Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г. и Териториална стратегия за интегрирани мерки към Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027г., съфинансирани по Инструмента за присъединителна помощ между Република България и Република Сърбия
Днес, 28.07.2021 г., в изпълнение на чл. 8, ал. 4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка на планове и програми (Наредба за ЕО), във връзка с постъпило в Министерство на околната среда и водите (МОСВ) уведомление по чл. 8, ал. 1 от Наредба за ЕО, както и допълнителна информация за Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г. и Териториална стратегия за интегрирани мерки към Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирани по Инструмента за присъединителна помощ между Република България и Република Сърбия, МОСВ информира за следното:
І. По отношение на изискванията на Глава шеста от Закона за опазване на околната среда (ЗООС):
Съгласно представената информация географския обхват на програмата се отнася до 6 NUTS III области в Република България – Видин, Монтана, Враца, София, Перник, Кюстендил и 7 NUTS III области в Република Сърбия – Борски, Зайчарски, Пиротски, Нишавски, Топлички, Ябланички и Пчински (Borski, Zaječarski, Pirotski, Nišavski, Toplički, Jablanički, Pčinjski).
Общата цел на програмата е „Укрепване на териториалното сближаване на трансграничния регион на Република България и Република Сърбия“. Заложени са следните цели, приоритети и специфични цели (СпЦ):
- Цел на политиката 1: „По-интелигентна Европа“
1.1. Приоритет 1 – „Конкурентоспособен граничен регион“
- СпЦ „Засилване на устойчивия растеж и конкурентоспособността на малки и средни предприятия (МСП) и създаване на работни места в МСП, включително чрез продуктивни инвестиции“.
Предвидени за подкрепа са следните дейности/инвестиции:
- Инвестиции в съществуващи предприятия, включително, но не само, инвестиции в сгради, закупуване на оборудване и технологии, строителни работи, модернизация на инфраструктура, комуникационни мрежи и др.;
- Инвестиции за създаване на нови предприятия, включително, но не само, инвестиции в сгради, оборудване и системи и разходи за заплати, произтичащи от създаването на работни места в резултат на първоначалната инвестиция;
- Инвестиции за разработването на нови продукти/услуги, включително, но не само, научни изследвания за разработване на продукти, обезпечаване на патенти, закупуване на авторски и лицензионни права, закупуване на специализирано оборудване, информационни технологии, инсталации, превозни средства и т.н.;
- Инвестиции, насочени към увеличаване на заетостта в съществуващо предприятие;
- Технологични и/или организационни инвестиции, насочени към намаляване на разходите за производство/предоставяне на услуги и всякакви други инвестиции, водещи до повишаване на конкурентоспособността на предприятията, включително, но не само, закупуване на специализирано оборудване и технологии, системи за наблюдение; закупуване на ИТ оборудване, обучение и трансфер на ноу-хау, виртуални бизнес центрове, решения за електронна търговия, възможности за електронни плащания и др.;
- Инвестиции, насочени към увеличаване на производствения капацитет и/или осигуряване на стабилни минимални производствени прагове (количества), като по този начин се дава възможност на предприятието да получи достъп до по-големи пазари;
- Инвестиции, насочени към управление на качеството на продуктите/услугите, включително, но не само, подобрения в проектирането на характеристиките на продукта/услугата, подобрения в сервизното обслужване на клиентите след продажбата, подобрения в гаранцията за продукта, мерки за корпоративна отговорност, цялостни системи за управление на качеството и всеки друг аспект, който определя общото ниво на качество на продукта/услугата, включително „марка на продукта“ като „зелена“ или „традиционна“;
- Инвестиции, насочени към достъп до нови пазари или пазарни сегменти, включително, но не само, маркетингови проучвания, технологии за пространствено разширяване, „организационно сътрудничество“ и съвместни бизнес схеми с други предприятия, фирмени изложбени зали във фирмения обект и др.
