лом“
Превантивна дейност
-
ОВОС
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за първо уведомяване
- Обществен достъп до информация по Приложение № 2 към чл. 6 от Наредбата за ОВОС
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС
- Обществен достъп до доклади по ОВОС
- Предстоящи обществени обсъждания на доклади за ОВОС
- Обявления по чл. 16, ал. 3 от Наредбата за ОВОС във връзка с чл. 94, ал. 1 т. 9 от ЗООС
- Проекти на решения за инвестиционни предложения за заседание на ВЕЕС-основен състав
- Решения по ОВОС
-
Решения за прекратяване на процедури по ОВОС
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2024
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2023 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2022 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2021 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2020 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2019
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС-2018
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2016 г.
- Архив - Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2009 г. - 2015 г.
- Решения за прекратяване на процедури по ОВОС - 2017 г.
- Трансгранични процедури по ОВОС
- Публични регистри по ОВОС
- Съобщения по чл.22, ал.5, т.1 от Наредбата за ОВОС
- Образци на заявления - ОВОС
- Съобщения за първо уведомяване - Архив
-
Екологична оценка
- Законодателство
- Указания по прилагането
- Съобщения за уведомяване
- Обявления на искане за издаване на решение за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Решения за преценяване на необходимостта от извършване на ЕО
- Консултации по екологична оценка
-
Становища по ЕО
- Становища по ЕО за 2024 г.
- Становища по ЕО за 2023 г.
- Становища по ЕО за 2022 г.
- Становища по ЕО за 2021 г.
- Становища по ЕО за 2020 г.
- Становища по ЕО за 2019 г.
- Становища по ЕО за 2017 г.
- Становища по ЕО за 2016 г.
- Становища по ЕО за 2015 г.
- Становища по ЕО за 2014 г.
- Становища по ЕО за 2013 г.
- Становища по ЕО за 2007-2012 г.
- Решения за прекратяване на процедурата по ЕО
- Трансгранични процедури по ЕО
- Публични регистри по ЕО
- Образци на заявления
- Законодателство
-
Химични вещества
- Основно законодателство
- REACH
- Класификация (CLP)
- Съхранение на химикали
- Севезо
- ЕСОПВ
- Национално информационно бюро
- Износ и Внос (PIC)
- Специфични химикали
- RoHS
- Надзор на пазара
- Brexit
- Заместване с по-безопасни химикали
- Бази данни
- Контролна дейност
- Събития и семинари
- Химикалите в нашия живот (информация за потребителите)
- Контакти
- Екологична отговорност
- Комплексни разрешителни
- Стратегически документи
- EMAS
- Екомаркировка на ЕС
- Актуални съобщения
Отговор на уведомление за ИП за „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на оборудване в българските речни пристанища за обществен транспорт с национално значение – Русе, Видин и Лом“
Днес, 20.02.2020 г., във връзка с постъпило уведомление за инвестиционно предложение (ИП) „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на оборудване в българските речни пристанища за обществен транспорт с национално значение – Русе, Видин и Лом“, с възложител Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“, на основание чл. 5, ал. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка на въздействието върху околната среда (Наредбата за ОВОС), и в изпълнение разпоредбата на чл. 5, ал. 2 от Наредбата за ОВОС, Министерството на околната среда и водите (МОСВ) информира за следното:
І. По отношение на изискванията на глава шеста на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Настоящото ИП е свързано с обособяване на площадка за разделно събиране на отпадъци – събирателен пункт, доставка и разполагане на пристанищни приемни съоръжения (ППС) за отпадъци, съоръжения за превенция и реагиране при аварийни замърсявания (СПРЕАЗ) и обновяване на интегрираната информационна платформа (ИИП) на територията на речните пристанища за обществен транспорт с национално значение „Русе“, „Видин“ и „Лом“.
Направена е оценка на необходимостта от последващо внедряване и развитие на ИИП, която да обединява и представя в подходящ вид резултатите, информационните потоци и данните от внедрените информационни системи, свързани с изпълнението на функциите на Държавно предприятие „Пристанищна инфраструктура“.
В резултат от направените прединвестиционни проучвания са идентифицирани необходими ППС и СПРЕАЗ, които трябва да бъдат разположени и/или експлоатирани на трите речни пристанища. Предвиденото оборудване включва следното:
1. За Пристанище за обществен транспорт с национално значение „Русе“:
Въз основа на Доклада за изготвено прединвестиционно проучване с анализ и обосновка на настоящи и бъдещи нужди и капацитети от ППС и СПРЕАЗ в пристанище за обществен транспорт с национално значение „Русе“ е обоснована необходимостта от обособяване на събирателен пункт, ППС – комплект контейнери и стелажи, СПРЕАЗ, в т.ч. бързоходна лодка за Пристанищен терминал „Русе – Изток“ и от ППС – комплект контейнери и стелажи за Пристанищен терминал „Силистра“.
1.1. За Пристанищен терминал „Русе – Изток“:
Площадка за разделно събиране на отпадъци ще е с площ 150 м² и на нея ще се разполагат контейнери за разделно събиране на основните видове отпадъци, съгласно „Препоръки по организация на събирането на отпадъци от корабите, плаващи по р. Дунав“. В контейнерите ще се съхраняват отпадъците по видове, до запълване на капацитета им, след което ще се извозват до фирми за последващо третиране. Предвижда се площадката да бъде бетонирана и да се изгради навес и ограда ППС – комплект контейнери и стелажи ще включва различни видове контейнери за всички категории отпадъци съгласно Препоръките на Дунавската Конвенция.
