Категории
Превантивна дейност

Специализиран подробен устройствен план: Подробен устройствен план – План за регулация и застрояване на територията и Парцеларен план на оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане за обект „Разширение, рек

Днес, 10.02.2021 г., в изпълнение на чл.8, ал.4 от Наредбата за условията и реда за извършване на екологична оценка (Наредба за ЕО), Във връзка с уведомление по чл. 8 от Наредбата за ЕО за проект на Специализиран подробен устройствен план (СПУП): Подробен устройствен план (ПУП) – План за регулация и застрояване (ПРЗ) на територията и Парцеларен план (ПП) на оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане за обект „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище „Чайка“, гр. Бяла, МОСВ информира за следното:

І. По отношение на изискванията на глава VІ на Закона за опазване на околната среда (ЗООС):

СПУП: ПУП - ПРЗ на територията и ПП на оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане за обект „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище „Чайка“, гр. Бяла“ се изготвя на основание чл. 112д от Закона за морските пространства, вътрешните водни пътища и пристанищата на Република България (ЗМПВВППРБ).

Съгласно представената информация и документация, ПУП-ПРЗ за обект „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище „Чайка“ предвижда:

  • От ПИ 07598.116.135 да се образува УПИ I-135, кв. 586 „за рибарско пристанище“, като от него се отнема за улична регулация. Предвижда се кръгово движение като обръщач с ширина 6 м на пътното платно. Достъпът ще се осигурява по улица между осови точки 687, 1309, 686, 1308, 677 и 676. Предвиден е пешеходен тротоар с ширина 2 м.
  • От ПИ 07598.116.155 се образува УПИ III – 155, кв. 588 „за брегоукрепително съоръжение“.
  • От част от ПИ 07598.119.6 се образува УПИ II-6, кв. 587 „за брегоукрепително съоръжение“.

Парцеларният план (ПП) за обект: „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище “Чайка” –гр. Бяла“ обхваща пристанищната акватория.

Елементите на парцеларния план са оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане на корабите. Площта на оперативната акватория е 41 002 кв. м,  на зоната за маневриране е 39 771 кв. м и на  зоната за подхождане е 117 132 кв. м.

В територията, предмет на плана, има съществуващо рибарско пристанище и изградено брегоукрепително съоръжение /буна/. Предвижда се съществуващата буна да се удължи с 150 м и да се изгради ново брегоукрепително съоръжение /буна/ с дължина 210 м. Предвидена е тилна територия с наклонен кей на 2 места (слип за рибарски лодки), съоръжения, обслужващи пристанището, административна сграда, спомагателни постройки и др. Предвидени са плаващи пирсове (понтонен тип) за домуване на лодките. Те ще бъдат закотвени с мъртви котви и е възможно тяхното преместване при необходимост. Предвидени са 7 нови плаващи понтони и 1 съществуващ, който се запазва.

Проектният капацитет на пристанището е 264 места. Най-големият разчетен кораб е с ширина 2.5м и дължина 10 м.

Имотите, предмет на ПП са с проектни идентификатори 07598.116.157 и 07598.116.158.

СПУП: ПУП –ПРЗ на територията и ПП на оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане за „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище „Чайка“, гр. Бяла“ попада в обхвата на т.3.3. на Приложение № 2 от Наредбата за ЕО – „ЗМПВВППРБ: „Подробни устройствени планове на рибарски и яхтени пристанища, на пристанища със специално предназначение и на специализирани пристанищни обекти“, предвид което, на основание чл.2, ал.2, т.1 от Наредбата за ЕО, подлежи на процедура по преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка (ЕО).

Горепосоченият план се одобрява от министъра на регионалното развитие и благоустройството, предвид което, на основание чл.4, т.1 от Наредбата за ЕО, компетентен орган за провеждане на процедурата по преценяване на необходимостта от ЕО е министърът на околната среда и водите.

Процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ЕО се съвместява изцяло с действащите процедури за изготвяне и одобряване на плана. Решението за преценяване на необходимостта от извършване на екологична оценка е задължително условие за последващото му одобряване. Органите, отговорни за одобряване и прилагане на СПУП е необходимо да се съобразяват с решението по ЕО и с поставените в него условия.

IІ. По отношение на изискванията на чл. 31 от Закона за биологичното разнообразие (ЗБР):

При извършена проверка в информационната система Натура 2000 на МОСВ, се установи, че територията, предмет на ПУП - ПРЗ и ПП не попада в границите на защитени територии по смисъла на Закона за защитените територии (ЗЗТ), но попада изцяло в границите на защитена зона (Натура 2000 място), по смисъла на Закона за биологичното разнообразие (ЗБР) BG0002044 „Камчийска планина“ за опазване на дивите птици, обявена със Заповед № РД-132/10.02.2012 г. на МОСВ (обн. ДВ бр. 23/2012г.).

СПУП: ПУП –ПРЗ на територията и ПП на оперативната акватория, зоната за маневриране и зоната за подхождане за „Разширение, реконструкция и модернизация на рибарско пристанище „Чайка“, гр. Бяла“ попада в обхвата на чл. 2, ал. 1, т. 1 от Наредба за условията и реда за извършване на оценка за съвместимостта на планове, програми, проекти и инвестиционни предложения с предмета и целите на опазване на защитените зони (Наредбата за ОС), и подлежи на процедура по оценка за съвместимостта (ОС) му с предмета и целите на опазване на защитени зони, която се извършва чрез процедурата по преценяване на необходимостта от извършване на ЕО, по реда на чл. 31, ал. 4 във връзка с ал. 1 от ЗБР.

Предоставената от Вас документация за СПУП е изпратена до Басейнова дирекция „Черноморски район“ (БДЧР) за становище по чл. 155, ал. 1, т. 23 от ЗВ, както и за допустимостта на плана спрямо режимите по ЗВ и действащите ПУРБ и ПУРН в Черноморски район за басейново управление.

Съгласно становище на БДЧР,  СПУП – ПРЗ и ПП са допустими спрямо ПУРН и ПУРН 2016 – 2021 в Черноморски район за басейново управление. Реализирането им няма да окаже значително въздействие върху водите и водните системи при условие, че бъдат  спазени нормативните изисквания, посочени в т. III на становището и не се допуска замърсяване на водите и влошаване на състоянието на водните тела.

 

отг. от МОСВ на 10.02.2021 г.