- Инвестиции в маркетинг и промоция, участие в международни панаири, изложения и други промоционални мероприятия, консултантски и информационни услуги, включително електронен маркетинг, комуникация с клиенти и др.;
- Цел на политиката 5: „Европа по-близо до гражданите“
2.1. Приоритет 2 – „Интегрирано развитие на граничния регион“
- СпЦ „Насърчаване на интегрираното социално, икономическо и екологично развитие, културното наследство и сигурността в райони, различни от градските“.
Предвидените за подкрепа дейности/инвестиции предстои да бъдат уточнени. Целевите групи по този приоритет са местните/регионалните органи и власти, регионални структури на централната администрация, НПО, изследователски, академични, обучителни и социални институции, МСП, резиденти, туристи.
- Цел на политиката 2: „По-зелена, нисковъглеродна Европа“
3.1. Приоритет 3 – „По-устойчив граничен регион“
СпЦ „Насърчаване на адаптирането към изменението на климата, превенция на риска и устойчивост на бедствия“.
Програмите за периода 2007—2013 г. и 2014—2020 г. показват липса на широкомащабни водещи проекти, които допринасят за по-голямо въздействие върху целия трансграничен район. Предварително определен стратегически проект за подготовка на населението за действия в случай на бедствия и подобряване на капацитета на професионалните екипи за реагиране в случай на извънредни ситуации ще се основава на резултатите от миналото с цел да ги използва, валоризира и мултиплицира чрез разпространение на идеята в две основни посоки:
- Разширяване на рамката за реагиране в трансграничния регион при бедствия чрез добавяне на повече видове природни и причинени от човека бедствия;
- Повишаване на регионалния капацитет за реагиране при бедствия на най-засегнатите – специалистите и населението по границите.
Предвидени за подкрепа са следните дейности:
- Разработване на всеобхватна програма за готовност на граничните общности за адекватна реакция при природни бедствия, включително онлайн и обучения на място, симулации, кампании за повишаване на осведомеността и др.;
- Укрепване на институционалното сътрудничество в трансграничния регион чрез разработване на насочваща и стратегическа документация; обмен на информация, знания и умения; провеждане на съвместни обучения на терен и т.н.;
- Актуализиране на академичните програми по отношение на разработването и прилагането на рамка за реагиране при бедствия, която има за цел да подобри взаимодействието между науката и политиката за по-стабилна база от знания за вземането на решения;
- Малки инвестиции в публична инфраструктура за обучение и в специализирано оборудване.
Съгласно представената допълнителна информация Приоритет 2 „Интегрирано развитие на граничния регион“ на проекта на програмата е идентифициран в изпълнение на цел на политиката 5 „Европа по-близо до гражданите“, като за прилагането на тази цел е предвидено разработване и впоследствие изпълнението на ТСИМ. Уточнено е, че в йерархичната система от документи, Програмата заема лидерска позиция, а ТСИМ е вторичен документ, композиран върху аналитична и стратегическа рамка на програмата. ТСИМ служи за определяне на интервенциите по цел на политиката 5 „Европа по-близо до гражданите“, във връзка с което тази стратегия представлява част от самата програма. Мерките по стратегията адресират конкретни териториални нужди, които в съдържателен план не се различават от допустимите за подкрепа дейности по програмата.
Съгласно представената с писмо вх. № 04-00-1849/28.06.2021 г. на МОСВ допълнителна информация, територията на програмата за трансгранично сътрудничество между Република България и Република Сърбия – място, където трансграничното сътрудничество има значение и чрез интегриран отговор на местните нужди и реализиране на местния потенциал, допринася за балансираното териториално развитие на региона. Визията дефинира желаната роля на стратегията като част от организираното прилагане на политики за устойчиво социално-икономическо развитие на територията. Идентифицираните ключови (приоритетни) области на намеса дават основата за определяне на стратегическата цел, а тя на свой ред – на специфичните цели на стратегията. Специфичните цели са базата за определяне, в тясна обвързаност с конкретните нужди и потенциали и приоритетните мерки от по-високо ниво, на мултисекторен пакет от мерки. За целта ще бъде осигурено прилагането на необходимия минимум териториално фокусирани интервенции в различните области от социално-икономическото развитие. Използвани се система от подходи (интегриран, трансграничен, екосистемен и базиран на местоположение подход), принципи и методи, прилагани при разработването на стратегии за интегрирано териториално развитие.