1.2. За пристанищен терминал „Силистра“:
На площадка за разделно събиране на отпадъци с площ от 150 м² ще се разполагат контейнери за разделно събиране на основните видове отпадъци, съгласно „Препоръки по организация на събирането на отпадъци от корабите, плаващи по р. Дунав“. В контейнерите ще се съхраняват отпадъците по видове, до запълване на капацитета им, след което ще се извозват до фирми за последващо третиране. Предвижда се площадката да бъде бетонирана и да се изгради навес и ограда. ППС – комплект контейнери и стелажи ще включва различни видове контейнери за всички категории отпадъци съгласно Препоръките на Дунавската Конвенция.
2. За Пристанище за обществен транспорт с национално значение „Видин“:
Въз основа на Доклада за изготвено прединвестиционно проучване с анализ и обосновка на настоящи и бъдещи нужди и капацитети от ППС и СПРЕАЗ в пристанище за обществен транспорт с национално значение „Видин“ е обоснована необходимостта от бързоходна лодка за събиране на твърди отпадъци.
3. За Пристанище за обществен транспорт с национално значение „Лом“:
Въз основа на Доклада за изготвено прединвестиционно проучване с анализ и обосновка на настоящи и бъдещи нужди и капацитети от ППС и СПРЕАЗ в пристанище за обществен транспорт с национално значение „Лом“ е обоснована необходимостта от обособяване на площадка за разделно събиране на отпадъци (събирателен пункт) ППС – комплект контейнери и стелажи, и бързоходна лодка (която е част от СПРЕАЗ) за Пристанищен терминал „Лом“.
Площадка за разделно събиране на отпадъци ще е с площ 150 м² и на нея ще се разполагат контейнери за разделно събиране на основните видове отпадъци, съгласно „Препоръки по организация на събирането на отпадъци от корабите, плаващи по р. Дунав“. В контейнерите ще се съхраняват отпадъците по видове, до запълване на капацитета им, след което ще се извозват до фирми за последващо третиране. Предвижда се площадката да бъде бетонирана и да се изгради навес и ограда. ППС – комплект контейнери и стелажи ще включва различни видове контейнери за всички категории отпадъци съгласно Препоръките на Дунавската Конвенция.
В изпълнение на изискванията на чл. 4а от Наредбата за ОВОС е извършена проверка относно допустимостта на ИП спрямо режимите, определени в действащите Планове за управление на речните басейни (ПУРБ) и ) Планове за управление за риска от наводнения (ПУРН) на територията на Басейнова дирекция „Дунавски район“ (БДДР). Съгласно становище с изх. № ПУ-01-47(1)10.02.2020 г. на БДДР, реализирането на ИП е допустимо спрямо ПУРБ (2016 – 2021 г.), при спазване на мерките в т. 1.1.2. от становището. Реализирането на ИП е допустимо и спрямо ПУРН (2016-2021 г.).
В становище изх. № ПУ-01-47(1)10.02.2020 г. на БДДР са направени констатации, че ИП попада в район със значителен потенциален риск от наводнения (РЗПРН) с код BG1_APSFR_DU_001 и име „Река Дунав“. Картите на заплахата и риска от наводнения за този РЗПРН показват, че теренът предвиден за обособяване на площадка за разделно събиране на отпадъци:
- на пристанищен терминал „Русе – изток“ не попада в границите на заливане при наводнения с вероятен период за повторно настъпване – 30 г., 100 г. и 1000 г.;
- на пристанищен терминал „Силистра“ попада в границите на заливане при наводнения с вероятен период за повторно настъпване – 1000 г.;
- на пристанищен терминал „Лом“ попада в границите на заливане при наводнения с вероятен период за повторно настъпване – 30 г., 100 г. и 1000 г.;
Предвид горепосочените обстоятелства, на основание чл. 93, ал. 1, т. 3 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) ИП за „Доставка, монтаж и въвеждане в експлоатация на оборудване в българските речни пристанища за обществен транспорт с национално значение – Русе, Видин и Лом“ подлежи на процедура за преценяване на необходимостта от извършване на оценка на въздействието върху околната среда (ОВОС). Съгласно чл. 93, ал. 2, т. 5 от ЗООС, компетентен орган за преценяване на необходимостта от извършването на ОВОС е министърът на околната среда и водите.
ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
ИП подлежи на процедура по оценка за съвместимостта съгласно разпоредбата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони. Предвид изискванията на чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗБР, процедурата по оценка за съвместимостта се извършва чрез изискващата се процедура по реда на Глава шеста от ЗООС, в конкретния случай – чрез процедурата за преценяване на необходимостта от извършване на ОВОС.
При направената проверка относно местоположението на ИП се установи, че то не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии, както и в границите на защитени зони (Натура 2000 място) по смисъла на ЗБР.
Копие на писмото е изпратено до РИОСВ-Монтана, РИОСВ-Русе, БДДР и Общините - Русе, Видин, Лом и Силистра.
/отговорено от МОСВ на 20.02.2020 г./