В ТСИМ са включени следната стратегическа цел, специфични цели и мерки:
- Стратегическа цел – „Стимулиране на растеж във всички негови аспекти“. Основен проблем, който стратегическата цел адресира е факта, че на целевата територията се регистрират най-ниски стойности по ключови показатели на ЕС за развитие.
- СпЦ1. „Разширяване и подобряване на предоставянето на услуги“.
- Мярка 1.1. Разширяване на достъпа и подобряване на качеството на услугите от общ интерес в подкрепа на социалния и икономическия растеж.
- СпЦ 2. „Повишаване на регионалната конкурентоспособност, вкл. в областта на туризма“.
- Мярка 2.1. Разработване и предоставяне на рамкова подкрепа за растеж на местния бизнес, за разширяване и по-добро представяне на по-екологичен и интелигентен конкурентен глобален пазар.
- Мярка 2.2. Рационализиране на използването на туристическите ресурси, включително осигуряване на бърз, справедлив и екологичен достъп и условия за изграждане на мрежи от културно наследство и туристически обекти в трансграничния район.
- Мярка 2.3. Подобряване на регионалните практики за маркетинг и брандиране на туристически обекти, продукти и дестинации.
Така представени „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана по Инструмента за присъединителна помощ между Република България и Република Сърбия и ТСИМ попадат в обхвата на чл. 85, ал. 1 от Закона за опазване на околната среда (ЗООС) и на основание чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредбата за ЕО, подлежат на процедура по екологична оценка (ЕО). Съгласно чл. 82, ал. 1 от ЗООС процедурата по ЕО се съвместява изцяло с действащите процедури по изготвяне на планове/измененията на планове и завършва преди тяхното одобряване. Програмата и териториалната стратегия ще се одобряват от Министерски съвет на Република България по предложение на министъра на регионалното развитие и благоустройството, предвид което, на основание чл. 4, т. 1 от Наредбата за ЕО, както и чл. 4, т. 2 от Наредбата за ЕО, във връзка с чл. 10, ал. 2, т. 4 от ЗООС, компетентен орган за провеждане на процедурата по ЕО е министърът на околната среда и водите.
В изпълнение на разпоредбите на чл. 155, ал. 1, т. 23 от Закона за водите (ЗВ), с изх. № ПУ-01-414(1)/02.06.2021 г. на Басейнова дирекция „Дунавски район“ (БДДР) е изразено становище по постъпилата с уведомление вх. № 04-00-1849/11.05.2021 г. на МОСВ документация, съгласно което проектът на „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана по Инструмента за присъединителна помощ между Република България и Република Сърбия“:
- е допустим спрямо целите за опазване на околната среда и мерките за постигане добро състояние на водите заложени в Плана за управление речните басейни 2016-2021 г. (ПУРБ 2016-2021 г.) на БДДР;
- е допустим спрямо Плана за управление на риска от наводнения 2016-2021 г. на БДДР (ПУРН 2016-2021 г.);
- не е в противоречие е мерките в Програмата от мерки за намаляване на риска от наводнения;
- няма да окаже значително въздействие върху водите и зоните за защита на водите, при условие, че се спазват планираните мерки в действащите ПУРБ и ПУРН на Дунавския район, както и законовите изисквания посочени в т. 2 от становището.
В изпълнение на разпоредбите на чл. 155, ал. 1, т. 23 от ЗВ, с изх. № П-01-156(1)/09.06.2021 г. на Басейнова дирекция „Западнобеломорски район“ (БДЗБР) е изразено становище по постъпилата с уведомление вх. № 04-00-1849/11.05.2021 г. на МОСВ документация, съгласно което „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана по Инструмента за присъединителна помощ между Република България и Република Сърбия“ е допустима с ПУРБ на ЗБР (2016-2021 г.) и ПУРН на ЗБР (2016-2021 г.), при условие, че:
- се спазват разписаните мерки в ПУРБ на ЗБР (2016 -2021 г.), описани в т. 4 и мерките, разписани в ПУРН на ЗБР (2016-2021 г.), разгледани в т. 5 от становището;
- се спазват законовите изисквания описани в т. 6 от становището;
- не се създават предпоставки за нарушаване на поставените екологични цели за подземните и повърхностните водни тела и за зоните за защита на водите.
ІІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):
При извършената проверка за допустимост по смисъла на чл. 36, ал. 2 от Наредбата за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС) се установи, че проекта на „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана по Инструмента за предприсъединителна помощ, между Република България и Република Сърбия“ и така представената ТСИМ са допустими при съобразяване на произтичащите от тях планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с:
- режимите на защитените територии, определени със Закона за защитените територии, заповедите за обявяването им и с утвърдените планове за управление;
- режимите на защитените зони, определени със заповедите по чл. 12 от ЗБР и плановете за управлението им.
След преглед на представената документация и на основание чл. 36, ал. 3 от Наредбата за ОС, въз основа на критериите по чл. 16 от нея, е направена преценка за вероятната степен на отрицателно въздействие, според която проектът на „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана по Инструмента за предприсъединителна помощ, между Република България и Република Сърбия“ и ТСИМ, няма вероятност да окажат значително отрицателно въздействие върху природни местообитания, популации и местообитания на видове, предмет на опазване в защитени зони, поради следните мотиви:
- „Програма за трансгранично сътрудничество 2021-2027 г., съфинансирана пo Инструмента за предприсъединителна помощ, между Република България и Република Сърбия“ се изготвя за обхвата на шест области на територията на страната ни, като степента на предвижданията ѝ е ограничена до определяне на приоритети, чрез които да се изпълнят основните специфични цели: Засилване на устойчивия растеж конкурентоспособността на МСП и създаване на работни места в МСП, включително чрез продуктивни инвестиции; Насърчаване на интегрираното социално, икономическо екологично развитие, културното наследство и сигурността в райони, различни от градските; Насърчаване на адаптирането към изменението на климата, превенция на риска и устойчивост на бедствия, поради което няма вероятност от пряко или косвено отрицателно въздействие върху ключовите елементи на защитените зони, включително върху структурата, числеността и плътността на популациите на опазваните в защитените зони видове, вкл. птици;
- В Програмата за трансгранично сътрудничество България-Сърбия за периода 2021-2027 г. са предвидени дейности като: пряко финансиране за развитие на човешките ресурси и придобиване на умения; подобряване на ИКТ и цифровизацията; подобряване и достъпа до пазарите на ЕС и на чуждестранни пазари; ефективно използване на ресурси и др.; модернизация на инфраструктура, комуникационни мрежи; закупуване на оборудване и технологии; разработване на нови продукти; технологии и инвестиции за повишаване на конкурентноспособността; повишаване на туристическата привлекателност на граничния район чрез използване на природното и културно наследство; разработване на програми за адекватни реакции при природни бедствия, обучения и специализирано оборудване, които няма да доведат до значителни отрицателни въздействия върху територии от мрежата Натура 2000.
- ТСИМ се изготвя за обхвата на шест области на територията на страната ни, като степента на предвижданията ѝ е ограничена до определяне на стратегическа цел, специфични цели и мерки, чрез които да се постигне адаптиране към изменението на климата; икономическо сближаване чрез подобряване на успеха на бизнеса, включително в областта на туризма и социалното сближаване, поради което няма вероятност от пряко или косвено отрицателно въздействие върху ключовите елементи на защитените зони, включително върху структурата, числеността и плътността на популациите на опазваните в защитените зони видове, вкл. птици;
- В ТСИМ са предвидени дейности, свързани с постигане на стимулиране на растеж във всички негови аспекти; разширяване и подобряване на предоставянето на услуги; повишаване на регионалната конкурентоспособност, вкл. в областта на туризма, при които ще бъде прилагана хоризонтална политика в сферата на зеления преход, която ще налага всеки подкрепен проект да съдържа компонент, свързан с опазване на компоненти на околната среда и с търсенето и прилагане на зелени решения, които няма да доведат до значителни отрицателни въздействия върху територии от мрежата Натура 2000.
/отговорено от МОСВ на 23.07.2021 г./